ik zeg NIET doen…zoals de belastingplannen nu zijn betaal je je straks (ten opzichte van benzine) je helemaal scheel aan wegenbelasting…plus dat je voor een diesel sowieso 5 ruggen extra mag trekken.
Ik zou eens gaan rekenen wat een leuk aangeklede C3 benzine je kost…waarschijnlijk een paar duizend minder en straks ook minder in de wegenbelasting. Het voordeel van BPM vrijstelling mag je eigenlijk niet meetellen in het totaalplaatje, die worden toch kunstmatig hoog gehouden door de importeur.
En uiteraard, dan wel een rooie! Ik heb de mijne (een rooie!) 9 juli besteld, dealer verwacht hem nog voor 1 oktober binnen te hebben.
succes
Citroen C3 E-HDi Selection
Besteld : 8 juli 2011 Levering: medio oktober 2011
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Citroen houdt de prijs niet kunstmatig hoog, de 1.6 e-HDi kost amper meer dan de 1.4Vti; dat is het gevolg van de BPM vrijstelling op de e-Hdi; Ook de extra’s zijn lager geprijsd. (Zo niet bij de Kia Rio, op zich een mooi alternatief, maar daar maakt de fabrikant/importeur dus misbruik van de BPM vrijstelling )
Maar ja, ik heb even gebeld over de korting die door de dealer op de e-Hdi werd gegeven en dat was prachtig (€ 1.200,- meer dan een tijdje geleden (nu bijna € 2.700,-) maar ik kreeg plots € 1.800,- minder voor de X-tr terug .
Mooie manier van korting geven, dus we waren snel klaar…........ (weggeven kan ik hem altijd nog )
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Naast de DS en de Ami (nog steeds een bouwpakket) die we bezitten overwegen we een c3 e-hdi als dagelijkse auto. In hoeverre moet je bij een turbo nog steeds de motor een 20-tal seconden na de rit laten lopen om de turbo af te laten koelen en te smeren? Wat zijn de verwachtingen van de levensduur van de turbo’s bij normaal gebruik?
pieterc schreef:In hoeverre moet je bij een turbo nog steeds de motor een 20-tal seconden na de rit laten lopen om de turbo af te laten koelen en te smeren?
Niet…
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 02-08-2011
- C3 1.6 e-HDi 90 Dynamique
Vorige week het goede nieuws ontvangen dat ik komende vrijdag mijn C3 op kan halen
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
rvdb20 schreef:pieterc schreef:In hoeverre moet je bij een turbo nog steeds de motor een 20-tal seconden na de rit laten lopen om de turbo af te laten koelen en te smeren?
Niet…
WEL DUS !!!
Het is aan te bevelen om idd de motor nog even stationair te laten lopen, dit om de turbo in toeren terug te laten zakken. Als je de motor afzet hebben de lagers van de turbo geen smering meer, hoe hoger het toerental van de turbo is op het moment dat je de motor af zet, hoe hoger de slijtage in de lagers zal zijn en hoe sneller je turbo defect is of de lagers uiteindelijk vastlopen.
Er zijn auto’s waarbij na het afzetten van de motor een electrische oliepomp de lagers van de turbo nog enige tijd van olie voorziet, in dit geval hoef je je motor niet even stationair te laten lopen als je hem afzet. Maar het lijkt me niet dat deze voorziening op een C3 zit.
Wellicht biedt het instructieboekje uitsluitsel. In het instructieboekje van de eerste generatie C3 wordt geadviseerd om de motor even stationair te laten lopen voor je hem afzet.
Het verlengt de levensduur van de turbo ( a 500 euries excl. montage).....
Daarnaast is het ook raadzaam om de motor rustig warm te rijden, en hoge toerentallen (van motor en turbo) te vermijden als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Als je op de juiste manier omgaat met een turbo zou die de levensduur van de auto mee moeten gaan.
Dus voor een diesel tussen de 300.000 - 500.000 km
Ik probeer altijd de motor even stationair na te laten lopen, mijn C3 1.4 HDi heeft er inmiddels 270.000 km op staan met nog steeds de originele turbo.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rvdb20 schreef:pieterc schreef:In hoeverre moet je bij een turbo nog steeds de motor een 20-tal seconden na de rit laten lopen om de turbo af te laten koelen en te smeren?
Niet…
Zeker wel! en vooral bij deze motoren omdat ze een vrij armetierige smering van de turbo hebben!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
martijn1977 schreef:ik zeg NIET doen…zoals de belastingplannen nu zijn betaal je je straks (ten opzichte van benzine) je helemaal scheel aan wegenbelasting…plus dat je voor een diesel sowieso 5 ruggen extra mag trekken.
Ik zou eens gaan rekenen wat een leuk aangeklede C3 benzine je kost…waarschijnlijk een paar duizend minder en straks ook minder in de wegenbelasting. Het voordeel van BPM vrijstelling mag je eigenlijk niet meetellen in het totaalplaatje, die worden toch kunstmatig hoog gehouden door de importeur.
En uiteraard, dan wel een rooie! Ik heb de mijne (een rooie!) 9 juli besteld, dealer verwacht hem nog voor 1 oktober binnen te hebben.
succes
Het verhaal is iets minder ongenuanceerd zoals jij vermeldt.
De BPM op een e-HDI zou zonder de vrijstelling tussen de 3000 en 4000 euro liggen, afhankelijk van de uitvoering en de opties.
Daarnaast verrijkt de importeur zich niet aan de BPM, bij onze oosterburen (die geen BPM kennen, en waar de BTW ook 19% is) is een e-HDi ruim 1500 euro duurder dan in Nederland.
In deze klasse zijn er goedkopere alternatieven dan een C3, een vergelijkbare auto van een ander Frans merk is bijna 2000 euro goedkoper op een vergelijkbare uitvoering, het gaat hier om een zgn “uitverkoopserie”. Alleen heeft deze auto een nogal oncomfortabele (zeer stugge) vering. De opvolger van dit model wordt komend voorjaar in de showroom verwacht en zal dan een ander/hoger prijskaartje hebben.
Daarnaast blijft het voor mensen die voldoende kilometers maken wel degelijk interessant om een diesel te kopen.
Mijns inzien moet een BPM vrije e-HDI waarvoor je wel MRB moet betalen nog altijd lonen als je meer dan 20.000 km per jaar rijdt.
Iemand die 5000 km per jaar rijdt kan beter een gewone benzine uitvoering kopen.
Voor je gaat kopen, gewoon voor jezelf even wat berekeningen maken en kijken wat de meest gunstige keuze is.
De kabinetsvoorstellen zijn dat ja na 1 juli 2012 voor een diesel voor elke gram CO2 boven de 70, 40 euro aan bpm gaat betalen. Dit betekent dat een e-HDi 1000 euro duurder zou worden.
En ondanks dat je MRB moet gaan betalen kan het omslagpunt voor een E-HDi nog redelijk laag liggen.
7 jaar geleden lag het omslagpunt voor een gewone C3 HDi boven de 30.000 km per jaar.
jeroen-2cv schreef:rvdb20 schreef:pieterc schreef:In hoeverre moet je bij een turbo nog steeds de motor een 20-tal seconden na de rit laten lopen om de turbo af te laten koelen en te smeren?
Niet…
WEL DUS !!!
Het is aan te bevelen om idd de motor nog even stationair te laten lopen, dit om de turbo in toeren terug te laten zakken. Als je de motor afzet hebben de lagers van de turbo geen smering meer, hoe hoger het toerental van de turbo is op het moment dat je de motor af zet, hoe hoger de slijtage in de lagers zal zijn en hoe sneller je turbo defect is of de lagers uiteindelijk vastlopen.
Er zijn auto’s waarbij na het afzetten van de motor een electrische oliepomp de lagers van de turbo nog enige tijd van olie voorziet, in dit geval hoef je je motor niet even stationair te laten lopen als je hem afzet. Maar het lijkt me niet dat deze voorziening op een C3 zit.
Wellicht biedt het instructieboekje uitsluitsel. In het instructieboekje van de eerste generatie C3 wordt geadviseerd om de motor even stationair te laten lopen voor je hem afzet.
Het verlengt de levensduur van de turbo ( a 500 euries excl. montage).....Daarnaast is het ook raadzaam om de motor rustig warm te rijden, en hoge toerentallen (van motor en turbo) te vermijden als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Als je op de juiste manier omgaat met een turbo zou die de levensduur van de auto mee moeten gaan.
Dus voor een diesel tussen de 300.000 - 500.000 kmIk probeer altijd de motor even stationair na te laten lopen, mijn C3 1.4 HDi heeft er inmiddels 270.000 km op staan met nog steeds de originele turbo.
En wat doet die turbo dan wanneer het start/stop systeem gebruikt wordt?
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
ArrY schreef:En wat doet die turbo dan wanneer het start/stop systeem gebruikt wordt?
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, maar het start-stop systeem werkt voornamelijk in stadsverkeer, waar de motortoerentallen relatief laag zijn.
Wellicht dat iemand kan vertellen of de motor nog even stationair draait alvorens het start-stop systeem in werking komt….
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Nee motor gaat uit zodra bak in z’n vrij gaat met koppeling omhoog en <20km/u.
Volgens mij valt het allemaal wel mee.
Fabrikanten bouwen voldoende marges in hun technieken.
Wie maakt er minutenlang meer dan 3500 toeren en zet dan binnen een paar seconden de motor stil ?
Niemand toch ?
Het verhaal kwam lang geleden van de Duitse Autobahn, lekker plankgas, bij tankstation er af en daar direct motor uit om te tanken.
Dat KAN inderdaad onvoldoende hitte afvoer in de turbo hebben.
Turbo’s en smering zijn volgens mij een stuk beter geworden.
Ik ken alvast niemand die zo zijn turbo gesloopt heeft.
Ik denk dat nu de turbo onvoldoende belasten/schoonblazen en daardoor vervuilen/dichtslibben bij eco dieseltjes een veel groter probleem wordt.
Veel mensen willen zo zuinig rijden dat de motor vervuilt.
En nu belastingvrij kopen al bij een heel laag jaarkilometrage interessant is zijn er ook meer mensen die veel en korte stukken rijden.
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Frank65 schreef:
Het verhaal kwam lang geleden van de Duitse Autobahn, lekker plankgas, bij tankstation er af en daar direct motor uit om te tanken.
Dat KAN inderdaad onvoldoende hitte afvoer in de turbo hebben.Turbo’s en smering zijn volgens mij een stuk beter geworden.
Ik ken alvast niemand die zo zijn turbo gesloopt heeft.Ik denk dat nu de turbo onvoldoende belasten/schoonblazen en daardoor vervuilen/dichtslibben bij eco dieseltjes een veel groter probleem wordt.
Veel mensen willen zo zuinig rijden dat de motor vervuilt.
En nu belastingvrij kopen al bij een heel laag jaarkilometrage interessant is zijn er ook meer mensen die veel en korte stukken rijden.
Turbo’s kunnen de hoge temperaturen wel hebben, daardoor gaan ze heus niet kapot.
Een goede smering is cruciaal.
Wat “schoonblazen” betreft, de moderne motoren stoten ook zonder roetfilter veel minder roetdeeltjes uit dan in het verleden.
Bij elke onderhoudsbeurt gooit de dealer dieselreiniger in je tank, om het brandstofsysteem te reinigen. En een inwendig schone motor stoot minder roet uit.
Ik heb nooit gehoord dat turbo’s kapot gingen als gevolg van het ernstig roken/roeten van de motor.
Maar als je in je binnenspiegel alleen maar je eigen roet ziet, dan blijf je normaal gesproken hier niet mee doorrijden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Frank65 schreef:
Het verhaal kwam lang geleden van de Duitse Autobahn, lekker plankgas, bij tankstation er af en daar direct motor uit om te tanken.
Dat KAN inderdaad onvoldoende hitte afvoer in de turbo hebben.Turbo’s en smering zijn volgens mij een stuk beter geworden.
Ik ken alvast niemand die zo zijn turbo gesloopt heeft.
De 1600 Hdi van psa is berucht om vroegtijdig overlijden van de turbo…. ik kan er zo een stuk of 30 noemen die al stuk gegaan zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Autorijden blijft altijd een kwestie van gevoel en nadenken. Ik houd de koppeling van mijn ehdi bij een (tank)stop langs de snelweg altijd even in tot de motor stationair draait. De smering van de turbo is bij de ehdi wel gemodificeerd ten opzichte van de gewone hdi 110 (daar istie van afgeleid ipv de hdi 90). Of er een elektrische oliepomp opzit, kan ik niet ontdekken.
Nu 10200 km gereden.
Na 10200 km moet ik zeggen dat het nog steeds een makkelijke auto is.
Het verbruik is nog steeds laag.
100 km met 4,4 liter diesel of op 1 liter 22,7 km.
Het gemiddeld verbruik dat het display aangeeft is nu 4,0.