Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die bovenste is het inderdaad, met de gebeunde witte draadjes eraan. Het kan in de sensor zitten, maar ook aan die draadjes liggen. Het ziet er niet echt origineel uit namelijk. Ik weet niet of je een handboek of zoiets hebt, maar de sensor is door te meten (weerstand, in Ohm). Helaas weet ik de waardes die bij een goede sensor horen niet.
Die groene sensor is ook een temperatuur sensor, maar dan ten behoeve van de ECU.
Hilko16TZI schreef:Die bovenste is het inderdaad, met de gebeunde witte draadjes eraan. Het kan in de sensor zitten, maar ook aan die draadjes liggen. Het ziet er niet echt origineel uit namelijk. Ik weet niet of je een handboek of zoiets hebt, maar de sensor is door te meten (weerstand, in Ohm). Helaas weet ik de waardes die bij een goede sensor horen niet.
Die groene sensor is ook een temperatuur sensor, maar dan ten behoeve van de ECU.
Dan trek ik binnenkort wel even de tape eraf, kijk wel even wat ik vind
best kans dat de aansluiting van die zwarte rode op de witte al een stevoge pot weerstand opleveren en dat je sebsor daardoor vage waardes lijkt af te geven
gompy58 schreef:best kans dat de aansluiting van die zwarte rode op de witte al een stevoge pot weerstand opleveren en dat je sebsor daardoor vage waardes lijkt af te geven
Die heb ik gister doorgesoldeerd. Nagemeten, weerstand was 0,weinig Ohm. Op een sensor die bij 90 graden 243 Ohm moet ‘geven’, is dat dus insignificant
Heb daarnet even de draad verlengd en direct op de minpool van de accu aangesloten. Dit was het resultaat:
Lijkt er op dat de meter dus goed werkt, en dat de sensor stukkerig is? Als ik de weerstand van de sensor meet bij een omgevingstemperatuur van ongeveer 21 graden, dan geeft-ie ook 3 kOhm weerstand ipv 2,5 kOhm…
Afgelopen weekend een tripje naar Duitsland gemaakt
Hier op een rustlocatie. Koekje voor de plek
Ergens in een dorpje in Duitsland
Ergens op een Autobahn in Duitsland
Een actiefoto van m’n auto. Voor deze foto moest ik wel even bumperkleven. Sue me. Gelukkig is het een crappy phonepic gemaakt met 140km/u ongeveer
Later op de dag bleek het goed kunnen bumperkleven een goede kwaliteit te zijn…
Het ding staat nu hier (in Duitsland dus) met een kapotte dynamo. Ik weet nog niet wat ik ermee moet.
Dat gesleept worden was best wel een leuke bezigheid. De sleepauto had namelijk een behoorlijke deuk in z’n bumper en achterklep. Gevolg hiervan was dat de achterklep ook niet meer open ging. Nu is dat an sich niet zo erg, alleen de remlichten konden dus niet meer vervangen worden. Nu is ook dát niet erg, maar als ze stuk zijn levert dat wel .. Verassende scenario’s op. Toen m’n auto nog wel werkte ben ik er dan ook bijna achterop geklapt
De bestuurder van de auto heeft, toen ik het probleem constateerde, even met de ADAC gebeld. Gedoe zeg Of we een klantnummer hebben.. Nou, nee. Oh.. Ja.. Oh.. Hmmm… Kenteken? Ja, het zijn Nederlanders, dus ik denk niet dat je er veel aan hebt. Of we dan niet aangesloten waren bij een Nederlandse wielerbond.. Ja, als ik daar lid van was geweest had ik die wel gebeld Uiteindelijk werd ons gemeld dat het ongeveer een uurtje zou duren.
Na een half uur kregen we telefoon. We konden een diagnose en wellicht sleutelhulp krijgen voor 180 euro, exclusief onderdeelkosten, of ze konden ons naar een garage slepen. Leuke is wel dat alle garages op zondag gesloten zijn. Daar zijn we dus gewoon niet mee geholpen. Uiteindelijk dus maar vriendelijk bedankt en hebben we besloten te slepen.
