Hallo forumleden,
Zoals iedereen hier wel weet, denk ik, rijdt mijn BX16V op LPG. Dit rijdt overigens prima.
Nu zit er een of ander Italiaanse merk gasinstallatie in de BX16V waarbij de auto in principe op LPG start. In de winter is dat geen succes. Vorig jaar had mijn BX16V zodoende last van backfire. Sinds ik de auto op benzine start is dat probleem over. Echter dat op benzine starten dient handmatig te gebeuren. Dus knopje uitdrukken zodat de BX op benzine start en dan tijdens het rijden omschakelen op LPG d.m.v. het knop weer in te drukken. De kans op dit vergeten zodat de auto op LPG start en er een backfire optreedt is dus best groot.
Het liefst zou ik dit dan ook automatisch willen hebben zoals in mijn 19TZi. De auto start dan automatisch op benzine en schakelt over op LPG.
Is dit mogelijk om zoiets in te bouwen op mijn BX16V? Wat zou ik daarvoor moeten aanpassen?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb zo’n benzine start syteem op mijn DS21Injection gehad, en dat was een losse aanvulling op een standaart lpg installatie.
Die dingen, een kleine module en relais, waren gewoon los te koop, en in korte tijd ingebouwd.Bel eens met Groot Motorgas Systems in Alkmaar.
( ook wel bekend onder GMS alkmaar)
succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zou je niet eerder je backfireprobleem op willen lossen? Na goed afstelwerk kan ik met mijn GS probleemloos starten op LPG, en dat zonder backfire. (ook bij -20)
Natuurlijk is zo’n automatisch benzine-start-systeem erg mooi en handig, maar het is in princippe niet nodig. Helemaal niet als je het doet voor symptoombestrijding.
patje74 schreef:Zou je niet eerder je backfireprobleem op willen lossen? Na goed afstelwerk kan ik met mijn GS probleemloos starten op LPG, en dat zonder backfire. (ook bij -20)
Natuurlijk is zo’n automatisch benzine-start-systeem erg mooi en handig, maar het is in princippe niet nodig. Helemaal niet als je het doet voor symptoombestrijding.
In principe zou dat ideaal zijn, maar de backfire komt vooral door het hele lange inlaattraject voordat de LPG bij de cilinders is. De LPG wordt net na het luchtfilter en de luchtmassameter in het inlaattraject gebracht. Daarna moet er nog een lange weg afgelegd worden met een hoog brandbaar mengsel door een inlaattraject.
Backfire treedt ook echt alleen op tijdens het starten rechtstreeks op LPG. Nu ik start op benzine is de backfire compleet verdwenen. Dit is ook meteen de reden waarom moderne auto’s automatisch op benzine starten. Tijdens het starten is de kans op een backfire het grootst. Omzeil ik dit door op benzine te starten, wat dus gebruikelijk is in injectiemodellen, rijdt mijn BX16V prima op LPG.
waterman771 schreef:Ik heb zo’n benzine start syteem op mijn DS21Injection gehad, en dat was een losse aanvulling op een standaart lpg installatie.
Die dingen, een kleine module en relais, waren gewoon los te koop, en in korte tijd ingebouwd.Bel eens met Groot Motorgas Systems in Alkmaar.
( ook wel bekend onder GMS alkmaar)succes!
Bedankt voor de tip. Daar ga ik zeker achteraan.