Rammel in of rond de motor
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 september 2011 05:28 PM

Sinds enige dagen klinkt mijn Roode Gevaar anders bij stationair. 2.1 TD ‘98.

Het blok lijkt te rammelen, maar het ding rijdt als de brandweer, zonder rare bijverschijnselen. 100 toeren boven stationair is het weg.

Zo te voelen en te zien zit er niets los, ook de motorrubbers zien er fris uit. Aanhangsels zitten vast, er loopt niets uit.

Zit er aan dit ding ook zo’n poelie met rubber erin, zoals bij de 2.0 HDi Xantia? Daar begon het ook met zo’n rammel.

Van service.citroen word ik niet wijzer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 september 2011 06:51 PM
  [ # 1 ]
JanSr schreef:

Zit er aan dit ding ook zo’n poelie met rubber erin, zoals bij de 2.0 HDi Xantia?

Ja.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 29 september 2011 09:47 PM
  [ # 2 ]

Het zou ook goed een loszittend hitteschild kunnen zijn, als het een wat klepperend geluid is zou ik daar eens naar kijken, een rotte poelie, afhankelijk van hoe rot, veroorzaakt meer een bonkend geluid en dat wordt meestal erger bij hoge toeren terwijl een trillend hitteschild vaak juist niet meer hoorbaar is bij hogere toeren.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 september 2011 11:12 PM
  [ # 3 ]

een loszittend hitteschild geeft een onmiskenbaar geluid. Blikkerig resonerend. Komt vaak ook bij meer dan 1 rpm terug om dan weer even weg te gaan. Ik vermoed ook dat Jan genoeg ervaring heeft om dat geluid te herkennen.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 29 september 2011 11:24 PM
  [ # 4 ]

Dat lijkt mij ook maar het is het controleren altijd waard, ik heb wel eens meegemaakt dat een hitteschild tegen de schakelstangen begon te klapperen, dat klonk echt heel anders dan het blikkerige geratel. Uiteraard moet je met de poelie geen risico’s lopen, dat staat buiten kijf!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 30 september 2011 12:54 AM
  [ # 5 ]

Ik durf te wedden dat het je demper/rol combo is. Het is de bovenste looprol die aan de demper vast zit die weer achter je dieselpomp zit. Kijk er maar goed naar; deze staat bij stationair nu te trillen en als je beetje gas geeft stabiliseert het spul zich

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 september 2011 12:49 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad. Beiden NFP? Welke is naar jouw ervaring de meest waarschijnlijke?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 september 2011 04:56 PM
  [ # 7 ]

Even opgezocht: Het verende deel kost € 128 ex, de vaste rol € 120 ex (voor zo’n stom ding?). Beiden nog gewoon leverbaar.

Even knarsetanden dan maar?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 30 september 2011 10:15 PM
  [ # 8 ]

Meteen vervangen, die riem vibreert vroeg of laat van de rol af en grijpt in je d-riem. Ik heb het ook gehad, de verkoop van de cylinderkopen loopt best goed vanwege dit kwaaltje. Ik heb ze nog wel liggen in goede staat; heb ze zelf ook vervangen maar daarna de auto gesloopt.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook