Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Xm 2.0i 16V - 1997 - 55000 km
Ik heb er tot nu toe een 1000-tal km mee gereden.
Eerst ging het koudstarten nogal zwak (net alsof startmotor moeite had om de motor rond te krijgen).
Na een 7-tal keer ronddraaien echter direkt goed lopen. Warm starten geen probleem. Wel was ralenti te hoog, zo’n 1200 tr/min en ging pas heel traag naar zo’n 900 tr/min. Ralentiprobleem grotendeels verholpen door reinigen stappenmotor.
Het volgende werd gedaan om langzame koudstarten te verhelpen:
- massakabel bijgelegd
- nieuwe bougies
- batterij is goed
- stappenmotor is gereinigd, zoals vermeld.
dit bracht allemaal geen verbetering in het langzaam starten en nu nog iets raars erbij :
Als hij een nacht stilstaat start hij zoals boven beschreven, startmotor pakt zwak aan, draait een keer of zeven en dan loopt de motor prima.
Als hij echter langer stilstaat, zelfde scenario, maar na een 5-tal seconden stottert de motot zo’n paar seconden (net alsof hij op 3 of 2 cylinders draait - klinkt alsof hij gaat stilvallen) en dan begint hij normaal te draaien. Koud rijden (op benzine - ik heb LPG, maar starten en koud rijden in het begin is altijd op benzine) gaat niet zo vlot als het zou moeten - af en toe een heel klein beetje schokkerig. Eens hij warmer is rijdt hij heel vlot zowel op benzine als op LPG.
Spontaan denk ik aan onvoldoende benzinedruk (benzinepomp ?), bobine, bougiekabels, verdeler/rotor, één of twee injectoren die niet goed werken, ergens valse lucht aanzuigen… maar hoe pak ik dit nu het best systematisch aan ? Liefst niet door meteen allerlei dingen te gaan vervangen, maar stap voor stap.
Ik heb wel niet een pak reserveonderdelen om eens dingen uit te testen, zoals eens een bobine te vervangen door een goede en dergelijke. Ik moet naar de dealer voor alles dus geef ik liefst precieze instructies want met ‘we zullen eens kijken’ en toch geen resultaat ben ik al een paar keer naar huis gekomen.
Ik kan wel aannemen dat het vervangen van 14-jaar oude bougiekabels e.d. wel geen overbodige luxe is maar wil toch eerst wel advies aan jullie vragen.
Alvast bedankt.
PS : Het grote nadeel hier momenteel met dealerbezoek is dat de heel grote dealer hier in de buurt failliet gegaan is en de twee kleinere dealers die overblijven worden zo overstelpt met werk dat ze het heel moeilijk hebben om een beetje zoekwerk erbij te nemen.
Ik heb wel een heel goede monteur die me kan helpen om één en ander te doen. Hij heeft zelfs een toestel waarmee hij kan uitlezen - het enige waar hij liever niet aan werkt is aan de hydrauliek maar dat is niet aan de orde bij mij.
Roadrunner… never been caught.
Hoe weet je dat de accu goed is? Vorige week week met dat mooi weer was het toe hetzelfde?
Ik kan me voorstellen dat als de startmotor te langzaam draait de xm niet aan sprinkt.
Na een paar rondjes van de starter klopt het bezine/lucht mengsel niet meer.
Als die dan aansprinkt loopt die beroerd.
Dus eerst dat langzaam draaien oplossen denk ik.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dag verkuilm,
Ik dacht ook eerst in deze richting, dat langzame krachteloze draaien van de startmotor eerst aanpakken.
De accu is goed, zit er een paar maanden in en werd ook uitgemeten door dealer en goed verklaard.
Ook bij warm weer hetzelfde effect.
Ik dacht eerst dat het langzame aanpakken van de startmotor aan de accu lag - die bleek dus ok te zijn - en dan dacht ik aan een massakabel bijleggen omdat mijn vroegere Xm-diesel ook zoiets had. Met die massakabel was het toen opgelost. Nu echter niet.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Startmotor zelf? klinkt als versleten koolborstels of ernstig vervuild.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dan lijkt de accu goed inderdaad.
Dan zou ik de plus kabel even goed schoonmaken, ook de accu polen etc. En de aansluiting op de starter.
Maar dan vermoed ik inderdaad startmotor kapot.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
ik zet mijn geld op een versleten startmotor
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ok, startmotor wordt nagezien en de hele boel wordt uitgelezen en nagekeken. Eens zien wat er aan het licht komt.Slecht starten is niet acceptabel.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Grrrrrr. Het lijkt hier wel de tv-serie ‘Mooi en medogenloos’.
Na alle perikelen met carrosserie, polijsten (zonet ook nog de bumpers weer mooi zwart gekregen), enz en onderzoek naar slecht koud starten ziet de Xm er wel stralend mooi uit maar koudstarten is nog steeds niet zijn favoriete bezigheid. Hij/zij is dus medogenloos. Met al die nukken ben nu bijna ook geneigd die auto een ‘zij’ te noemen.
Dus weer raad nodig hier.
Even resumeren : 2.0i 16V 1997 net op LPG gezet, 55000 km (of toch in die buurt)
Bij het starten (start altijd op benzine) draait de startmotor nu goed rond en de motor slaat na een paar seconden aan om dan te beginnen stotteren - toerental omlaag tot bijna stilvallen, weer omhoog enz om na een tiental seconden dan toch te stabiliseren, blijkbaar met wat tegenzin. Als ik een dot gas geef wanneer het stotteren begint gaat het beter.
- startmotor is ok
- batterij is ok
- massakabel bijgelegd tussen batterij en motor
- stappenmotor gereinigd
- nieuwe bougies
- nieuwe bobinerail - daardoor wel sneller aanslaan en rijdt/accelereert ook een stuk beter dan voordien.
Na een een paar honderd meter rijden draait hij en rijdt hij als een zonnetje, zowel op benzine als op gas. Ideaal, gewoon rijden zoals het hoort en best wel snel voor een tweeliter.
Nu weet ik het ook niet meer waar ik moet zoeken voor dat starten(injectoren ? benzinepomp ? geen idee)
Ik weet niet hoe de auto koudstartte voor er LPG ingebouwd werd (direct door verkoper naar LPG-boer gebracht)
maar heb (uit vroegere ervaring met de nachtmerrie-C5 1.8V op gas) wel ergens een theorie in mijn achterhoofd.
Correct me if I’m wrong - ik ben maar een leek met een beetje basiskennis van auto’s.
De injectoren van de LPG gaan binnen in de inlaatcollector waardoor de luchtstroom gewijzigd wordt (turbulentie waar de injectoren een stukje in de inlaatcollector zitten) en zodoende wordt het benzine-luchtmengsel beïnvloed met slechtere vrijloop direct na het starten tot gevolg.
Bij de C5 had ik ook een dergelijk probleem - schokjes bij het rijden, heel irritant, en toen heeft men bij de dealer de software er volledig afgehaald en opnieuw ge-upload zodat het benzine-luchtmengsel weer correct werd. Zo maakte de dealer mij indertijd toch wijs en idd, hij reed stukken beter en quasi-schokvrij.
Om het nog eens in het engels te zeggen : does that make sense ? Of zit ik hier gewoon iets te vertellen dat kant nog wal raakt en zoek ik het veel te ver ?
Iemand goede raad ?
Roadrunner… never been caught.
Testen op valse lucht lijkt me geen gek begin
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In het begin las ik “14 jaar oude bougiekabels”. Daar zou ik dan maar eens mee beginnen. Als je in het stikke donker (dus met alle lichten uit) de motorkap opendoet kan het goed zijn dat je ergens vonkjes ziet.
Een spraypompje met een beetje zout water doet ook wonderen om uit te vinden of er iets mis is in het hoogspanningscircuit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heeft ie niet, bougiekabels
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik verdenk toch je benzinepomp , beetje brak aan `t worden .
Door extra gasgeven spuit je acceleratiepomp er extra benzine in en loopt ìe even wat beter .
Meet je draden eens door .
Er zit onder je dashboardkastje een verbindingsstekker , die wil nog wel eens corroderen.( volg de draden)
Ook zou ik in jouw geval je MM( ECU) eens resetten.
Gooi je accu er een middagje af .
Alles beïnvloedt elkaar ; brakke benzinepomp, stappenmotor die vervuild was.
Ook na het schoonmaken van je stappenmotor moet je `em resetten , anders blijven je oude foutcodes er in zitten en weet je MM niet goed hoe die je stappenmotor moet regelen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Bedankt voor de reacties - morgen maak ik er werk van.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Tja, ik wilde een paar foto’s bijvoegen via mijnalbum.nl, maar dat lukt dus duidelijk niet. Ik slaag er ook niet in de link in het vorig bericht te deleten.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dirk de Pirk shreef:
Ook zou ik in jouw geval je MM( ECU) eens resetten.
Gooi je accu er een middagje af .
Heeft dit wel zin bij een xm van 97? ik dacht dat je deze altijd met een lexia moest resetten.
Anders ga ik dit ook eens proberen.
Groeten Peter.
Baat het niet , dan schaadt het niet .
Je gaat terug naar de fabriekswaarden.
Ik heb 2 jaar lopen klooien met een ABS , die steeds aangaf dat mijn klepinlaat op de unit niet goed functioneerde , tot de accu er af moest voor een reparatie , daarna nooit meer een ABS storing gehad .
OK , is wel een ABS , maar ik bedoel maar , die computers kunnen vreemde dingen doen en foute codes geven; vooral als er aan het systeem gerommeld is.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94