Beste mensen,
Ik zat er aan te denken om vanmiddag maar eens mijn olie te gaan verversen. Ik heb namenlijk het vermoeden dat deze olie er al zo ongeveer 20 000 km in zit.
Ik heb nog nooit eerder oie ververst maar het leek me opzich geen moeilijke klus om dit even zelf te gaan doen.
In het karter zit een soort bout heb ik al gezien (m’n karter is van onder wel wat nat trouwens van de olie) maar hij is gewoon rond dus met een gewone sleutel krijg je die niet los neem ik aan.
Is het verversen van olie dus wel zelf te doen eigenlijk met alleen het standaard gereedschap?
Ik was van plan om 15w40 olie van de lidl in mijn gti te doen, zijn daar bezwaren tegen?
bij voorbaad dank, douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Volgens mij moet er 10W40 in, kijk eens in je instructieboekje! Ik zou ook het oliefilter vervangen, waar dit bij een GTI zit weet ik niet maar waarschijnlijk zie je ‘t boven je carterpan op je onderblok zitten aan de voorkant van de motor. Zorg er ook voor dat je een ringetje koopt voor de carterplug (welke ik eruit draai met een ratel, weet de maat niet, iemand??)
Het is inderdaad een simpel klusje! Auto in de hoogste stand zetten (ondersteunen!!!) dan heb je lekker veel ruimte om de carterplug eruit te draaien en ‘t filter te verwisselen.
Maak de pakking van ‘t oliefilter even nat met oude olie!
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De viscositeit van de olie is wel belangrijk. Ik dacht dat het getal voor de ‘W’ de dikte is bij koude motor en achter de ‘W’ de dikte bij warme motor.
Voor (veel) meer info kijk eens op
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Daarom: gewoon de olie kopen die er volgens ‘t boekje in moet!
idd, in een GTi moet 10W40, en als het heel koud is swinters kan je zelfs 5W40 erin gooien, zodat hij makkelijker start s’ochtends vroeg.
het eerst getal is idd viscociteit als de olie koud is, het tweede getal is de viscositeit als de olie warm is. hoe hoger het getal, hoe dikker de olie.
ik had altijd de olie van Castrol. was ik heel tevreden over
olie vervangen doe je als de motor goed op temperatuur is, zo blijft de minste rommel achter, en loopt de olie er het makkelijkst uit. even de peilstok omhoog trekken, dan gaat het ook zonder spatteren.
olie filter eraf draaien met een ketting-tang als je hem met de hand niet los krijgt. hij zit aan de voorkant van het blok. is vaak een blauwe, zwarte of rooie “huls”. kanniet missen.
het nieuwe oliefilter insmeren met een heel dun laagje nieuw olie zodat ie makkelijker te monteren valt en de rubber pakking niet kapot draait bij het vast zetten. vast zetten doe je overigens gewoon met de hand, en dan zo vast mogelijk draaien. dat is goed zat.
op je carter plug zt je een nieuwe carter plug, maar ik persoonlijk doe het eigenlijk bijna nooit. of de ring moet kapot zijn. dat is ieder zijn eigen mening daarover vind ik
veel succes !!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
oude kan vaak wel twee of drie keer mee. Als de ring verbogen is moet er toch echt een nieuwe op, of je moet de carterplug vreselijk vast draaien.
Ik doe altijd een nieuwe carterring om de plug, het risico wil ik niet lopen dat hij gaat lekken omdat de ring niet goed afdicht. Achteraf een nieuw ringetje plaatsen omdat hij niet goed afdicht kost namelijk veel meer geld (olie) dan een nieuw ringetje van een paar cent.
Dat is zeker waar, daarom adviseerde ik ‘t ook.. Ik heb ‘t de laatste keer trouwens niet gedaan, toen had ik van de dealer ‘t verkeerde ringetje meegekregen en geen zin om ‘t om te gaan ruilen…
Voor ‘t oliefilter is er een speciale tang, die heb je nodig omdat zo’n ding verd*md vast zit. Heb je die niet kun je er ook gewoon een schroevendraaier (wel een lange) doorheen meppen met een hamer. Dan kun je hem er ook zo uitdraaien.
Smeer bij het nieuwe filter de rubber ring in met nieuwe olie en draai hem handvast, dan kun je hem namelijk er ook met de hand weer los krijgen P Maar er zijn idd mensen die dat dingen zo vast draaien dat je een tang nodig hebt. Misschien nog een tip koop hiervoor een ketting ipv zo’n goedkoop aandraai-plastic geval,ik heb hier slechte ervaring mee. Als het filter super vast zit breekt deze namelijk ook af evil
het olie verversen staat nu voor maandag op de planning
als je zo’n nieuw oliefilter koopt krijg je dus dat gehele blauwe ding nieuw? en wat kost zoiets?
over de olie:
Citroen adviseerd: total quartz 10w40 of total gte 15w40
wat ik heb staan is: winergy api sj/cf-4/cf 15w40
maar ik snap niets van al die letters en dingen eigenlijk
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:het olie verversen staat nu voor maandag op de planning
als je zo’n nieuw oliefilter koopt krijg je dus dat gehele blauwe ding nieuw? en wat kost zoiets?
over de olie:
Citroen adviseerd: total quartz 10w40 of total gte 15w40wat ik heb staan is: winergy api sj/cf-4/cf 15w40
maar ik snap niets van al die letters en dingen eigenlijk
Oliefilter kost je niet meer dan 10 euro, die van mijn AX was 6 euro.
Voor een BX is die ook iets van 6 euro, het ringetje krijg ik er altijd gratis bij.
Inderdaad, ik geloof dat ik laatst €6,45 af moest rekenen voor ringetje + filter.
Het koperen ringetje van de carterplug is zeer vaak te hergebruiken, maar dan moet je hem wel eventjes roodgloeiend stoken en koelen in olie. Zo heb je de kristalstructuur van het koper opgefrist, zodat het koper weer zacht is en de ring weer goed afdicht. Pas als dit zovaak gedaan is dat de ring wat breder (en ook wat platter) is geworden dan de plug en diens zitting, pas dan is het tijd om hem echt te vervangen.
Carterpluggen zijn er in gangbare zeskant “uitbus” dan wel imbus, maar ook met vierkante imbus: zeg maar een deurklink-as. Die zijn er in 2 maten, die allebei aan een zg. (franse) carterplugsleutel zitten. Deze is bij menig automaterialenboer voor weinig aan te schaffen.
`verum ipsum factum’
handig gereedschap… Deurklink is ook leuk! Bij een BX is ‘ie vierkant namelijk.