1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen schakelen eerste en achteruit
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 oktober 2011 07:26 PM

Een van de Citroëns onder mijn hoede heeft schakelproblemen :

betreft een Belgisch type “BX” , vermoed de basic uitvoering , van 1987

dus met de achterover liggende motor en geïntegreerde versnellingsbak .


Bij het proberen schakelen in één en achteruit wil dit niet echt lukken ,

na wat geknars of een tweede poging uiteindelijk wel ,

en uit zijn één durft hij terug uitspringen   hmmm


schakelen tussen de andere versnellingen is normaal .


Ik heb de auto nog niet kunnen onderzoeken , is momenteel niet in de buurt .


Daar ik geen ervaring heb met de versnellingsbak van dit type BX ,

mijn vraag aan jullie , wat zou dit kunnen zijn ???


dank , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2011 07:39 PM
  [ # 1 ]

1 vraag: schakelt de bak alleen slecht als de motor loopt? Hoe voelt de koppeling? de bak van de 150-motor/bakunit gaat eigenlijk nooit stuk…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2011 09:16 PM
  [ # 2 ]

nou noooooooooooit, zeg nooit nooit. Van de bx die ik had op gas waren de kleppen na 290.000 km zo ver in de zitting gezakt dat ik ze niet meer kon stellen. Vlak voordat ik een koprevisie wou doen begon ze olie te gebruiken, zuipen is een beter woord voor 1 liter olie op 100 km.

Na plaatsen van een ruilblok bleek waarom: halve zuiger weg, zuigerveer weg, olieschraapveer weg, en toch gewoon doorrijden .....met wat olieverbruik ja.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2011 09:36 PM
  [ # 3 ]

Ja hallo na 3 ton op lpg…. haha

Maar goed: wat vaak bij deze motortjes gebeurd, net als bij andere bx’en, is dat de drukgroep verslijt. Uiteindelijk scheurt eerst de koppelingshevel, waardoor de koppeling niet meer goed vrijkomt en daarna trap je het druklager dwars door de drukgroep heen. Dan komt ie ook niet meer vrij Laughing

Mocht de koppelingshevel nou scheuren vertonen, dan is montage van een andere hevel, of lassen, meestal maar voor korte duur een oplossing. in 99% van die gevallen is de drukgroep dan gewoon gaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2011 10:30 PM
  [ # 4 ]

Is 3 ton dan zoveel? Je hoort toch wel eens van 4 of 5 ton op de teller….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2011 10:33 PM
  [ # 5 ]

3 ton op lpg voor een 1400’tje 150-blok is vrij fors ja.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2011 10:34 PM
  [ # 6 ]

OK, nou ik hoop dat mijn huidige 2.5Td het langer volhoudt, das dan ook een diesel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2011 10:37 PM
  [ # 7 ]

Tonnetje of 3 met één kop lukt meestal wel. Ik heb nog geen 2500 in een xm over de 425 zien gaan zonder serieus koel/water/olieprobleem…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2011 10:44 PM
  [ # 8 ]

Ik heb hem vorig jaar gekocht met 255.000 op de teller, na een jaartje nu 270.000 en net een nieuwe d-riem en balans-as riem laten plaatsen. Of er een nieuwe kop op zit is nog niet echt duidelijk, wel een nieuwe radiateur geplaatst in 2006. Daarna heeft ze minimaal 2 jaar niet gereden totdat ik haar heb gekocht.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2011 10:46 PM
  [ # 9 ]

Ok, maar zullen we het over de bx met het schakelprobleem gaan hebben Wink Wink Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2011 10:47 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Ja hallo na 3 ton op lpg…. haha

Maar goed: wat vaak bij deze motortjes gebeurd, net als bij andere bx’en, is dat de drukgroep verslijt. Uiteindelijk scheurt eerst de koppelingshevel, waardoor de koppeling niet meer goed vrijkomt en daarna trap je het druklager dwars door de drukgroep heen. Dan komt ie ook niet meer vrij Laughing

Mocht de koppelingshevel nou scheuren vertonen, dan is montage van een andere hevel, of lassen, meestal maar voor korte duur een oplossing. in 99% van die gevallen is de drukgroep dan gewoon gaar.

Een nieuwe drukgroep en koppelingsplaten is prima zelf te doen met een krik en bokken en wat geduld, het blok hoeft er tenslotte niet uit. Ik heb met zo’n soort bx vaak problemen gehad met de veren van de drukgroep die eruit sprongen en tussen de koppelingsplaat en de drukgroep gingen zitten, dan koppelt het ook heel beroerd

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2011 10:48 PM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

Ok, maar zullen we het over de bx met het schakelprobleem gaan hebben Wink Wink Wink

ik was al bezig…...

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2011 10:51 PM
  [ # 12 ]
wbogaerts schreef:

Een van de Citroëns onder mijn hoede heeft schakelproblemen :

betreft een Belgisch type “BX” , vermoed de basic uitvoering , van 1987

dus met de achterover liggende motor en geïntegreerde versnellingsbak .


Bij het proberen schakelen in één en achteruit wil dit niet echt lukken ,

na wat geknars of een tweede poging uiteindelijk wel ,

en uit zijn één durft hij terug uitspringen   hmmm


schakelen tussen de andere versnellingen is normaal .


Ik heb de auto nog niet kunnen onderzoeken , is momenteel niet in de buurt .


Daar ik geen ervaring heb met de versnellingsbak van dit type BX ,

mijn vraag aan jullie , wat zou dit kunnen zijn ???


dank , Walter nice day

Als hij terugspringt uit zijn 1 denk ik aan serieuze ellende met de bak, ik zou een bak op de sloop halen of een compleet blok. Blok omzetten moet met 2 man en wat handigheid in een dag te doen zijn. Of draaf ik nu door en zijn er eenvoudiger oplossingen dan een compleet nieuw blok…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 oktober 2011 11:14 PM
  [ # 13 ]

Aan teveel kilometertjes zal het niet liggen , teller staat momenteel op 140.000

Probleem is dat dit wagentje binnenkort weer naar de jaarlijkse keuring moet ,

en aangezien hij heel zijn leven al buiten slaapt ,

is het maar de vraag wat ze dit jaar weer gaan afkeuren ......

En dat kan dan wel eens einde oefening worden .

Problemen met schakelstangen of zo heeft dit modelletje niet ??

Moet nog even wachten voor ik zelf iets kan controleren , wagen is nog niet terug thuis .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 oktober 2011 11:16 PM
  [ # 14 ]

Een ander blok leg je er met 2 man in 4 uurtjes in. Mits je over een brug beschikt Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 01 oktober 2011 11:18 PM
  [ # 15 ]

Zit bij deze blokjes in een bx het schakelmechanisme ook met een soort scharnierbout aan de buitenkant van het blok? Ik heb daar bij een vergelijkbaar blok in mijn R14 wel eens problemen mee gehad. De draad was uit het blok, waardoor het scharnierpunt teveel ruimte kreeg.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook