Een Pioneer Radio/CD-speler met een aux aansluiting voor de iPod, met een 4x50W versterker.
En er liggen nu 130W speakers in, vraag me niet waarom zoveel.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Da’s een piekvermogen, anders gezegd: hogere wattages is hogere verkoopcijfers.
Thuis, met normale omstandigheden en normale volumes, draai je meestal niet meer dan met 2w continu(rms) ongeveer. En dan staat het al goed hard.
Ik heb in een theater in Rotterdam, met 600 man binnen, een bandje gemixed met slechts 2x50w continu.
Waarvoor worden er dan box systemen gemaakt met zulke absurd hoge wattages?
Is dat een verbetering van de geluidskwaliteit?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat hangt niet met elkaar samen, wat Maus zegt is vaak het geval: hogere verkoopcijfers.
Ter indicatie, mijn zelfbouwspeakers thuis zijn 35 watt rms, en er staat een versterker van 120 watt op. Een belangrijk punt is dat je versterker een onvervormd signaal blijft geven. Die versterker staat vaak richting zijn max te spelen.
Je moet onderscheid maken tussen mechanische belastbaarheid en thermische belastbaarheid. Mechanisch betekent dat je speaker zijn maximale uitslag behaalt, dit kan al gebeuren als de versterker net aan staat. Thermische belastbaarheid gaat over de spoelgrootte/-dikte. Wat moet je onthouden? Dat je niet blind moet staren op vermogens .
Juist, Dat is wat de meeste mensen denken.
De verkoopregel is meer watt is beter.
Of dat nu een stofzuiger is of een autoradio, mensen kopen het toch wel als het vermogen maar hoog genoeg is.
Ik kijk zo eens even op de website van de PC winkel, daar zie ik allerlei PC speakertjes van onder de 20 euro, met 150w vermogen!
Jahoor
Geluidskwaliteit zit hem niet in vermogen, maar ik kwaliteit van de bron, kabels, versterker, speakerkabels, speakers+behuizing, en de ruimte waar ze in staan.
mp3’tjes draaien met een goeie installatie kun je ook horen, dat is compressie.
Maar we dwalen af
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je de standaard luidsprekerkabels vervangt voor dikkere kabels levert dat vaak al een hoop winst op. En zorgen dat je deurpaneel niet mee wappert met de lage tonen.
Een beetje afgedwaald maar hebben sommigen toch nog wat geleerd vandaag, waaronder ik
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 354
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Hilko16TZI schreef:13 centimeter. Als je twee-weg speakers neemt, niet te zwaar, dan past het altijd wel.
Beter is een compo-set, met de midrange- en lage tonen in de deuren en tweeters in de daarvoor bedoelde roosters. Geeft mooier en beter gespreid geluid.
Die zoek ik dus nog. Een origineel composetje voor in de deuren en bovenin het dashboard, of een soortgelijk nieuw setje. Dus eentje die gewoon past en die je vast kan schroeven. Niet van die gekke bolletjes als tweeter.
Heeft iemand nog een setje liggen misschien? Of welk merk maakt nog passende speaker-sets?
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pfff… ik heb ooit bij de Media Markt een 2 weg componenten systeem van Pioneer gekocht, maar dat is al 10 jaar geleden, en ik heb geen idee meer wat voor typenummer o.i.d. het om gaat. Het was in elk geval ook passend voor enkele Renault-modellen. Deze set zat eerst in mijn GTi, en heb ik later overgezet in de TZD Turbo. Het geluid is wel een grote verbetering, maar de lage tonen komen toch niet helemaal uit de verf daar onder in de voorportieren. Een losse subwoofer geeft een beter resultaat. Er zijn ook al compacte actieve subwooferkastjes te koop die je bijvoorbeeld onder een van de voorstoelen zou kunnen plaatsen. Blaupunkt maakt ze in elk geval, en op de website van Conrad zag ik ze ook in een goedkopere versie.
Maar tweeters in het dashboard plaatsen is om te beginnen al een grote verbetering!
En nee, mijn setje is niet te koop. Ik heb er zelf nog heel veel lol van!
er zijn veel merken wo:
pioneer
kicker
Mtx
sony
enz
je hebt pasklare 13.5cm speaker nodig.
let op dat je bij de wat betere compo-sets een losse filter hebt waat je de speaker op aan moet sluiten dit is qua bedrading voor een leek redelijk lastig.
ik heb nog wel een leuk setje pioneer speaker liggen voor in de deuren
pioneer
of:
kicks
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
Bedankt voor jullie tips! Voorlopig heb ik nu een goede oplossing bedacht (met dank aan Stan.) Bij zitten nu grote speakers in de hoedenplank die ik weg wil hebben. Nieuwe hoedenplank heb ik al verworven!
In een later stadium ga ik me nog eens richten op (nieuwe) tweeters en eventueel een sub-woofer. Naast Citroën-liefhebber ben ik ook een ervaren geluidstechnicus, dus dat komt wel in orde
Collega Ik doe hetzelfde vak..
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
Hee, wat leuk! Momenteel verdien ik er niet zoveel mee, hoor… In het verleden veel freelance werk gedaan bij studio’s en af en toe ‘ns een live-optreden. Ben nu bezig zelf een album op te nemen.
En weer OT: er zitten bij mij ook een paar tweeters in het dashboard, alleen heb ze niet aangesloten. Het zijn van die “gekke” bolletjes dus, die vorige eigenaar er los in heeft gelegd. Geen idee hoe ze klinken. Bedrading zit er ook al.
Nu even het setje deurspeakers afwachten, en dan kan ook die nieuwe hoedenplank erin!!