Gewoon uit interesse;
- Wat voor snelheid houden jullie aan op de snelweg?
- En hebben jullie auto’s ook een snelheid waarop het geluidsniveau voor je gevoel exponentieel toeneemt?
Ben benieuwd wel… Ook of er grote verschillen in de snelheid zit
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Sinds een half jaartje ben ik braver gaan rijden. dwz ‘het nieuwe rijden’ . Verbruik van 1:12 naar 1:14/15
Ben ik best tevreden mee, immers 10% verbetering .. Tevens een stuk rustiger in de auto.
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
Gemiddeld rij ik 100/110 km/u met mijn xantia 1.9 TD,hij loopt dan het rustigst en zuinig.Veel harder kun je in Nederland toch niet rijden.
Discussie is verplaatst naar Algemeen wat ik begrijp na de reactie hierboven. Ik ben juist ook benieuwd naar ID/DS rijders… Vandaar dat het topic daar geplaatst was.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Gewoon de toegestane maximum snelheid.
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Met de BX: Maximum snelheid, tenzij ik gewoon relaxt wil rijden en geen haast heb. Dan rijd ik gewoon achter een willekeurige cruise-controlgebruiker aan die wat rustiger rijdt.
Met de DSpécial met vijfbak van mijn vader: Hetzelfde, hoewel mijn vader zegt dat ze bij zo’n 130 het lekkerst rijdt. Rond de 120 zit er een resonantie…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rvdb20 schreef:Discussie is verplaatst naar Algemeen wat ik begrijp na de reactie hierboven. Ik ben juist ook benieuwd naar ID/DS rijders… Vandaar dat het topic daar geplaatst was.
Kijk, altijd leuk dit.
Ik heb een broertje dood aan maximumsnelheden en pas mijn snelheid aan aan de omstandigheden op de weg. In de spits zal je me dus niet snel meer dan 100 km/h zien rijden, daarbuiten rijd ik zo hard als de omstandigheden en de auto toelaat.
Met de DS’ injecties reed ik meestal rond de 160 km/h kruissnelheid ( zo’n 4500 toeren) en met de gewone Ds’en met 4 bak rond de 140 km/h. Nooit één stuk gegaan, allen op LPG en allemaal tot hoge kilometerstanden mee gereden. Let wel, de ds is gemaakt en ontworpen in een tijd waar er geen maximumsnelheden waren en citroën zelf opgaf: topsnelheid = kruissnelheid. Ze moeten er dus gewoon tegenkunnen en verbruik is toch niet interessant. Of ie nou 1 op 10 of 1 op 6 loopt, geld kost het toch wel.
Het valt mij erg op hoe LANGZAAM de gemiddelde DS rijder rijdt terwijl de auto écht heel goed geschikt is om hard mee te rijden. De DS was vroeger juist een auto die je vrijwel uitsluitend op de linkerbaan tegenkwam en van vele oud-ds rijders en oudere-ds garagisten heb ik begrepen dat men vroeger juist een ds kocht als men een auto wilde die veilig op hoge snelheid kon kruisen. Ergens in de informatieoverdracht tussen de oudere ds rijders en de nieuwe ds rijders is dus iets ernstig misgegaan….
Met mijn SM rijd ik liefst zo rond de 170-180 km/h, ook hier weer rond de 4500 toeren. Gisteren nog even naar Parijs op en neer en dan merk je gelijk dat ds sm gemaakt ik voor hoge snelheden. Bij 200 km/h gaat ie zuipen ( 1 op 5) en kabaal maken, bij 180 loopt ie nog steeds 1 op 8 en kan je gewoon lekker een cd’tje luisteren of een gesprek voeren.
De GS die ik had reed ook perfect volgas: 150 km/h. Het nadeel was het vrij forse verbruik ( 1 op 7 op LPG) en de oorverdovende herrie. Maar ook een GS gaat niet stuk van plankgas rijden. Die nieuwe eigenaar van dat gs’je rijdt er ook nog regelmatig volgas mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Met de CX rij ik (als het rustig is) meestal zo’n 20 km te hard. Met 160 km/h is het nog steeds prima te doen, dat geeft ook niet teveel lawaai vind ik. Maar dat kan meestal alleen lekker in het buitenland. In het algemeen rijdt de CX lekkerder naarmate je harder rijdt.
Met de DS (vierbak) die ik had vond ik het boven 130 niet meer te doen qua lawaai.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik rij nooit harder dan dat de auto kan. Dat vind ik onverantwoord.
Verder vind ik alles prima zoalang andere mensen maar geen last van je hebben.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik rijd zoals waterman. DS op de eerste trap van de carbu en gaat dan op LPG ongeveer 130. De Sm rond de 170 want er iets boven zit een resonantie. 185 is net weer te hard in dit land.
De Gs (vroeger van waterman, zie boven) rijdt ik zo hard als ik kan. Plank rijdt ie 160 berg af op LPG!
Motor wordt NIET heet. Is zowiezo overkoeld. Dat heeft DriverD al bewezen met zn 1300 en olie temp meter… Daarom zuipt het ding ook zo…
Oja.. en bij 120 is het ook al oorverdovend dus….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Met de CX rij ik -waar mogelijk- eigenlijk altijd zo rond de 150-160. Daarboven vind ik het te lawaaiig worden.
Het maakt bij een CX 25 sowieso niet veel uit of je nou 100 of 160 rijdt; het verbruik schommelt altijd zo’n beetje tussen 1:8 en 1:10. Beter dan 1:10 is mij in ieder geval nog nooit gelukt. Voor zo’n geringe besparing gaan we dus niet zuinig lopen doen.
En inderdaad: ook een CX rijdt beter naarmate de snelheid hoger ligt.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
140 op de snelweg, dan is het verbruik nog keurig en kan je nog relaxed rijden.
Veel harden dan ben je je de hele tijd aan het ergeren aan linkshangers en mensen die net voor je nog even inhalen.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Met de trax rijd ik altijd 130-140 op de rechter strook. Daar rijdt nooit iemand en hoef je je dus ook niet aan iemand te ergeren
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik rijd altijd zo’n 120-130 met de CX, met de trax haal ik dat (nog) niet. Harder hoeft niet zo nodig, ik heb niets meer te bewijzen
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Heer Graddus, niets meet te bewijsen? Is uw leven voorbij?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik word wel aan alle kanten ingehaald ja