Nou dat was weer een avontuur, gelukkig ben je weer heelhuids thuisgekomen.
Mijn bx had toen ik hem kocht ook een gescheurde koppelingshevel…..
..maar dan in het koppelingshuis op de ‘‘vork’’ waar het druklager opzit.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
hogervp schreef:...En 600 km rijden is geen straf in een BX, zoals is mij wel weer duidelijk. Alleen dat “trombose"been dat je oploopt is minder. Ik wil een CC voor de lange afstand!
Patrick
Misschien een slechte gewoonte, maar als het rustig is op de weg wil ik bij langere afstanden nog wel eens de gaspedaal even een tijdje bedienen met mijn linkervoet. Uiteraard blijft rechtervoet dan nog wel in de buurt van de rem.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai karaktertrekje Duif…
Zonder gekheid, dus je moet een nieuwe koppeling gaan monteren?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat vaak bij deze motortjes gebeurd, net als bij andere bx’en, is dat de drukgroep verslijt. Uiteindelijk scheurt eerst de koppelingshevel, waardoor de koppeling niet meer goed vrijkomt en daarna trap je het druklager dwars door de drukgroep heen. Dan komt ie ook niet meer vrij…
Mocht de koppelingshevel nou scheuren vertonen, dan is montage van een andere hevel, of lassen, meestal maar voor korte duur een oplossing. in 99% van die gevallen is de drukgroep dan gewoon gaar en moet er gewoon een nieuwe koppeling in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Dank voor je input Waterman. Neem ik meteen mee richting garagist. BX staat op 211k en na zoveel jaar is het wellicht verstandig om dit meteen mee te pakken.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Mooie foto van de brix met 2 mk Wel balen en maar goed dat je gewoon thuisgekomen bent. Ik was met mijn bix dit weekend juist naar het noorden onderweg en ongeveer bij Zwolle toen je smste. Gelukkig lekker rustig op de weg zodat ik je makkelijk kon antwoorden.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
De tips voor de onderdelen voorziening komt al op gang. Vanavond even wat belletjes plegen. Leve het forum!
En nog dank voor je sms, Dépannage Gio weet nu wat Ollanders met een hevel bedoelen. De goede man ging er eerst gewoon vanuit dat de hele drukgroep naar de ratsmodee was, nog voordat hij een blik geworden had.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Wat vaak bij deze motortjes gebeurd, net als bij andere bx’en, is dat de drukgroep verslijt. Uiteindelijk scheurt eerst de koppelingshevel, waardoor de koppeling niet meer goed vrijkomt en daarna trap je het druklager dwars door de drukgroep heen. Dan komt ie ook niet meer vrij…
Mocht de koppelingshevel nou scheuren vertonen, dan is montage van een andere hevel, of lassen, meestal maar voor korte duur een oplossing. in 99% van die gevallen is de drukgroep dan gewoon gaar en moet er gewoon een nieuwe koppeling in.
Ha, bekend verhaal: de Zwarte TZD van I. heb ik eens met grof-geweld-schakelen (gebruik 1 en 4 en heel hard rammen) naar de werkplaats gereden. Daar bleek ruim 1/3 van de diafragmaveren/vingers afgebroken te zijn De rest was al voor de helft van de dikte door ‘t druklager doorgeslepen… Gevalletje oeps!
But I digress. Duif, sterkte met de afhandeling
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
En Patrick,zit ‘ie d’r al in?
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
De hevel paste niet Ralph, er zat kennelijk toch een verschil in. De hevel die ik erin heb zitten heeft geen gat erin zitten. Ik zal nog een foto maken.
Inmiddels staat de Brix weer thuis en maakt weer kilometers….....tot de volgende problemen zich voordoen.
Ik zal even kijken of ik van het weekend nog die hevel naar je terug kan brengen. Nog dank voor het aanbod!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
WAT,verschillende hevels
Dat heb ik niet geweten,ben benieuwd hoe jou hevel er dan uitziet…..,met “gat” bedoel je het gat voor de koppelingskabel?
De hevel kun je uiteraard weer retourneren.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Enige tijd geleden kreeg ik de vrijstelling dan eindelijk in de bus. Maar niet nadat ik eerst nog twee rekeningen uit Apeldoorn kreeg. Even gebeld met een vriendelijke dame die mij vertelde dat die rekeningen inmiddels weer waren ingetrokken. Maar waarom de datum op 10 maart staat? De BX is van 4 april 1986. De laatste periode motorrijtuigenbelasting liep tot 9 maart. Nou ja het zal wel.
Kortom er is wat meer geld beschikbaar om de BX te onderhouden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Vandaag nieuwe banden laten monteren en de auto uitgelijnd. Dat was nog wel even een klus omdat de wielkasten achter niet echt heel ruim zijn vanwege de afdekplaat. Eerst nog de wagenhoogte nagelopen. Forummer Klussie wees me er al eens op dat hij vermoedde dat de wagenhoogte niet juist was. Dat klopte dus. Wagenhoogte aangepast (kon ik ook eens zien hoe dat in zijn werk gaat), daarna uitlijnen en tot slot koplamphoogte weer aangepast. Uitlijnen was wel nodig want m.n. de band rechtsvoor was naar binnen toe behoorlijk afgesleten.
Afgelopen periode ook gemerkt dat de auto weer wat olie lekt, ook dat is opgespoord. Morgen gaat er een nieuwe oliedruksensor in.
Tot zover weer.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Stug volhouden. Het blijft een leuk ding, die BasisBreak!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Beste Patrick,
Ik had dit draadje nog nooit eerder gezien. En ik kan je zeggen dat ik hem genoten van je verhaal.
Je hebt echt een prachtige BX. Al geef ik zelf niet de voorkeur voor de station versie, deze ziet er prachtig uit.
Ook leuk om te lezen dat dat je zoveel reacties krijgt over de stoelen. Zit er veel verschil met deze stoelen dan uit een Progress?
Citroën BX Cannes // 1991