hallo mede forummers,
Ik ben bezig met het verlagen van mijn ZX maar ik ben een probleem tegen gekomen.
De pen/bout die die de “klem” tussen het fuseestuk en de veerpoot vastklemt komt nogal moeilijk los.
de moer krijg ik er wel af met beleid en een beetje WD-40, maar die pen zit volgens mij wel aardig stevig.
Weet iemand hoe ik deze pen er het makkelijkst uit krijg?
Ik denk zelf dat ik m er gewoon uit moet tikken, maar ik wil niks kapot maken.
En kan ik dat gewoon doen met een normale hamer?
Heeft iemand nog een tip?
Moet het heel voorzichtig of is het een kwestie van een beetje bruut geweld?
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepast geweld heet dat. Ik zou een “vuistje” nemen.
Vuistje?
wat bedoel je daar precies mee??
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
Dat is een oude benaming voor een zwaar hamertje met korte steel…..
oke begrepen
ik ga er donderdag mee aan de slag/weer mee verder.
Met de tips die ik heb gekregen moet het lukken, zo moeilijk kan het niet zijn toch?
laat nog wel weten hoe het is afgelopen.
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
sZXocca schreef:oke begrepen
ik ga er donderdag mee aan de slag/weer mee verder.
Met de tips die ik heb gekregen moet het lukken, zo moeilijk kan het niet zijn toch?laat nog wel weten hoe het is afgelopen.
Ben benieuwd hoe dit afloopt. Ga a.s. zaterdag bij mijn ZX de Fuseekogels vervangen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Veel succes,
weet uit ervaring dat de fuseekogels nogal wat “overtuiging” nodig hebben om los te komen uit het fuseestuk,niet de kogel dan maar de pen die in het fuseestuk gaat doet wel eens moeilijk.
Met een beetje wd-40 en een goede hefboom kun je m echter zo uit de uitsparing van het fuseestuk wippen.
Maar ik denk dat jij dat allang weet.
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
Oh wacht even nog een vraag hier.
De stangetjes die naar de veerpoot gaan zittn vast met een bout en moer.
de bout heeft een inbus of torx erin zitten om m te borgen.
welke van de twee is het? inbus of torx, en welke maat is het dan?
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
Bovenop zit een inbusgat. Die moet je even een beetje schoon proberen te maken zodat de inbussleutel er diep genoeg in gaat. Ik meen maat 5 of 6.
Dan inbussleutel er boven in en met steek 12 of 13 draai je dan de boven kant los. als je dat ding kapot draait is het lastig losmaken want dan gaat het gewricht meedraaien.
Onderkant is eenvoudig aangezien de stang daar in een putje valt.
Je zou eventueel kunnen overwegen om die stangen te vervangen. Zijn vaak de oorzaak van gerammel in de voortrein. Om die reden heten ze ook “pokkupokkuh stangen.”
Als de kop niet meer echt lekker beweegt tov van de stang dan is vervangen het advies, maar moet ook niet veel te los gaan. Het is een kogelgewrichtje wat daar zit.
Een beetje duwen en trekken aan de draagarm wil ook nog wel eens helpen met het loshalen van de pen (omhoog/naar beneden beweging).
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Voor diegene die voor het eerst een fuseekogel losmaakt van de draagarm:de klembout moet er helemaal uit, die borgt namelijk de pen in een groef.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
een beiteltje in het fuseehuis tikken om wat ruimte te geven een een poulitrekker kunnen ook goed werken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:een beiteltje in het fuseehuis tikken om wat ruimte te geven een een poulitrekker kunnen ook goed werken.
Heb gelukkig beiden voorhanden. Ben net de nieuwe fuseekogel wezen halen. Zaterdag issie aan de beurt.
Eerst nog de 205 van m’n schoonvader doen (ruitensproeierpomp en v-snaar), daarna de AX van m’n schoonzus(olie verversen incl. filter, koelvloeistof verversen en luchtfilterelement vervangen) en daarna is m’x ZX-je aan de beurt.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
even een kleine update van mijn situatie,
ik kreeg de pen er wel uit, maar de veerpoot zit nog steeds behoorlijk vast in de klem van het fuseestuk.
Ik heb al geprobeerd om het een beetje open te wrikken, maar echt beweging erin krijgen lukt niet.
Moet ik dat het hele fuseestuk maar loshalen of zo?
En wanneer ik deze los heb dan maar de veerpoot uit het fuseestuk tikken?
Lijkt me redelijk overdreven, maar echt iets anders kan ik zo snel niet bedenken..
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Beiteltje er tussen zodat de boel goed onder spanning staat en dan met een poulitrekker de boel los zien te krijgen. Een paar goede klappen als de boel onder spanning staat wil ook wel eens wonderen doen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Beiteltje er tussen zodat de boel goed onder spanning staat en dan met een poulitrekker de boel los zien te krijgen. Een paar goede klappen als de boel onder spanning staat wil ook wel eens wonderen doen.
oke bedankt, dat zijn goede tips.
ik neem aan dat in het geval van de poelietrekker ik wel even het fuseestuk los moet nemen bij de fuseekogel? want nu zit de aandrijfas en draagarm er aan de onderkant nog voor.
anders kom je er namelijk niet bij denk ik.
of weet je soms een manier hoe ik er wel bij zou kunnen komen?
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)