Gelukkig is het in de Duitse wet zo geregeld dat je niet mag slepen op de Autobahn. Zo werd ons ritje dat eigenlijk 27 km was via de Autobahn omgezet naar een rit van 44km door woonwijken en dorpskernen. Saillant detail is wel dat toen we ongeveer 500 meter erop hadden zitten, we een ADAC-terrein tegenkwamen met genoeg vrachtwagens om heel Afrika van een verse APK te voorzien “Gaat een uur duren” my ass. Ergens op de helft kwam ook de sleepauto nog eens bijna zonder benzine te staan, maar gelukkig hebben ze het nog net kunnen redden tot een pomp. Zou wat zijn, dan stonden we helemaal vast
Na 2/3e van de rit brak het touw ook nog eens. Gelukkig dicht bij de haak, zodat we slechts 10 centimeter hoefden in te leveren op de lengte. Als het ding door midden was gegaan hadden we een probleem.. We moesten immers nog 15 km ofzo, en we stonden nogal afgelegen Nieuw knoopje erin en verder gegaan.
Nu zit ik dus met het probleem van het ding hier krijgen. Er zijn verschillende opties..
1) Ik huur een autotransporter, maar die kosten 0,20 euro per kilometer excl diesel + startkosten van 50 euro oid, niet echt rendabel voor een reis van 1000 km.
2) Ik huur een autoambulance + een auto die zo’n ding mag trekken en ik ga lekker roadtrippen met m’n vader, maar volgens mij kost dat nog steeds veel
3) Ik reis met de trein weer naar Duitsland, ga naar een garage en daar moet-ie dan gemaakt worden binnen een dag (lijkt me wel te doen als ik het van tevoren even vraag)
4) Ik ga zelf met een dynamo naar Duitsland en ik maak het ding zelf. Dat doe ik liever niet, want die riem moet wel goed gespannen zijn. Niet te slap en niet te strak. Daar ben ik zelf niet zo’n kei in denk ik
Ik denk dat ik voor optie 4 ga. Eerste keer dat ik zelf iets in het motorruim ga vervangen.. Spannend!
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zie onderschrift…
(En dan met name het Buurman & Buurman erin…)
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Leuk verhaal! Succes met repareren
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
In de Haynes staat dat je het rechtervoorwiel los moet halen, zodat je een deel van de wielkast kunt wegpeuteren. Daarom moet het voertuig op assteunen. Is dat echt noodzakelijk, of is deze klus ook te doen zonder assteunen? Anders moet ik die ergens even snel gaan lenen…
Waar staat dat ding ergens ?
Rechter voorwiel weg en de as naar beneden hangen (dus niet ondersteunen onder de as) werkt het best.
Assteuntje ergens onder het chassis want nooit werken aan een auto die enkel op de krik staat.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
gompy58 schreef:Waar staat dat ding ergens ?
Hannover
paso schreef:Rechter voorwiel weg en de as naar beneden hangen (dus niet ondersteunen onder de as) werkt het best.
Assteuntje ergens onder het chassis want nooit werken aan een auto die enkel op de krik staat.
Heb het er even met m’n monteur over gehad, en die zei dat van bovenaf ook prima is. Dus we gaan het gewoon proberen
Gaat niet lukken langs boven vooral de spanvijs is moeilijk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Gaat niet lukken langs boven vooral de spanvijs is moeilijk.
Bij deze bewijs ik je fout. Ik parkeer m’n auto net een uur geleden voor m’n deur
Ik ben aan het kijken voor een setje steelies+winterbanden, omdat mijn voorbanden in nat nauwelijks grip hebben. Ik kan voor 380 euro een hele nieuwe set banden en velgen krijgen, bij mij thuis afgeleverd, gemonteerd en gebalanceerd. Is dat een beetje een goede deal of niet?