Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Na 25 jaar DS rijden nu iets anders erbij:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211909/
Ook voor het eerst een diesel, trouwens.
In aanvulling: kleurcode KNC, da’s Bleu Amical (Amiral?)
Verder comfortpakket, startblokkering en luxepakket, eea volgens afleveringsbewijs.
Auto is de eerste anderhalf jaar naar 140.000km gereden.
Wordt vervolgd…
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat ziet er goed uit!! vooral die foto van de motorruimte.
Het lijkt wel een nieuwe.
Veel plezier ermee.
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pavang schreef:....Het lijkt wel een nieuwe…
Ha, de kilometerstand loopt tegen de 400.000!
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Mooie auto! En kan nog heel lang mee.
Veel fijne Xantia kilometers gewenst!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ga proberen hem lang (heel) te houden, er volgt vanzelf een lijste met ‘things to do’.
Voorlopig blijft het bij:
- een totaal versleten stuurwiel, dus echt een kale plek aan linkerkant
- ventilator alleen op max stand (heb ik al ergens iets over gelezen met transistors of zo)
- defect H1 lampje rechterzijde (groot licht)
- vastzittend boutje in dakrand (van dakdragers geweest)
En bij gebruik zal er best nog iets bijkomen…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vanmiddag tussen de buien door het H1 lampje vervangen, en zit nu te bladeren door de vraagbaak van Olving.
Periodiek onderhoud van de 2.1 diesel beperkt zich tot elke 10.000km (voor mij is dat 1x per jaar)
olie en -filter vervangen, en water uit dieselfilter laten lopen.
Dan elke twee jaar of 20.000km koelvloeistof, luchtfilter en brandstoffilter vervangen.
Tenslotte elke 60.000km LHM verversen, elke 100.000km versnellingsbakolie, en elke 120.000km distributieriem.
Laatste vervanging staat op het deksel, iets van km.stand 350.000km gebeurd, nu 390.000km: kan ik nog even vooruit, dus!
En de APK-jongens lopen een heleboel veiligheidszaken na, da’s makkelijk!
Maarrr: geen klepspeling stellen?
En nog een luxe vraagje: klinkt de claxon altijd zo zielig, of is de helft wellicht defect?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je maar 10k per jaar rijd, waarom dan een diesel?
Klepspeling hoef je niets aan te doen, hydraulische stoters met slepers. Claxon is gewoon stuk, distri-riem NOOIT meer dan 100k laten zitten! Tussen de 100 en de 120 gaat ie stuk. Echt stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ok, distributie plannen op 450.000km.
Met 10k per jaar is een diesel uiteraard zeer onvoordelig. De bedoeling is om de auto maar drie maanden per jaar te gebruiken, en de overige tijd te stallen, geschorst. We hebben een royale vakantieauto met trekhaak, stuurbekrachtiging, electrische ramen en airco nodig wegens reuma in de familie. De trip is gepland als rondreis door Frankrijk, met aantal ‘warmdraai-kilometers’ in Nederland voor vertrek.
Afgelopen jaar met een Toyota Aygo naar Oostenrijk geweest, bleek toch wel beetje afzien!
En mijn DS (op LPG) heeft te veel spierkracht nodig om te bedienen: dan moet ik alle kilometers zelf rijden. Met deze Xantia kan ik wisselen met mijn partner.
Van harte met je nieuwe Xantia
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@pvang, marcelka, waterman, ZX1.4i: bedankt voor reacties en felicitaties!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ik klets nog maar verder… na Olving lezen, wassen en poetsen blijkt dat de 2.1TD origineel op 205/60-15 banden staat.
Momenteel ligt er 185/65-15 (Michelin) onder, da’s geen probleem ivm wagengewicht?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Nee, ik heb onder mijn Break ook smallere banden dan voorgeschreven.
Jeroen
Gefeliciteerd met je Xantia
De mijne staat ook op 185/65-15
Staat ook in de deurstijl aan gegeven. Kan met een diesel anders zijn
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De mijne is ook top hoor Jeroen
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In de deur staat ook 205/60-15, vandaar.
Maar de huidige setting is mij goed zat, banden best en ben niet breder gewend.
Thnx.
Nb Trekt op de snelweg best boven de 100!