Hallo citroeners,
Een kennis van mij heeft startproblemen met zijn Dyane en vroeg of hij wat onderdelen op mijn 2cv6 mocht testen. Zo gezegd zo gedaan.
Bobine doet het, mijn eend slaat daar goed op aan en de motor loopt prima.
Bougie kabel met bougie geeft een goede vonk met zijn combinatie op mijn eend. Bij zijn Dyane is de vonk zwakker.
Contactpunten en condensator zijn reeds vervangen. Zwakke vonk zou kunnen duiden op een kapotte condensator.
De Dyane ruikt ook redelijk naar benzine tijdens starten. Vlotter is afgesteld op 18mm, vlotternaald dicht goed af.
De stationair sproeier gaat hij nu nog nakijken op verstopping.
Ik zit mogelijk te denken aan een slechte kabel / contacten van de bobine naar de contactpunten en / of slechte massa gezien de zwakke vonk. De startmotor gaat wel goed rond.
Heeft iemand een ander optie om naar te kijken, ik hoor het graag.
Dick.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij een Atype moeten allebei de bougie kabels in orde zijn om een goede vonk te hebben. bougies vonken dubbel en de stroomkring loopt door beide kabels.
Ook kan zijn startmotor te veel stroom trekken en zo de vonk zwakker maken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De bougie kabels zijn nieuw, was ik vergeten schrijven.
Veel stroom afname door startmotor zie ik wel wat in. Ik kan de bobine aansluiten op een extra accu kijken of de scheelt bedenk ik mij nu.
Ook heb ik nog een andere startmotor liggen, zo ingebouwd en kijken of dat scheelt.
Bedankt voor de tip.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
natuurlijk moet je het probleem opsporen maar voordat allemaal nieuwe onderdelen worden gekocht is een 123 ignition een goed idee om over na te denken? Daardoor een veel sterkere vonk en nooit meer verlopen contact punten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Probleem is opgelost.
Hij heeft een 123 ontsteking geplaatst en nu start hij wel.
Ik denk zelf dat het probleem toch in het gedeelte van af de bobine naar de CP en Condensator heeft gezeten. Met installeren van 123 ontsteking vervalt de oude draad van bobine naar CP en de rest vervalt ook.
Belangrijk is, hij doet het weer.
Dick.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Waarschijnlijk waren de contactpuntjes+timing niet helemaal lekker afgesteld.
Niet vergeten de kleppen te blijven stellen. Dat is het nadeel van 123Ignition: kleppen vergeet je snel omdat dat altijd samen met contactpuntjes vervangen ging.