




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
La Léo schreef:F.SvM schreef:Waar komt toch altijd die discussie vandaan dat een CX duur is.
Frank, Harry & Pascal: jullie zijn de zeldzame uitzonderingen in de CX-wereld, geloof me!
Ondanks de lage kosten de afgelopen twee jaar (want ook weinig kilometers), besef ik dondersgoed wat tijdig onderhoud betekent..
‘Maya’ had de eerste twee jaar na haar aanschaf nog een behoorlijke kostenpost vwb (achterstallig) onderhoud.
Ik prijs me slechts gelukkig dat ze deze ‘trend’ niet elk jaar doorzet, en dat mijn portemonnaie gevuld(er) blijft voor andere zaken (DSuper-restauratie, lopend-AX-project-‘Pino’, m’n Mini en motorfietsen..)..
Volgend jaar gaat ze me gegarandeerd weer straffen haha…let maar op!
‘Spirit of avant-garde’
hm, zou ik dan te vroeg afscheid genomen hebben?
Ik herinner mij dat mijn dame in vergelijkbare staat was als Maya toen wij elkaar ruim anderhalf jaar geleden troffen. In de 2 jaar dat ik mijn dame heb gehad, heb ik er voor meer dan 3k aan opgeknapt, verbeterd, etc. Als ik jou zo hoor, zou nu de “goede tijd” moeten zijn gekomen ...
Alhoewel ik ook nog wel wat zaken op mijn verlanglijstje had staan, dus alles is relatief ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat er ook een flinke dosis geluk bij komt kijken. Heeft een wagen lang vrij vochtig gestaan, dan is er misschien niets aan te zien, maar kunnen alle elektrische verbindingen flink gecorrodeerd zijn bijvoorbeeld. Jaques Jansen (van de garage) hier in Breda heeft een sm, helemaal weer opgebouwd, maar rijdt er bijna nooit in omdat er elke keer wel iets is. Ik heb in 1,5 jaar 10k gereden en heb eigenlijk nooit iets. Wel was de sm de 7 jaar voordat ik hem kocht regelmatig bereden en binnen gestald.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
aha, kan ik hier ook even mijn kosten posten
- aankoop (in NL!) : 3000,-
- invoer, keuring en werk voor keuring : 850,-
- onderhoud : 300,- (2 keer motorolie, nu net nieuwe bougies, 4 nieuwe veerbollen en nieuwe LHM…. dat is het denk ik)
- nieuwe voorbanden : 150,-
- nieuwe hemel, en wat andere dingen (koplamp enz) : 500,-
- verzekering en taks : 600,-
- benzine, hm, 900km gereden in 2 jaar, dus, 80 liter : 130€
totaal: 5530,- hm, k ga niet uitrekenen wat ze mij kost per kilometer denk ik… (wil ik nog slapen ) dringend wat meer rijden :p




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
tilanus schreef:Volgens mij bestaat het oorspronkelijk topic idd niet meer, maar hier is wel nog een topic met foto’s uit dat oude topic;
Dank U voor deze link.
Geweldig om te zien dat er nog meer mensen zo gek zijn als ik.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Mijn reactie in dit draadje is alleen ter lering en vermaak, ik dacht in eerste instantie ook alleen te volstaan met een reparatie van een lekke koppakking, nieuwe bougies, olie,enzv de gewone dingen maar mijn gevoel zei mij, trek de motor uit elkaar het is niet goed.
Na demontage bleek revisie echt noodzakelijk zo is het begonnen, je staat dan voor het voldongen feit wat nu!, alleen de motor opknappen en rijden met af en toe een oplap reparatie of ga je voor een totale overhaul.
Het probleem eerst thuis aan vrouwlief voorgelegd zij begreep dat ik deze CX (Femme Fatale)heel graag wilde behouden en in zo goed mogelijke staat wilde terugbrengen (semi nieuw) het was haar in het verleden niet ontgaan dat ik regelmatig op zoek was naar een CX.
Zij was het die tegen mij zei maak er iets moois van ik heb al voor je CX een financiele buffer aangelagd.
En zo geschiede.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jantje1948 schreef:Jaques Jansen (van de garage) hier in Breda heeft een sm, helemaal weer opgebouwd, maar rijdt er bijna nooit in omdat
er elke keer wel iets ishij het een ‘onbetrouwbaar frans schijthok’ vindt en in z’n vrije tijd liever in zijn Corvette rondkart in plaats van sleutelt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
jantje1948 schreef:Ik denk dat er ook een flinke dosis geluk bij komt kijken. Heeft een wagen lang vrij vochtig gestaan, dan is er misschien niets aan te zien, maar kunnen alle elektrische verbindingen flink gecorrodeerd zijn bijvoorbeeld. Jaques Jansen (van de garage) hier in Breda heeft een sm, helemaal weer opgebouwd, maar rijdt er bijna nooit in omdat er elke keer wel iets is. Ik heb in 1,5 jaar 10k gereden en heb eigenlijk nooit iets. Wel was de sm de 7 jaar voordat ik hem kocht regelmatig bereden en binnen gestald.
Geluk speelt zeker een rol. Op het moment dat je een oude dame koopt, kan je heel erg je best doen om een potentiële auto in te schatten op de staat van onderhoud, het al dan niet vrij zijn van roest, maar het lukt je nooit om alles te zien.
Met mijn CX heb ik geluk gehad. Ik heb haar bij de koop in Frankrijk wel heel goed bekeken, maar niet volledig binnenste buiten gekeerd. Toch rij ik er nu al 40.000 km probleemloos in rond en er is nog geen roest te bespeuren. ‘Tuurlijk moet er bij beurten wel eens wat vervangen worden, recent zelfs wat meer, maar ik heb nooit stil gestaan of een tussentijds garagebezoek gehad. Met de XM daarentegen heb ik tot nu toe wat minder geluk…





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:jantje1948 schreef:Jaques Jansen (van de garage) hier in Breda heeft een sm, helemaal weer opgebouwd, maar rijdt er bijna nooit in omdat
er elke keer wel iets ishij het een ‘onbetrouwbaar frans schijthok’ vindt en in z’n vrije tijd liever in zijn Corvette rondkart in plaats van sleutelt.
Tja, als je een sm hebt en niet van sleutelen houdt moet je een dikke portemonnaie hebben. (Is dat nog de officiële spelling?)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Om de kosten even up-to-date te houden, zal ik pogen een aanvulling te geven op de tot-nog-toe gemaakte kosten aan ‘Maya’ sinds mijn laatste toevoeging (terugbladerend is dat 06/07/‘09 geweest).
Goed, een jaar nadat ik een nieuwe koppeling in de CX heb gemonteerd en ik nog steeds niet tevreden was over ‘Maya’s schakelgedrag, heb ik de operatie nog eens overgedaan (zie mijn diverse topics).
Ditmaal met een Valeo-koppelingset en een goedkope TRS-motor met kopproblemen:
- Valeo koppelingset €106,-
- 2165cc TRS motorblok €150,-
- revisiewerkzaamheden (kop, pakkingset, thermostaat etcetc) €300,-
- ashoesje aandrijfas €10,-
- ashoesje stuurhuis (eennalaatste apk) €30,-
- afgetrapte linkerspiegel vernieuwen..grrr..€75,- (thank you eBay..)
Meer niet…dacht-ik..
@Eric:
hm, zou ik dan te vroeg afscheid genomen hebben?
tsja…
‘Spirit of avant-garde’