Beste Citroën liefhebbers,
Sinds kort heb ik twee problemen met mijn Picasso 1.8 16v uit 2003 te weten;
1) Mijn airco werkt niet naar behoren, hij gaat wel aan, maar blaast soms wel en soms
geen koude lucht? Is dit een kwestie van bijvullen o.i.d. en kan je dit zelf doen?
2) De laatste tijd hoor ik een vreemd geluid als ik de auto start, het is een soort
“piepend” geluid en komt volgens mij bij de distributieriem vandaan (als dat de rubberen
band is dit ik linksvoor zie draaien) ik heb zelfs een aantal keer gehad dat de auto afsloeg
nadat eerst de stuurbekrachtiging en daarna het hele display uitsloegen. Is dit een teken dat
de riem vervangen moet worden, of moet e.e.a. gesmeerd?! worden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
alvast bedankt!
gr, Samsonic
2003 Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_14168.jpg)
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009
- Xsara Picasso 2.0 HDI
De riem die je zit zitten is de zogenaamde multiriem. Deze multiriem drijft bij de Picasso de pomp van de stuurbekrachtiging, de pomp van de airco en de dynamo aan. Als de multiriem niet goed rond kan draaien, bijvoorbeeld doordat de “draaischijf” die aan de (waarschijnlijk) kapotte aircopomp zit, stroef ronddraait. Als de riem helemaal stilstaat hierdoor, dan werkt de stuurbekrachtiging niet, en afhankelijk van de kwaliteit (leeftijd) van de accu, kan ook het electrische gedeelte tijdelijk uitvallen. Als de riem in zo’n geval stil blijft staan (of moeizaam draaien) dan zal deze op lange afstanden zo heet worden dan deze uiteindelijk knapt. Gelukkig geen motorschade, maar je hebt op dat moment geen stuurbekrachtiging/airco en de accu laadt niet meer op. Als de aircopomp het aan het begeven is, dan komt het vaker voor dat deze stroef gaat draaien, en hierdoor kan de multiriem gaan slippen (het piepende geluid!). Vaak is dit een voorbode van een kapote aircopomp, en uiteindelijk een kapotte multiriem. Wat je zeker niet moet doen is de multiriem smeren. Het gepiep is dan wel weg, maar de riem moet zo droog mogelijk blijven. Verstandig om hier even naar te laten kijken! Multiriem vervangen is niet moeilijk (voor een monteur), kan binnen een uur, en de riem zelf kost nog geen 20 euro. Maar de aircopomp moet wel vrij kunnen draaien, anders zit je zo weer met hetzelfde probleem. Aircopomp vervangen is helaas, door de prijs van de pomp, zeer kostbaar. Denk aan minimaal 500 euro.
Wat je beschrijft over de airco. De pomp is aan het kapot gaan. Straks is de herrie weg, maar ook de koude lucht. Bijvullen helpt maar voor een dag of twee, daarna ben je weer terug bij af.
Hoe ik dit allemaal weet? Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn Picasso…......
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
Bedankt voor de heldere uitleg, ik heb een aantal garages gebeld voor een prijsopgaaf, de prijzen liggen inderdaad (helaas) in de buurt van wat je aangaf (m.b.t. de aircopomp helaas) maar goed ga een afspraak maken en we zien wel wat er uitkomt.
Nogmaals dank.
Groeten,
Timo
2003 Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir