Hallo
Ik heb weer een vreemd probleem met mijn Citroen xsara 1.6i uit 1998.
Op 1 of andere manier laad mijn accu niet goed bij. (laadstroom lampje brand niet)
Dit zijn de feiten:
Accuspanning geeft 13V, accu is een half jaar oud. (meerdere multimeters gebruikt)
(ook een andere batterij die voor deze er in zat geeft 13V, deze heb ik vervangen voor ongeveer dezelfde problemen als ik nu heb)
Met de motor aan staat geeft hij 14 V aan, als ik geen verbruikers aan heb staan.
Zet ik mijn lampen aan valt deze terug naar 13.5 V, doe ik dan tevens mijn achterruit verwarming aan dan valt ie terug naar 13.2V
Gas geven waardoor de dynamo meer toeren draait geeft geen voltage verhoging??
Als ik een lang stuk rij (50 km) dan blijft de spanning rond de 13.9 V aanwijzen. (geen verbruikers aan)
Zet ik dan de motor af en wil ik hem weer starten dan draait de startmotor zeer moeizaam waarbij ie de ene keer wel start en een andere keer zo leeg is dat ie niet meer ronddraait.
Als ik me dan laat opstarten mbv startkabels, start ie weer prima.
Als de motor dan weer 5 minuutjes heeft gedraaid, start de motor weer zonder problemen (laadspanning is dan ook 13.9V) Wat voor mij betekent dat mijn dynamo toch de accu weer een stukje heeft opgeladen.
Na wat navraag en onderzoek, zei een monteur dat de dynamo wel laadspanning geeft maar de capaciteit te laag is door versleten koolborstels.
Dus…. ander dynamo gehaald op de sloop en verwisseld.
En wat denk je, totaal geen verschil. Alles reageert zoals voorheen.
Nu kan natuurlijk van deze dynamo de koolborstels net zo versleten zijn als mijn andere, maar dat lijkt me dan wel erg toevallig.
Omdat het geen verschil maakte vwb de nieuwe dynamo dacht ik aan een massa probleem.
Om dit uit te sluiten heb ik een dikke massakabel getrokken van de dynamo rechtstreeks naar de - pool van de accu. Resultaat: niks! laadspanning blijft het zelfde inclusief de afname als ik verbruikers aanzet.
Omdat mijn accu maar een half jaar oud is, dacht ik dat het de accu niet kon zijn maar begin nu wel sterk te twijfelen. Ik heb overigens wel de accu getest en deze kwam door de capaciteit check, (stond nog in het groen na de belasting)echter na deze check wilde de motor ook niet meer starten omdat ie toch echt leeg was ?????
Is iemand bekend met een soort gelijk probleem?
Is misschien toch de batterij kapot omdat deze 13 V aangeeft (de vorige gaf ook 13V)
Is er misschien iets kapot in mijn laadcircuit waardoor de accu(‘s) kapot gaat?
Hopelijk heeft iemand anders dit ook meegemaakt en kan me hierbij helpen.
Ik word er langzamerhand stapel gek van!
Groeten Walter
ik geloof dat er al tweehonderd jaar geen koolborstels in autodynamo’s zitten.
ook dat de regelaar/gelijkrichter op de dynamo geplakt zit. dus unit vervangen was goede zet.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Accupolen goed vast, nog genoeg water in de (“onderhoudsvrije”?) accu ?
EDIT: heb je een aparte spanningsregelaar ?
Accu klemmen heb ik vervangen zodat ik zeker ben van stroomoverdracht. De spanningsregelaar zit volgens mij in de dynamo.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Wat is de spanning tijdens starten? En meet die dan op de accu polen zelf. Is de plus kabel van de dynamo wel goed? die kan ook de geest geven natuurlijk. Als je de spanning met draaiende motor meet op de dynamo zelf, wat heb je dan?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Heb je al eens gedacht aan de staat van de startmotor? Uiteraard heb je (bij geruik van goede kabels een lopende motor) meer power als je je wagen overstart met een andere wagen. Dat kan net dat beetje extra geven wat je misschien wel versleten startmotor nodig heeft om toch rond te gaan. En die startmotor heeft wel koolborstels!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
robbiedee schreef:ik geloof dat er al tweehonderd jaar geen koolborstels in autodynamo’s zitten.
Ik moet nog altijd de eerste “wisselspannings ” dynamo
( alternator genoemd in België en de rest van de wereld ) zonder koolborstels zien
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
robbiedee schreef:ik geloof dat er al tweehonderd jaar geen koolborstels in autodynamo’s zitten.
echt wel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn spanningsmeter heb ik verbonden aan de accupolen zodat ik gedurende de rit de spanning in de auto kan aflezen.
Bij de dynamo heb ik nog niet direct gemeten, ik neem aan dat ik dan de + van mijn meter op de aansluiting van de dikke aansluitkabel moet plaatsen en de andere op de - van mijn accu. (er is namelijk ook een dunnere kabel aangesloten)
Bij het starten valt de accuspanning terug naar 10V
Als ik overigens na een rit de auto uitzet, dan blijft de accuspanning 13,4 V. Weet iemand waarom die Voltage zo hoog blijft.
(bij zo’n hoge accu spanning blijft er voor mijn gevoel weinig over om de batterij op te laden, wat misschien het laadprobleem kan verklaren)
ps: volgens de dynamo specialist zit in deze dynamo, koolborstels die geintergreerd zijn met de spanningsregelaar. Bij vervanging moest eventueel ook de as vervangen worden (sleepvlakken op de as)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Heeft jouw dynamo probleem misschien hiermee te maken?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203431/
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
waterman schreef:robbiedee schreef:ik geloof dat er al tweehonderd jaar geen koolborstels in autodynamo’s zitten.
echt wel
dan zal het wel de startmotor wezen toch? Ook koolborstelloos?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citrophile schreef:Heeft jouw dynamo probleem misschien hiermee te maken?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203431/
Ik denk dat dit alleen geld voor de later types met BSI.
Hoi Arjan, net je link bekeken maar dat was het niet.
Toch nog informatie gekregen van de electro technische dienst, deze kwam met het volgende:
- Accu levert 13V of meer als deze niet belast wordt.
- Oplaadspanning 13.5 V is goed.
Conclusie (volgens hun), Accu kapot
Dus vermoedelijk is mijn half jaar oude accu dus toch kapot.
Ga die dan maar ook vervangen!
Laat het nog weten als dit het probleem oplost.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
robbiedee schreef:waterman schreef:robbiedee schreef:ik geloof dat er al tweehonderd jaar geen koolborstels in autodynamo’s zitten.
echt wel
dan zal het wel de startmotor wezen toch? Ook koolborstelloos?
Ook niet !!!
Ik gok op een brakke startmotor
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Een laadspanning van 13.5v is volgens mij te weinig. Volgens mij krijg je je accu dan nooit goed vol. Wat overigens ook weer je accu sloopt.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Veel bedrijven hebben apparatuur waarmee ze een accu kunnen testen. Meten is weten, en dat is beter dan een (2e) conclusie van een specialist die gebaseerd is op (naar mijn idee) niet zo hele zekere basis.
Zoals ik al schreef gok ik ook op een brakke startmotor.