Fiat 242 camper met B22 diesel en 4-bak.
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 02 oktober 2011 11:54 AM

Hallo,

Een paar weken geleden hebben mijn vrouw en ik 2 weken vakantie gevierd in Nederland met de camper.
Nog lekker weer gehad ook voor Nederlandse begrippen.
Toen ik de camper naar de stalling ging brengen gooide ie lichte rook uit de uitlaat en dat bleef ie ook doen.
Ik vrees daarom voor een overleden koppakking confused ...heb er verder nog niet naar gekeken.
De Fiat heeft een camper opbouw, het is dus geen bus ingericht als camper, wat redelijk forse buiten maten met zich meebrengt.
De hoogte is 2,85 mtr. en de breedte is 2,20 mtr met een gewicht van 2800 kg,
De 2200 cc diesel icm de 4-bak met in nieuwstaat iets van 62 pk (weet niet wat er na 211.000 km van over is) koppel weet ik niet, heeft dan ook met tegenwind en hellingen moeite om de 80 tot 85 km/u vast te houden. Surprisedops:
Ik zit nu te denken aan een motor en bak wissel, alleen de vraag is met wat?
Er bestaat natuurlijk de Citroen B25 2500 cc diesel met 5 bak combinatie.
Deze diesel zal minder moeite hebben met tegenwind en hellingen ik heb geen idee of de combinatie 2500 diesel met 5-bak nog in redelijk staat te vinden zal zijn en wat het vermogen in PK en nM is.
Wat ook een mogelijkheid kan zijn is een moderner blok met bak in te bouwen.
Ik hoef geen 120 te kunnen rijden maar een snelheid van 85/90 handhaven met tegenwind moet toch wel mogelijk zijn.
Is er iemand onder de forum bezoekers die al eens zo’n blok en bak wissel heeft gedaan?
Alvast bedankt voor de reactie.

Groet, Nico

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 02 oktober 2011 10:40 PM
  [ # 1 ]

Voor een Fiat 242 komt je in de hoek van de C35 terecht. Die moet met een 2500 motor en 5 bak de 100km/h nog wel halen denk ik.
B25 ken ik niet, maar een C25 motor krijg je niet zomaar kwijt in een 242 aangezien die motor dwars ligt.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 oktober 2011 10:45 PM
  [ # 2 ]
Evan schreef:

Voor een Fiat 242 komt je in de hoek van de C35 terecht.

Precies!  en dit is de enige fiat die op het citroen-forum wordt toegelaten!

 

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 03 oktober 2011 02:40 PM
  [ # 3 ]

Hallo,

B25 motor is inderdaad de 2,5 liter C35 motor.

Deze heeft iets meer vermogen (69,5pk) maar vooral wat meer koppel bij een lager toerental dan de B22.
In combinatie met de lange 5-bak een prima aandrijflijn als je geen haast hebt. De mooiste zijn de exemplaren van (ik meen) na 1986 ivm de grotere krukaslagers: gaan ze nog langer mee!

Vervangen van de 2,2 door een 2,5 is niet heel moeilijk, vrijwel alles past zonder aanpassingen.

De stopknop en de stationair toerental regel knop kan je laten vervallen (thermostaat geregeld) en je moet een paar kleine aanpassingen doen in het elektrisch circuit, belangrijkste is de contact geschakelde plus naar de dieselinspuitpomp (anders is ‘ie wat moeilijk te starten) bij uitschakelen van contact stopt de motor daarna ook en mogelijk wat voor de spanningsregelaar (indien die op de “wisselstroomgenerator” of wel dynamo is ingebouwd).

Let op: andere startmotor! Je hebt echt een exemplaar van de 2,5 nodig.
Let op je hebt een langere kabel nodig voor de handrem (dus ook van de 2,5l)

verder zou ik het zo een-twee-drie niet uit mijn hoofd weten.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 03 oktober 2011 08:59 PM
  [ # 4 ]

Hoi Marinus,

Wat je schrijft klinkt goed.
Echt haast heb ik niet wanneer we aan het rijden zijn.
Alleen wat meer koppel zou prettig zijn en zo te lezen heeft de B25 icm 5-bak dat.

Je bent goed bekend in de Citroen wereld.
Is het scoren van de blok/bak combinatie een kwestie van zoeken in La douce France.
Zal ik m’n Frans moeten gaan ophalen…dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat heb gesproken.
Of zijn er bedrijven in Nederland/België waar misschien de B25 motor + 5-bak te koop zou kunnen zijn?

Zullen we jouw voormalige 4-bak weer ruilen (jaartje of 2 geleden ook gedaan) tegen mijn voormalige 5-bak, heb ik alvast een versnellingsbak? Zal je vast niet willen denk ik?

Misschien heb je nog suggesties waar te beginnen met zoeken.

Groet, Nico

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 oktober 2011 04:08 PM
  [ # 5 ]

Beste Nico,

ik denk dat een dergelijke aandrijflijn ook nog prima in NL is te vinden, desnoods een loop/sloopbus kopen en die na demonteren van alle nuttige delen echt naar een autodemontage kan (denk aan het overleggen van een vrijwaringsbewijs)...

Mijn onderdelen voorraadje staat inmiddels niet meer in NL dus een snelle wissel is ook niet zo handig te doen.

Succes Rinus

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 oktober 2011 10:51 PM
  [ # 6 ]

Onze C35 is nog ‘gewoon’ en busje - maar met de door jou bedoelde 2.5 motor en vijfbak. Ongetwijfeld sneller dan een 2.2, maar stel je er niet al te veel van voor. Volgens de vorige eigenaar liep het ding 110, maar in de praktijk kom je daar echt niet aan. Vrachtwagensnelheid (ruim 90 op de teller) is wel goed haalbaar en dan hebben we nog wat over. Met een grotere carosserie zal dat dus met enig geduld ook nog wel lukken. En in Nederland hou je die snelheid op de snelwegviaducten ook wel vast, maar in het buitenland is het nog steeds braaf op de kruipbaan hoor.
Enne - vraag Algra op dit forum eens of hij nog ergens zo’n aandrijflijn weet.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 06 oktober 2011 11:55 AM
  [ # 7 ]

Mijn C32 is ook gewoon een busje, heeft alleen een goed gereviseerde motor…
loopt 120km/uur op de StomSTom.

Heb wel zoals eens eerder aangegeven die ventilator van de waterpomp gesleuteld en een grotere (Renault Master) radiator met twee 300W electrische ventilatoren geplaatst…

Die combi loopt uitstekend

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 oktober 2011 03:55 PM
  [ # 8 ]
Harley schreef:

Of zijn er bedrijven in Nederland/België waar misschien de B25 motor + 5-bak te koop zou kunnen zijn?

http://www.totaalgarage.be/ in Hoogstraten denk ik dan aan, of vraag het eens bij http://rekup.net/ die zit ook hier op het forum dacht ik.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook