Tijdens onze vakantie (augustus) gaf de boordcomputer de melding ‘koelvloeistofniveau te laag’. Halve liter bijvullen bleek genoeg. Na weer ca. 1.000 km rijden, niveau weer te laag. Opnieuw halve liter bijgevuld. Thuis garage geraadpleegd en koppakkingtest uitgevoerd. Koppakking in orde, systeem onder druk gezet, ook geen bijzonderheden. Kortom, garage kan niets vinden, technische dienst van de ANWB kan ook geen uitkomst bieden. Voor de zekerheid de vuldop vervangen.
Inmiddels is het verbruik van koelvloeistof fors gestegen. Nu hebben we per 300 km. ruim een liter nodig om de boel op peil te houden. Koppakkingtest is nog steeds negatief en er ligt geen vloeistof onder de auto. Bij losdraaien van de vuldop valt wel op dat er behoorlijk wat overdruk in het systeem zit. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat we eraan kunnen doen?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klinkt toch als de koppakking. Is je radiateur wel netjes droog? Als je witte plekken ziet is de boel lek, het verdampt daar natuurlijk snel. Maar dan zou je niet veel overdruk moeten hebben, dan kan zover ik me kan inbeelden alleen door de koppakking komen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
voel eens onder het tapijt, bij de voetenruimte van de bestuurder en voor pagagier, of het daar nat wordt. het zou kunnen zijn dat de kachel-radiator lek is.
Hallo Marielle
Bij mijn C5 type 2 had ik ook koelvloeistofverlies en dit kwam omdat er een slechte waterpomp een tijdlang in de produktie was geweest ( met kunststof schoepen ) .Ik heb dus een nieuwe waterpomp laten monteren.
mvg H.bij de Leij
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011
- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Als het een HDI met roetfilter is, kan het de warmtewisselaar zijn die aan de radiator hangt. Dit is een inox buis waar water en lucht door loopt. Die warmtewisselaar zorgt voor de opwarming van de lucht als de roetfilter geregenereerd wordt.
Het gebeurd wel vaker dat die beginnen te lekken en doordat de turbo er lucht door blaast richting de motor zie je uitwendig geen waterverlies. De motor ‘eet’ het water op.
grts Mat
sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d
Welk type C5 is dit (bouwjaar)? En wat voor motor ligt erin?
Dit is toch wel nuttige informatie om tot een goede conclusie te komen.