Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 15-02-2010
- XM V6.24
- CX GTi
- XM V6.24
Hallo allen,
Ik heb een XM V6.24 Fase2 met de oude 90 graden hoek V6.24 motor.
Nu wil de handgeschakelde bak niet meer schakelen en zit vast in de één. Wil je achteruit dan is het devies de koppeling met rechts intrappen en met het linkerbeen buiten de auto flink kracht zetten.
Of deze constructie op meerdere handgeschakelde XM’s gelijk is weet ik nog niet
Graag zou ik willen weten of iemand mij kan vertellen hoe ik er snel achter kan komen waar één of misschien zelfs beide kabels kapot dan wel los zijn. Wat moet ik loshalen dan wel verwijderen om er goed bij te kunnen?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Citroën CX 2000, 1976
Citroën CX 2000 Super, 1976
Citroën CX GTi, 1983
Citroën CX 25 GTi Automatic, 1987
Citroën CX 25 GTi Turbo 2, 1988
Citroën XM V6.24 (Phase1), 1990 + 1993
Citroën XM V6.24 (Phase2), 1995
Citroen DS3 1.6 e-HDI, 2012
Ha Theo,
Ik weet niet of de bak van den V6.24 afwijkt van een tct, maar bij mij was laatst een schakelstang gebroken. Kan dat ook bij jou het geval zijn?
Groeten, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ten eerste: Ik heb geen specifieke ervaring met de XM
Wel de algemeneervaring dat de pook vast staat in een bepaald patroon of ergens moeilijk inwil, dat er een stang onder auto of bij de V bak los ligt van de kogel.
Wat schakelkabels betreft en ik meende dat dat een onderdeel is van de V6; die zijn opgevuld met rubber tegen trillen. Je hebt een buitenring met de kabel aanvast, dan een groot stuk rubberen ring met daarin de binnenring die op de kogel klikt op de bak. Deze ruberen ring wil wel eens ‘oplossen’, wat begint met zoekend schakellen en uiteindelijk knapt die eraf en kun je wienig meer. Met een ty-wrap is die wel weer op zijn plaats te houden, maar schakellen blijft roeren in een soep-pan…
Ik heb al het rubber restant weggesneden van de kogel en de buitenring, de boel gepositioneerd en vervolgens volgegoten met sikaflex (ramenkit) dit op advies van iemand anders.
Tot nu toe lijkt hiermee de boel gered voor zover, want nieuwe kabels schijnen aan de prijs te zijn.
Overigens tip, leg er even een ring onder alvoorns je de kabel op de kogel erop drukt, veel schade ontstaat namelijk met het eraf wippen van de kabel omtrent onderhoud. Er wordt kracht gezet op de buitring ipv op de binnenring die op de kogel zit geklikt en daardoor scheurt het rubber. Door de ring kun je direct kracht zetten op binnenring die op de kogel geklikt zit.
Ervaring gebaseerd op een Jumpy met kabel bediening
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
kijk op http://service.citroen.com/ met je VIN nummer, kan je precies zien hoe het zit.
Gratis registreren, evt met een gefantaseerd KvK nummer
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ja dat is een aanrader,daar heb ik al prachtige plaatjes afgehaald.
Peter.