cx 22trs voorverwarming
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 06 maart 2011 07:44 PM

Vandaag eens verdiept in het gesputer na een kude start,hij loopt net niet lekker.
Gevonden Smile De voorverwarming in de carburateur doet het niet, ook wel de egel genoemd.
Wat blijkt, de drie relais die erbij horen, zijn niet goed meer een is er helemaal gesmolten.

Mijn idee is, kan ik het niet gewoon door een relais vervangen??? Dus de plus vanaf de contact slot.
De massa via de warmte sensor.

Er zijn nu meerdere relais, omdat bij het lopen van de startmotor een andere circuit wordt gebruikt dan bij lopende motor.
Het deel met starten dat kan ik wel missen toch? hij slaat toch wel aan.

Iemand hier ervaring mee??

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 07 maart 2011 06:07 PM
  [ # 1 ]

Ik heb nooit het idee gehad dat die voorverwarming nou echt spectaculaire effecten had op het lekker lopen (of niet)

Het was destijds een uitvinding om minder uitstoot te krijgen,vooral tijdens de opwarmfase, niet om de motor lekkerder te laten lopen. Als het mijn auto zou zijn zou ik dat ding er gewoon helemaal uitslopen. Ik zou liever een inlaatspruitstuk zonder dat ding hebben, dit voor een goede doorstroom van het mengsel…...

Overigens jaren gereden met een uitgeschakelde egel die er wel inzat, en dat liep prima, zonder schokken etc.

Omdat die motor goed liep nooit de moeite genomen het ding er uit te halen.

Als ie koud niet lekker loopt en wat inhoud zou ik het eerder zoeken bij de verdeelkap, rotor, kabels oid.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 maart 2011 06:14 PM
  [ # 2 ]

Het verschil is idd niet heel groot. Je moet de auto kennen om het verschil te merken.
Maar ik had hem al gerepareerd en opeens merkte ik verschil. En ondekte ik de hele gesmolten bende van de relais.

Ik heb de auto koud gestart met de egel rechtstreeks aan de 12v en dan loopt ie toch wel beter. Vooral met gas geven.
Wat ik ga doen is de egel met een relais aansluiten, kan gewoon simpeler dan citroen het bedacht had.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 08 maart 2011 09:46 AM
  [ # 3 ]

Fijn dat het weer werkt!

Het is natuurlijk ook altijd leuk om dat gepruts van Citröen te verbeteren, en dat het toch werkt zoals het ooit bedoeld is Wink

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 06 oktober 2011 03:15 PM
  [ # 4 ]
verkuilm schreef:

Het verschil is idd niet heel groot. Je moet de auto kennen om het verschil te merken.
Maar ik had hem al gerepareerd en opeens merkte ik verschil. En ondekte ik de hele gesmolten bende van de relais.

Ik heb de auto koud gestart met de egel rechtstreeks aan de 12v en dan loopt ie toch wel beter. Vooral met gas geven.
Wat ik ga doen is de egel met een relais aansluiten, kan gewoon simpeler dan citroen het bedacht had.

zou ik niet zomaar op je contactslot aansluiten het element is 1,1ohm dus dat wil zeggen dat er ongeveer 10 amp door gaat met een eleketrisch vemogen van 130 watt .lijkt me niet echt best voor je contactslot?
dan nog het volgende er zitten niet voor niets 3 relais(achter linker koplamp) in het werkt namenlijk als volgt:
als je de motor start(koud) wordt het eerste relais (met diode) aangestuurd doordat je monocontact van de olie contact maakt tevens stuurt dit relais het 2e relais aan (zonder diode) en dit relais stuurt het element aan van 130 watt(bij mij waren de kontakjes in het relais gesmolten) . dus de motor is dan net ingestart en begint langzaam op temperatuur te komen totdat het inlaatspruitstuk een bepaalde temperatuur heeft door het koelwater wat er doorheen stroomt en dan gaat dmv het termocontact dat rechts op het inlaatspruitstuk zit het 3e relais(met diode)in weking en zal het 2e relais (zonder diode)dat het element aanstuurd afvallen en zo werkt de elektrische sturing van egel.
dus om nu een relais op het element direkt te schakelen lijkt me erg vreemd zeker omdat als het inlaatspruitstuk op tempertuur is door het koelwater het element helemaal niet meer aan hoeft
en waarom het element pas spanning krijgt als de motor draait(koud) is meer uit soort van veilgheid denk ik.
(voorwaarden oliedruk anders geen element verwarming)ik heb ook de 3 relais vervangen en merk indd verschil bij het starten van een koude motor.
vriendelijke groet, joost

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 07 oktober 2011 10:53 PM
  [ # 5 ]

Was de egel standaard of een extra optie? Zal morgen eens zien of het op de mijne ook zit.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 07 oktober 2011 11:56 PM
  [ # 6 ]

volgens mij standaard op 2ltr en 2,2ltr douvrin motoren.
gr, joost

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 oktober 2011 11:58 PM
  [ # 7 ]

Na 1986.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 08 oktober 2011 12:00 AM
  [ # 8 ]

Ha hoef dus niet te kijken, de mijne is van 86

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 08 oktober 2011 12:00 AM
  [ # 9 ]

ok. leuk om te weten.
gr, joost

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook