Tikkende aandrijfas?...wat is het?
h0mp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72

- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Gepost: 28 september 2011 12:58 PM

Hallo,

Het gaat om de BX14RE 1986.

Als ik de auto laat uitrollen in z’n vrij of met koppeling ingedrukt en de auto rolt nog heel langzaam door, dan hoor ik getik en ik kan het ook voelen in de pedalen en het stuur. Het tikken gebeurt met regelmatige tussenpozen maar volgens mij is het niet 1 tik per omwenteling van het wiel.

Ik dacht zelf te merken dat het bij het rechterwiel vandaan kwam. Tijdens inspectie van dit wiel, merkte ik op dat de stuurkogel versleten was en heb deze vervangen in de hoop dat het tikkende geluid hiermee ook opgelost zou worden.

Dit is niet het geval.

Ik heb net weer het wiel er af gehad en een pijpsleutel op de naafmoer (dat grote ding in het midden) gezet en been heel langzaam gaan draaien. Je voelt dan af en toe een hele lichte tegendruk opbouwen die op een gegeven moment ontlaadt en het tikgeluid als resultaat heeft.

Mij is opgevallen dat het dus niet per omwenteling gebeurt (soms meerdere keren per omwenteling en soms 1 keer op 2 omwentelingen bijv.) en dat het vaker gebeurt als ik linksom draai (achteruit).

Mijn omschrijven over hoe het aanvoelt is dat het net is of er tandwielen niet lekker in elkaar happen en op een gegeven moment toch goed op hun plek schieten. Of een ovaal wiel dat je over een vlakke ondergrond rolt.

Als ik rij of ook maar enigszins rem, dan komt het geluid niet.
Bovendien heb ik het idee dat als ik opschakel van 1 naar 2 naar 3, op het moment dat ik de versnelling in z’n 2 of 3 gezet heb, maar de koppeling nog niet heb laten opkomen, ik hetzelfde geluid hoor.

Ik dacht zelf aan een homokineet gerelateerd probleem maar wat ik hier op het forum lees komt daar niet mee overeen eigenlijk.

Misschien komt dit iemand bekend voor of heeft iemand een idee.

Bedankt voor de reacties alvast.

Profiel  

furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2116

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 september 2011 01:46 PM
  [ # 1 ]

Ik verdenk het wiellager. Kapotte rol of kogel (geen idee wat er in zit namelijk) die zich vast werkt en met een tik weer vrijschiet.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook