Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gisteren olie ververs. Hij schakelt ietsje soepeler maar blijft toch iets schokken met terugschakelen.
Omdat ik geen oliepeilstok meer heb (dat hoort bij deze bak), heb ik de overloopplug bij het diff eruit gedraaid. Vervolgens afgevuld tot het eruit kwam. Motor gestart door alle versnellingen heen en weer bijgevuld tot het eruit kwam. Plug erin en rijden maar. Olie warm gereden en toen weer plug eruit om het teveel eruit (olie was 60 graden) te laten stromen. Dan is ie goed toch? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ja dat moet goed zijn.
Heb een tijd geleden olie ververst van een al4 bak, gaat ook op deze manier. (of is dit ook een al4?)
Als je de peilstop eruit haalt en de olie begint er langzaam uit te stromen, wachten tot het overgaat in druppelen en dan is het goed. (heb dit opgezocht in de revue techniek)
Ik heb zelf liever een peilstok, ik blijf dit een vaag systeem vinden.
Want elke keer als je de stop eruit haalt stroomt er eerst wat uit, ook was het daarvoor nog op peil.
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
aangezien het hier veel over de olie vervangen gaat en de 4HP20 automaat een olie vraag. Welke olie gebruiken jullie bij spoelen/vervangen? Alleen maar origineel of zijn er ook mensen die ervaring hebben met olie van het merk ‘ravenol’? Ik begrijp van ZF dat deze olie van ravenol voldoet voor oa 4HP20, 4HP22 en 4HP24. Voldoet aan de specificaties en is gelijk aan citroen 9736.22 maar zou toch graag horen of iemand er ervaring mee heeft aangezien ik het iets te gevaarlijk vind om deze er klakkeloos in te doen bij verversen.
verder zag ik ergens de tip om als de olie eruit is de auto even te starten zodat je 80% van de olie te pakken hebt. kan het geen kwaad (pomp, brein e.d.?) dat de bak dan een halve minuut draait met veel te weinig olie?
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Halve minuut is zinloos en waarschijnlijk schadelijk. Enkele seconden is voldoende. Vergeet de aftapstop op het differentieelhuis niet.
Olieverversen is niet zonder risico. Er kan vuil loskomen dat ergens in het brein een microgaatje verstopt. Soms helpt opnieuw verversen, soms niet. Indien niet, bak verwisselen.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
loskomend vuil is me bekend, het is voor mijn gevoel kiezen tussen tweede kwaden. Ene kant wil ik graag de olie verversen aangezien ik de bak netjes wil houden (netaan 100.000km gereden en prima staat) waarmee ie met verse olie er weer lekker tegen kan, andere kant brengt niet verversen het risico met zich mee dat de bak een levensduur van 150k-200k gaat krijgen als ik diverse fora mag geloven en dat zou ook zonde zijn.
Het klinkt wel heel cru maar ik heb dan iets liever dat de bak nu gaat sputteren dan wanneer er grote investeringen in de auto gedaan zijn. Uiteraard laat ik me graag overtuigen van jullie wijsheid mbt verversen van de 4HP20 olie…
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de dure methode, bij Autrans laten verversen, mijn bak 4 HP20 schakelde perfect, na de oliewissel zo mogelijk nog ietsje smoother.
Een slecht schakelende bak wordt na verversen niet beter, een goede kan langer goed blijven, aldus de man van Autrans Lunteren, die overigens meer XM’s onder handen had gehad.
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
heb inderdaad zo’n beetje hetzelfde gehoord her en der. aangezien mijn bak echt helemaal perfect schakelt ben ik benieuwd wat ie doet na de oliewissel wil hem nog graag lange tijd goed houden
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS