5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 

Rob en z’n CX 2000 SUPER!
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 07 oktober 2011 10:36 AM
  [ # 61 ]

ik dacht dat het warme water in mijn GTi T2 van boven naar beneden stroomt. de thermostaat zit in die flens, bij de waterpomp, bij de bovenste slang…... 
bij een 2000 super weet ik dat niet zomaar. waar zit daar de pomp en thermostaat in relatie met de slangen ? ik zou zeggen dat ook daar de uitgaande (warme) slang op de waterpomp zit.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1066

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 07 oktober 2011 10:50 AM
  [ # 62 ]

je hebt gelijk. Het WP laat ook zien dat het warm water er boven de radiator in gaat en er onder gekoeld weer uitkomt.
Tegennatuurlijke stroming dus..

https://picasaweb.google.com/101153152163417924076/Cx#5660654725362776178

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  

luigi01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

- CX 2000 Super
Gepost: 07 oktober 2011 11:13 AM
  [ # 63 ]

Ok, nieuwe info.

Bij mijn auto zit ook de slang van de waterpomp (thermostaat) naar de radiator aan de bovenkant. Ik weet ook niet beter dan dat het warme water bovenin de radiator wordt ingevoerd, onder ‘druk’ van de waterpomp. De natuurlijke methode werkt voor auto’s niet snel genoeg lijkt mij zo (doorstroming en dus koeling niet genoeg).

Mijn thermometer heeft overigens maar 1 voeler, de compensatie zit neem ik aan intern.

Maar goed, ik heb dus de voeler aan de bovenkant van de radiator geplaatst. Merk dat vrijwel direct na het starten/rijden (tja, na een minuut of 2 (?)) de temperatuur langzaam oploopt. Na een minuut of 10 doet de kachel het al prima, de top van de radiator is dan tussen de 35C en de 40C. Na 20 mins een stop van 10 mins, motor uit. Bij het opnieuw starten is de top van de radiator bijna 60C, wat na korte tijd rijden weer afneemt naar een waarde van ruim 40C.

Als ik het zo zie, lijkt mij dat de thermostaat werkt, vraag me alleen af of dat langzame oplopen van de temp normaal is - er is een ‘bypass’ in de vorm van een gaatje, maar zou daar zoveel water door kunnen stromen dat de radiator temp. daar toch redelijk van toeneemt? Tja, eigenlijk zou ik zowel de temp van de radiator als van het blok moeten meten, dan wordt duidelijk of en wanneer het blok de bedrijfstemperatuur van een graad of 90 (?) bereikt. Ik ga er trouwens van uit dat de thermostaat wel goed opengaat, aangezien de koeling ventilator wel (voor langere tijd) aangaat in de file.

Ik ga de voeler nu maar op de waterpomp monteren, en dan nog eens testen.

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 07 oktober 2011 11:36 AM
  [ # 64 ]

ik denk dat je temperatuur voeler niet goed de temperatuur aangeeft van het koelwater.
als je rijd, heb je rij-wind, en koelt die de sensor boven de radiator.
als je met warme motor stilstaat, heb je geen rij-wind en wordt die sensor wat warmer (60 graden).
deze temperatuur schommelingen hebben niks te maken met je thermostaat.

zie ook post nr 59 van LaLeo hierboven, op de vorige pagina.
pas bij 73 of 76 graden (o.i.d.) gaat je thermostaat open, dan pas wordt die slang warm.

goede temp meting is leuk, maar de voeler moet wel goed zitten.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10402

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 oktober 2011 12:11 PM
  [ # 65 ]
maartens schreef:

je hebt gelijk. Het WP laat ook zien dat het warm water er boven de radiator in gaat en er onder gekoeld weer uitkomt.
Tegennatuurlijke stroming dus..

https://picasaweb.google.com/101153152163417924076/Cx#5660654725362776178

Juist natuurlijk! Verwarming in de motor laat het water daar opstijgen en naar de radiateur stromen. In de radiateur koelt het weer af en daalt het dus.
In mijn saxo blijft trouwens de bovenste slang zeker 10 min koud als ik hem stationnair laat draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Gepost: 07 oktober 2011 12:19 PM
  [ # 66 ]
luigi01 schreef:

Merk dat vrijwel direct na het starten/rijden (tja, na een minuut of 2 (?)) de temperatuur langzaam oploopt.

Duidelijk dus: Thermostaat blijft permanent openstaan. Hoef je geen meetapparaat voor op te stellen. Gewoon even aan die slang voelen, zoals Jantje en ik al zeiden. Wink

Te lage bedrijfstemperatuur drukt serieus op het verbruik, dus ik zou rap een nieuwe thermostaat monteren.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

luigi01
< 100 berichten
Rank

- CX 2000 Super
Gepost: 07 oktober 2011 12:56 PM
  [ # 67 ]

Ik heb wel aan de bovenste slang gevoeld (direct na een koude start…), doch kon niet uitmaken of er veel verschil was - hoe snel wordt een draaiende motor warm?, en hoe snel voel je dat aan een rubberen slang? Voelde wel dat de waterpomp warm werd.

Zodoende maar de sensor even verplaatst (met een trekbandje even op het genoemde beugeltje gemonteerd), om nu gewoon tijdens het rijden te kunnen constateren of er een probleem is of niet.

Begrijp ik goed dat ik mag constateren, aangezien de radiator al zo vroeg na het starten warmer wordt, dat het duidelijk is dat de thermostaat continue openstaat?

Profiel  

Gepost: 07 oktober 2011 01:12 PM
  [ # 68 ]
La Léo schreef:

Duidelijk dus: Thermostaat blijft permanent openstaan.

Dus.

Start je de auto koud, dan moet die bovenste dikke slang van waterpomp -> radiateur echt niet binnen 8-10 minuten warm worden. Nogmaals, dat moet je gewoon even met de hand voelen en niet met sensortjes gaan doen terwijl je rijdt, want dan heb je dus de rijwind die je sensortje afkoelt.
Die slang wordt echt duidelijk warm en ook ‘een beetje warm’ = fout in dit geval.

Duidelijker kunnen wij het hier niet uitleggen….

Profiel  

luigi01
< 100 berichten
Rank

- CX 2000 Super
Gepost: 07 oktober 2011 01:35 PM
  [ # 69 ]

OK OK OK ....
red face Zal dat vanavond controleren.

Die sensor zit overigens niet in de rijwind hoor, plus dat hij uiteraard ook nog eens geisoleerd zit ten opzichte van de buitenlucht (niet het metaal natuurlijk). Maar goed, die gaat naar de waterpomp om de motor temp. wat beter in de gaten te kunnen houden; grappig dat dat nou juist een probleem met de thermostaat aan het licht brengt!

Vraag ik me nog af of iemand een idee heeft over het benzine probleempje (benzine filter tussen de pomp en de carb. staat na een dag of 2 droog, wat het starten bemoeilijkt; onlangs een terugslagklep tussen de pomp en het filter gemonteerd, geen verschil). Ik kan me haast niet voorstellen dat die benzine naar de pomp terugloopt, maar verdampt het dan?? Is dit een veel voorkomend probleem bij carb. auto’s?

Profiel  

Gepost: 07 oktober 2011 06:22 PM
  [ # 70 ]
luigi01 schreef:

Ik kan me haast niet voorstellen dat die benzine naar de pomp terugloopt, maar verdampt het dan?? Is dit een veel voorkomend probleem bij carb. auto’s?

Ik heb het weleens vaker meegemaakt met de oude types carburateur-CX’en. Een terugslagklep zou écht moeten werken. Verdampen lijkt me heel sterk!
Domme vraag misschien, maar is het zeker dat ‘ie juist gemonteerd zit?

Anders voor het starten een paar keer pompen met het gaspedaal, wil soms helpen.

Poreuze leidingen kunnen ook zorgen voor teruglopen van benzine naar de tank, maar dan moet hij wel meteen starten omdat er altijd nog benzine tussen klep en carb. zit natuurlijk.

Profiel  

luigi01
< 100 berichten
Rank

- CX 2000 Super
Gepost: 08 oktober 2011 09:04 PM
  [ # 71 ]

Bingo!  very good

Na koude start aan het waterpomphuis en de bovenste radiator slang gevoeld - waterpomp begon snel in temp toe te nemen, echter binnen 5 minuten gevolgd door de radiator slang! Thermostaat vervangen dus!

Zal meteen even kijken naar de montage van de terugslag klep in de benzine leiding - hoewel ik me niet kan voorstellen dat die verkeerd om gemonteerd is, het lijkt me dat er dan problemen zouden moeten ontstaan in de benzine toevoer, toch maar even zeker weten. Kan ik ook mooi even kijken of hij wel goed functioneert.

Afbeelding Bijlagen
IMG_1789.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10402

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 04:39 PM
  [ # 72 ]

Als die klep goed is, maar verkeerd gemonteerd krijg je helemaal geen benzine!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

luigi01
< 100 berichten
Rank

- CX 2000 Super
Gepost: 17 oktober 2011 09:48 PM
  [ # 73 ]

Nog niet echt veel wijzer: montage van een speciale slangenklem (die dus een slang ‘dichtknijpt’) direct onder het filter stopt het lekken; vervolgens slang/filter/klep gedemonteerd, doch hier geen problemen in kunnen vinden - klep zit goed gemonteerd, en lijkt ook goed te werken. Nou gaat het natuurlijk maar om een heel klein lek, wil de zaak nog eens onder lichte druk testen (kijken hoe dicht die klep werkelijk is), maar het verbaasd me toch. Vermoed dat het wel eens een slechte aansluiting van de benzine slang op de pomp kan zijn, maar ja, dan moet die benzine toch eerst door die splinternieuwe klep…

Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  

luigi01
< 100 berichten
Rank

- CX 2000 Super
Gepost: 30 oktober 2011 08:41 PM
  [ # 74 ]

Zo, die thermostaat zit erin!  smile

Dat ging dus even niet helemaal van een leien dakje - alle drie de M6 bouten van het thermostaathuis braken af bij de demontage, maar kon ze uiteindelijk allemaal toch nog redelijk makkelijk verwijderen.

Tegelijk nieuwe contactpunten en rotor gemonteerd, dat ging dus wel makkelijk! En nu weer toeren, het was starten en lopen vanmiddag! De temperatuur, inmiddels gemeten op het waterpomphuis, is duidelijk gestegen, dus dat zit goed. Krijg ook het gevoel dat de motor beter loopt, en beter oppakt, maar dat kan ook wel ‘wishful thinking’ zijn.

Nu nog maar eens naar het benzine probleempje kijken; ook nog steeds last van water lekkage in de achterbak aan de tank vuldop kant - dacht eerst dat het water hierlangs zou komen, maar niet dus. Er staat steeds water in de ruimte onder die vulslang, wat tijdens het rijden naar achteren loopt (waar onder het R-achterlicht een plastic afvoer dopje zit, wat tot kortgeleden volzat met dinitrol…). Nog steeds geen idee waar dit water vandaan komt. Ik zoek verder!

Profiel  

luigi01
< 100 berichten
Rank

- CX 2000 Super
Gepost: 17 november 2011 02:47 PM
  [ # 75 ]

Even een woord van dank voor de thermostaat-tip!

De auto loopt als nooit tevoren, en de verwarming idem! Lekker met het huidige koude weer.
Motor pakt duidelijk beter op direct na het starten en wegrijden, choke kan veel eerder uitgezet worden.
Eerste indicatie brandstof verbruik is, hoewel maar ruim 3%, ook positief. Eerst maar eens wat vaker tanken.

Profiel  

5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook