Berlingo XTR (augustus 2010) startte niet meer!
bertvp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 14 februari 2011 09:42 PM

Kent iemand de oorzaak van dit (voorlopig) eenmalig probleem?
Betreft een Berlingo XTR,HDI,90pk van augustus 2010 met 10.000km.
Vorige zaterdag na 230km rijden gaan tanken. Het tanken (diesel) verliep probleemloos. Na het afsluiten van de tankdop stapte ik in onze Berlingo en stelde ik het volgende vast:
- de ruitenwissers vooraan werkten
- de lichten waren ontstoken
- op de display werd STOP gemeld
- op de centrale display kwam echt alles: remsysteem geblokkeerd, storing, radioinstellingen, ...
Het leek me of de CPU het noorden kwijt was…
De motor startte niet. Ik heb dan de sleutel uit het contact gehaald, nog ‘ns naar de tankdop gekeken (lijkt vrij zinloos maar je weet nooit) en terug proberen te starten: zelfde symptomen.
Na 5 minuten opnieuw de sleutel uit het contact gehaald, ingestoken en het ding startte zonder morren.
Ik heb verder niets gemerkt aan de motor…
In de handleiding staat iets ivm een zware aanrijding en het blokkeren van de brandstoftoevoer. Zou het kunnen dat er een sensor wat overijverig reageerde?
Graag had ik vernomen wat de oorzaak kan zijn en/of in welke richting ik kan zoeken.
Alvast bedankt.

Profiel  

jdaems
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 01 april 2011 12:34 PM
  [ # 1 ]

Hallo,

Gisteren heb ik net hetzelfde probleem meegemaakt (is wel even schrikken, zeker als je ergens dringend moet zijn op dat moment).

Eveneens Berlingo XTR, 1.6HDi 110, bouwjaar 2010 met boordcomputer en MyWay GPS.

Bij het terug instappen na het tanken bleken inderdaad de ruitenwissers te werken en de koplampen te branden, zonder echter te willen starten en met allelei foutmeldingen op de boordcomputer (telkens een andere bij iedere poging).

Naar de garage gebeld om te vragen of er soms een combinatie toetsen bestond om de boordcomputer te resetten, maar daar konden ze me enkel aanraden om af te sluiten (met de sleutel, want de centrale vergrendeling werkte ook niet meer trouwens) en te wachten.

Intussen wel met wat duwwerk de weg aan de pompen vrijgemaakt voor de wachtenden achter me…:o/

Na enkele minuutjes vielen de wissers stil en doofden de koplampen.

Bij het starten sloeg hij gelukkig aan, maar de GPS was wel totaal de kluts kwijt toen (was terug normaal na het uithalen van de geheugenkaart).

Intussen naar de garage gemaild om te kijken of het een gekend probleem is, en of er verdere acties nodig zijn. We’ll see.

De boordcomputer doet soms nog wel raar, waarbij de radio niet wil werken bij het starten of de GPS niet veel goestig heeft om een beeld te tonen. Meestal is afzetten en terug aanzetten dan wel de oplossing.

M’n vorige wagen (een Ford Smax)had ook soms dergelijke kuren met de radio of de G¨PS, maar die weigerde wel niet om te starten dan…
Waarschijnlijk is er toch wel een software of hardware probleem, waarbij er een opstartconflict is hier of daar.

Mocht ik meer info hebben, dan post ik wel.

Profiel  

bertvp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 15 juli 2011 05:28 PM
  [ # 2 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Ben gisteren naar de dealer geweest (1e onderhoud, 20000km).
De computer werd uitgelezen. Resultaat: niets aan de hand, geen registratie van het probleem…

Profiel  

rambo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 03 oktober 2011 01:01 PM
  [ # 3 ]

Hallo,

Heb vandaag het volgende meegemaakt : ben auto aan het wassen en zit op achterbank aan de binnenzijde de ramen te poetsen. Plots schieten de voorste ruitenwissers in gang en gaan de koplampen branden. Ik kijk voor alle zekerheid nog even of de sleutel in het stopcontact zit, maar nee, geen sleutel. Ik probeer de handel van de ruitenwissers maar er beweegt niets. Met de sleutel probeer ik het contact aan te zetten en dan verschijnen er allerlei meldingen op de boordcomputer : electrische storing - remblokkering - opstartblokkering. Vlug het contact afgezet, maar de ruitenwissers en de koplampen blijven aan. Ik probeer opnieuw om te starten, maar er gebeurt niets meer. Mijn wagen reageert totaal niet meer, behalve de ruitenwissers en de koplampen natuurlijk, die geven de moed niet op en blijven gewoon actief. Ik haal mijn echtgenoot erbij en bij het terug buitenkomen zijn zowel de ruitenwissers als de koplampen terug uit. Ik probeer te starten en alles doet gewoon opnieuw zijn werk.

Wie kan mij vertellen wat hier gebeurt en wat er moet gedaan worden opdat dit niet meer zou voorkomen ?

rambo

Profiel  

crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150

Gepost: 03 oktober 2011 09:19 PM
  [ # 4 ]

lijk me inderdaad iets om op te volgen.

bij de mijne nog niet gehad(voorlopig)

lijk me de hendel van de lichten/ruitenwisser.

werkt via canbussysteem/zoals domotica in huis(principe he)

klein vb: voor mensen die dat niet begrijpen

als je vroeger je ruitenwissers wilde bedienen dan ging dat via de schakelaar rechtstreeks naar de ruitenwissermotor(eventueel relais er tussen)

nu is dat ruitenwissershendel bediend dan,dan ga er een signaal naar computer/ecu die dan vervolgens signaal heeft aan de ruitenwissermotor.

Vraag hierbij voor andere forumleden met deze melding, heb je iets veranderd aan de wagen,andere radio,trekhaak,cruisecontrole(niet origineel .....enz.

Profiel  

Maddock
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129

Gepost: 22 juni 2012 11:22 AM
  [ # 5 ]

yep, tis een tijdje geleden maar ook ik voel me gedwongen om dit topic aan te vullen… gisteren exàct hetzelfde tegengekomen met mijn Blingo 1.6Hdi Multispace (bj2010); opweg naar huis vrienden tegengekomen, korte tussenstop gemaakt om even bij te praten, stonden aan de kant van straat 5 minuutjes te praten toen plots koplampen van wagen oplichtten en ruitenwissers ijverig begonnen te werken (zonder regen) sleutels zaten in contact maar contact was uit, haal sleutel eruit, probleem blijft, op display komt “storing remsysteem” proberen starten haalt niks uit contact slaat niet aan, lichten stonden in stand ‘0’ maar waren toch aan, idem ruitenwissers… na nog eens 5 minuten wachten bleef het probleem aanhouden, heb capeau opengetrokken en batterij losgekoppeld, was snel gedaan met z’n gedoe!
5 minuutjes laten afkoelen, weer aangekoppeld => geen storing meer, moest wel uur en datum terug instellen maar verder geen probleem meer, ook vandaag niet…

kan niet anders dan softwarematig zijn, had misschien wat last van de warmte… Smile

Nobody expects the Spanish Inquisition!

Profiel  

Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 25 juni 2012 12:44 PM
  [ # 6 ]

Lijkt mij zn storing om eerst maar eens een software update te laten uitvoeren. En dan maar eens verder kijken.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook