een maandje terug red ik met een normale snelheid op de A2 en plots, allemaal brandende lampjes op de dash. Het oranje thermometer icoontje brande, stop lamp, waarschuwing voor de temp… kortom, de kerstboom ging aan.
Ik ben wel direct naar de vluchtstrook gereden maar er was gewoon helemaal niets aan de hand. Koelslangen keurig, olie en watertemp meter keurig op de juiste plek. Airco netjes draaiend en de bijbehorende fan snelheid.
Ik ben toen dus maar weer verder gereden.
Afgelopen week weer iets dergelijks alleen nu heeeel kort een flash van die lampjes en weer weg, nog een flash en weer weg en niet meer terug gekomen.
Ik heb de boel eens nagelopen en werkelijk nergens kan ik ook maar iets vaags ontdekken. KVS is keurig op peil, iets onder de max. Alle slangen keurig droog, warm en op druk, olie in zeer goede staat. Een fan die keurig aanslaat als je de stekker eraf trekt.
De wagen lekt niet, loopt keurig stationair. Olie temp blijft keurig stabiel. Watertemp met airco aan blijft keurig op 87 graden stabiel en met airco uit slingert het iets direct aan de 90.
Vermogensverlies heb ik ook niet kunnen constateren op zowel benzine als lopg…
Kortom, een raadsel momenteel.
Heeft iemand hier ervaring mee? is dit gewoon een stukje karakter of staat er iets op overlijden?
nb. v6-12, S2
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Watertemperatuursensor. Blijft de wijzer van de temperatuur wel op normale stand staan, dan is er niets aan de hand.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Die watertemp wijzer geeft een keurige waarde aan. Welke is het ook alweer, de bruine of de blauwe. Dan vervang ik dat ding even. Lampjes die branden zijn leuk, maar wel graag op de correcte manier.
NB
Net even op SC gekeken en daar zijn 2 sensoren. 7 of 8 in de tekening.
7 = 1920 C4 VOELER DIAM 12X150
8 = 1338 09 WEERSTAND DIAM 14X125-110 DEG BE- - BLAUW- AIRCO
Ik doe even de aanname dat jij de blauwe bedoeld ? Zeker weten doe ik het even niet, maar de fan test heb ik meen ik met de bruine gedaan. Stekker los en vol vermogen van de fan.
rond de 23 euro per stuk, valt helemaal mee.
Maar als ik het overigens correct begrijp word de meter door iets anders aangestuurd als de waarschuwingskerstboom ?
Massakabel, massapunten, accu polen en klemmen al nagekeken?
Dat is het meest voor de hand liggend als er zoiets gebeurd, terwijl er niets aan de hand is.
Ik heb nogal wat XM,s op dit punt nagekeken en voorzien van extra (dikke) massakabels en voor de zekerheid extra pluskabels van de dynamo naar de accu en de voedingskast.
massahandel heb ik niet nagekeken, accupoolklemmen zitten keurig vast, zijn ook niet met de hand rond te draaien op de polen dus goed klem.
Extra massakabel kan geen kwaad, heb ik eigenlijk ook altijd al in mijn 16v willen doen maar heb geen idee van waar naar waar ik die moet leggen overigens. Die sensor ga ik sowieso wel even vervangen, dat kost niet veel en is zo gebeurt. Wel ff uitvogelen of het nu idd de blauwe of de bruine moet zijn
Overigens gaan er alleen lampen en meldingen branden die te maken hebben met de watertemperatuur, de sensor is dus op zich geen slechte verdachte.
De stroomkring van die sensoren loopt ook via de massa, en als dat een probleem is, dan zoekt de stroom een andere weg, en krijg je allerlei flikkerende lampjes.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bij mn TCT serie 2 ook een vergelijkbare situatie gehad, extra massakabel van de transmissie naar de accu getrokken en niet meer voorgekomen.
Bij mn C5 gebeurt het ook soms, vliegt het complete boordnet in de stress, maar daar helpt een massakabel niet…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien wel helemaal ten overvloede, ik weet ook niet welk type je hebt, maar Type I XM’s hadden als belangrijkste electrische en HA storingsbron de slechte massa contacten. De bron van misschien wel 80% van de storingen, en wel van nieuw af aan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
gompy58 schreef:nb. v6-12, S2
Aardingsproblemen verwacht ik dus niet in eerste instantie.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ik zoek het ook niet direct in de aarding, hoewel een extra kabel nooit kwaad kan. Ik ga maar eens een sensor vervangen.
Welke moet het worden Brian?
7 = 1920 C4 VOELER DIAM 12X150
of
8 = 1338 09 WEERSTAND DIAM 14X125-110 DEG BE- - BLAUW- AIRCO
8 ?
Willem schreef:Bij mn TCT serie 2 ook een vergelijkbare situatie gehad, extra massakabel van de transmissie naar de accu getrokken en niet meer voorgekomen.
Volgens mij heb ik dat toen gedaan, net een weekje nadat ik hetzelfde heb gehad met mijn vorige Xantia.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
gompy58 schreef:ik zoek het ook niet direct in de aarding, hoewel een extra kabel nooit kwaad kan. Ik ga maar eens een sensor vervangen.
Welke moet het worden Brian?
7 = 1920 C4 VOELER DIAM 12X150
of
8 = 1338 09 WEERSTAND DIAM 14X125-110 DEG BE- - BLAUW- AIRCO
8 ?
Goede vraag, ik heb even niet de WPH’s met elektrische schema’s bij de hand.
Kan je het niet testen door zo’n sensor even los te halen, of desnoods (superbeun) sensor eruitzagen, maar wel aangesloten laten aan de bedrading en dan even met een aansteker opwarmen? Zie je vanzelf bij welke sensor alles weer aan springt.
Uhm, praktisch probleempje bij die laatste optie is natuurlijk dat de motor moet draaien en dat je dat niet wil met een gat in je KVS-circuit. Even afdoppen dus, dof de eerste optie proberen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
gompy58 schreef:ik zoek het ook niet direct in de aarding, hoewel een extra kabel nooit kwaad kan. Ik ga maar eens een sensor vervangen.
En achteraf tot de conclusie komen dat het toch een massa probleem is, zoals wij dat allemaal hier roepen
achteraf kijk je de koe in zijn kont. Het verhaal van de sensor van Brian vind ik een logische verklaring. verder heb ik geen enkel probleem met de wagen. Massa tekort geeft regelmatig de meest vage problemen en daar wil ik dit niet direct onder laten vallen.
Maar zoals ik zelf al aangeef, het kan nooit kwaad. om een extra kabeltje er bij te hangen
Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even off topic.
Correctie: haar kont, een koe is altijd vrouwelijk.
Koeien en stieren zijn beide runderen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986