Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een van de Citroëns onder mijn hoede heeft schakelproblemen :
betreft een Belgisch type “BX” , vermoed de basic uitvoering , van 1987
dus met de achterover liggende motor en geïntegreerde versnellingsbak .
Bij het proberen schakelen in één en achteruit wil dit niet echt lukken ,
na wat geknars of een tweede poging uiteindelijk wel ,
en uit zijn één durft hij terug uitspringen
schakelen tussen de andere versnellingen is normaal .
Ik heb de auto nog niet kunnen onderzoeken , is momenteel niet in de buurt .
Daar ik geen ervaring heb met de versnellingsbak van dit type BX ,
mijn vraag aan jullie , wat zou dit kunnen zijn ???
dank , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1 vraag: schakelt de bak alleen slecht als de motor loopt? Hoe voelt de koppeling? de bak van de 150-motor/bakunit gaat eigenlijk nooit stuk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
nou noooooooooooit, zeg nooit nooit. Van de bx die ik had op gas waren de kleppen na 290.000 km zo ver in de zitting gezakt dat ik ze niet meer kon stellen. Vlak voordat ik een koprevisie wou doen begon ze olie te gebruiken, zuipen is een beter woord voor 1 liter olie op 100 km.
Na plaatsen van een ruilblok bleek waarom: halve zuiger weg, zuigerveer weg, olieschraapveer weg, en toch gewoon doorrijden .....met wat olieverbruik ja.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja hallo na 3 ton op lpg….
Maar goed: wat vaak bij deze motortjes gebeurd, net als bij andere bx’en, is dat de drukgroep verslijt. Uiteindelijk scheurt eerst de koppelingshevel, waardoor de koppeling niet meer goed vrijkomt en daarna trap je het druklager dwars door de drukgroep heen. Dan komt ie ook niet meer vrij
Mocht de koppelingshevel nou scheuren vertonen, dan is montage van een andere hevel, of lassen, meestal maar voor korte duur een oplossing. in 99% van die gevallen is de drukgroep dan gewoon gaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Is 3 ton dan zoveel? Je hoort toch wel eens van 4 of 5 ton op de teller….
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
3 ton op lpg voor een 1400’tje 150-blok is vrij fors ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
OK, nou ik hoop dat mijn huidige 2.5Td het langer volhoudt, das dan ook een diesel
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tonnetje of 3 met één kop lukt meestal wel. Ik heb nog geen 2500 in een xm over de 425 zien gaan zonder serieus koel/water/olieprobleem…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb hem vorig jaar gekocht met 255.000 op de teller, na een jaartje nu 270.000 en net een nieuwe d-riem en balans-as riem laten plaatsen. Of er een nieuwe kop op zit is nog niet echt duidelijk, wel een nieuwe radiateur geplaatst in 2006. Daarna heeft ze minimaal 2 jaar niet gereden totdat ik haar heb gekocht.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, maar zullen we het over de bx met het schakelprobleem gaan hebben
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
waterman schreef:Ja hallo na 3 ton op lpg….
Maar goed: wat vaak bij deze motortjes gebeurd, net als bij andere bx’en, is dat de drukgroep verslijt. Uiteindelijk scheurt eerst de koppelingshevel, waardoor de koppeling niet meer goed vrijkomt en daarna trap je het druklager dwars door de drukgroep heen. Dan komt ie ook niet meer vrij
Mocht de koppelingshevel nou scheuren vertonen, dan is montage van een andere hevel, of lassen, meestal maar voor korte duur een oplossing. in 99% van die gevallen is de drukgroep dan gewoon gaar.
Een nieuwe drukgroep en koppelingsplaten is prima zelf te doen met een krik en bokken en wat geduld, het blok hoeft er tenslotte niet uit. Ik heb met zo’n soort bx vaak problemen gehad met de veren van de drukgroep die eruit sprongen en tussen de koppelingsplaat en de drukgroep gingen zitten, dan koppelt het ook heel beroerd
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
waterman schreef:Ok, maar zullen we het over de bx met het schakelprobleem gaan hebben
ik was al bezig…...
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
wbogaerts schreef:Een van de Citroëns onder mijn hoede heeft schakelproblemen :
betreft een Belgisch type “BX” , vermoed de basic uitvoering , van 1987
dus met de achterover liggende motor en geïntegreerde versnellingsbak .
Bij het proberen schakelen in één en achteruit wil dit niet echt lukken ,na wat geknars of een tweede poging uiteindelijk wel ,
en uit zijn één durft hij terug uitspringen
schakelen tussen de andere versnellingen is normaal .
Ik heb de auto nog niet kunnen onderzoeken , is momenteel niet in de buurt .
Daar ik geen ervaring heb met de versnellingsbak van dit type BX ,mijn vraag aan jullie , wat zou dit kunnen zijn ???
dank , Walter
Als hij terugspringt uit zijn 1 denk ik aan serieuze ellende met de bak, ik zou een bak op de sloop halen of een compleet blok. Blok omzetten moet met 2 man en wat handigheid in een dag te doen zijn. Of draaf ik nu door en zijn er eenvoudiger oplossingen dan een compleet nieuw blok…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Aan teveel kilometertjes zal het niet liggen , teller staat momenteel op 140.000
Probleem is dat dit wagentje binnenkort weer naar de jaarlijkse keuring moet ,
en aangezien hij heel zijn leven al buiten slaapt ,
is het maar de vraag wat ze dit jaar weer gaan afkeuren ......
En dat kan dan wel eens einde oefening worden .
Problemen met schakelstangen of zo heeft dit modelletje niet ??
Moet nog even wachten voor ik zelf iets kan controleren , wagen is nog niet terug thuis .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ander blok leg je er met 2 man in 4 uurtjes in. Mits je over een brug beschikt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zit bij deze blokjes in een bx het schakelmechanisme ook met een soort scharnierbout aan de buitenkant van het blok? Ik heb daar bij een vergelijkbaar blok in mijn R14 wel eens problemen mee gehad. De draad was uit het blok, waardoor het scharnierpunt teveel ruimte kreeg.