











































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het is een heeel kelin k*t schakelaartje waar een heel klein schoevendraaiertje in past.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aan de onderkant van de onsteking zie ik een grote schroef zitten met imbus ( als ik die eraf schroef zie ik niets) Ook zie ik een klein gaatje…zit het daar dan? Moet ik daar de curve mee stellen. Heb een DY3 motor in de auto dus ...
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
foto?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hallo,
ik ben ookvan plan om over te stappen op een 123, maareuh, er zijn blijkbaar verschillende types. dat ik de types voor de injecties niet moet hebben voor mijn Dsuper (DY3 blok) is me wel duidelijk, maar dan zijn er nog met en zonder vacuumvervroeging? weet iemand welke ik hier moet kiezen? (ik gok zonder vacuumvervroeging?)


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lijkt me vrij simpel, heeft je huidige verdeler vacuumvervroeging of niet?






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
tsja, das de vraag, waaraan kan ik dat zien?? (als ik het haar vraag zegt ze niet veel terug )


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als er aan de zijkant van je verdeler ergens een dun luchtslangetje zit dat naar je inlaatspruitstuk loopt, dan heb je een verdeler met vacuumvervroeging. Zit er geen slangetje en ook geen tuitje waar het aan zou moeten zitten, dan heb je dit niet.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Er bestaan voor zover ik weet helemaal geen DS’en die af fabriek een vacuumvervroeging op de ontsteking hadden.
Op de eerste paar duizend ‘injecties’ zat er wel een Bosch ontsteking met vacuumdoos op, maar die zou als vertraging werken en is niet aangesloten. In volgende jaren leverde Bosch die ontsteking zónder vacuumdoos.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Er bestaan voor zover ik weet helemaal geen DS’en die af fabriek een vacuumvervroeging op de ontsteking hadden.
Op de eerste paar duizend ‘injecties’ zat er wel een Bosch ontsteking met vacuumdoos op, maar die zou als vertraging werken en is niet aangesloten. In volgende jaren leverde Bosch die ontsteking zónder vacuumdoos.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Een arm mengsel (gasklep bijna dicht = veel vacuum) ontbrandt langzamer dan een rijk mengsel (Gasklep bijna helemaal open = weinig vacuum) Als de ontsteking dus vacuum ziet (arm mengsel) moet de vonk eeder komen zodat het mengsel bijna helemaal ontbrandt is wanneer de zuiger op het bovenste dode punt is. De DS zou dus nog mooier en beter moeten kunnen lopen met een vacuum vervroeger. Helaas wordt het huidige vacuum uit de carburateur volledig opgeslokt door de karterontluchting. Je kunt echter een extra gaatje maken in het inlaatspruitstuk en deze aansluiten op de ontsteking. Ik heb dit jaren geleden gedaan bij het DS afgeleide blok in mijn HY, werkte goed; nog soepeler bij lage toerentallen; bij 40 km/u in de hoogste (3e) versnelling, mar geen verschil bij hoge snelheden; dan is er immers geen vacuum meer.
Ik moet dit eigenlijk ook doen in mijn DS voor de cruise control. Nu tap ik deze af van de carterontluchting voor een restrictor, maar deze restrictor beinvloed de gecontroleerde valse luchtstroom naar de carburateur.
Ik zit met hetzelfde probleem. Nadat ik de o-ring in mijn stroomverdelerhuis vernieuwd heb.
Ik kan de bougiekabels natuurlijk verpluggen zoals gezegd ,maar de 1-2-3 180 graden verdraaien is wel de mooiste oplossing.
Dan wijst de rotor naar de 1ste cilinder ipv de vierde.
Maar.. kan je de 1-2-3 180 graden verdraaien dan ?
Het gleufje in de aandrijving zit toch a-centrisch ? Het asje kan er toch maar op 1 manier in ?
J.Werges schreef:GW-tje schreef:Volgens mij was je “oude situatie” ook niet correct. Liep de motor toen wel goed? Of heb je het boortje nooit eerder gebruikt.
Ik denk dat de oude situatie ook niet goed was, maar ik heb daar nooit naar gekeken; de auto liep gewoon, weliswaar niet helemaal mooi, maar dat is de reden waarom ik de 123 monteer. Ik heb inderdaad nog nooit eerder met het boortje gewerkt, moest ook flink zoeken naar het gaatje… als je weet waar het zit dan is het een makkie.
Vanavond ff een snelle test gedaan. De bougies weer gedraaid zoals het “oorspronkelijk” zat. En verhip de auto gaf enig leven. Maar toen kwam Murphy om de hoek kijken… accu leeg gestart. Nu staat ze aan het infuus, dus morgen maar weer verder , maar dan zoals het hoort. De 123 as 180 graden draaien.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het gleufje en meeneem-nokje zijn inderdaad excentrisch, maar de 123 kan desgewenst toch 180 graden verdraaid gemonteerd worden, en de nieuwere zelfs ook 90 en 270 graden. Daartoe de spiraalveer om de aandrijfbus voorzichtig loswikkelen. Je kunt dan de pin uitdrukken waarmee de aandrijfbus op de as vast zit, en die bus er een halve slag verdraaid weer op zetten.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Bij mijn 123 moest ik de aandrijving ook een halve slag draaien.