Hi forumleden al een dikke 6 maanden erger ik me dood aan een gepiep van men ophanging. Ik dacht altijd dat het van achteraan de wagen kwam, daar al alles laten nakijken maar niets gevonden. Vandaag echter deed ik de ontdekking dat het van de voorkant kwam (de bestuurderskant) Het geluid is enkel hoorbaar bij een bepaalde wielpositie en als de wielen recht staan uitgelijnd. Rij ik 30 cm vooruit is het geluid niet hoorbaar. Zet ik men wielen schuin is het gepiep eveneens niet hoorbaar. Wat kan de oorzaak zijn? Valt het tijdelijk op te lossen met wat WD40?
Filmpje!
http://www.youtube.com/watch?v=9iSbNqAou0Q
Alvast bedankt.
moeilijk te zeggen wat de oorzaak is. aangezien je het niet in alle standen hebt vermoed ik dat er een rubber aan het verduren is. Het makkelijkste is met een “koevoet” even alles aan die zijde controleren op spelling. en natuurlijk als je een rubber ziet dat gekrakeleert is of niet alles meer raakt zoals het hoort is deze eraan.
Ik doe een voorzichtige gok en denk aan de stabilisator as of aan de stuurasverbinding.
Zal dit eens nakijken. Vanmorgen voor ik vertrok wat random WD40 gespoten rond de rubbers en dergelijke. Leek aanvankelijk geen gepiep meer te horen maar na 5 min begon het opnieuw. De kans dat het een rubber is is dus bestaande. Waar ong moet ik kijken ken namelijk niets van de ophanging van een wagen.
de rubbers van je stabilisator stang, niet aan de wielen, maar onderaan aan de voorbouw… meestal is het daar te zoeken, check dat eens op speling… is de eerste keer al niet dat deze voorkomt… grtn
Net even nagekeken en de rubbers zien er nog goed uit. Speling werd ook niet waargenomen. Maar het vaststellen is als leek niet makkelijk gezien het geluid zich slechts bij een bepaalde wielstand voor doet.
spelling controleren valt mee wiel van de grond en voorzichtig wrikken met de koevoet waar je veel spelling ziet kan je best de andere zijde als referentie nemen.
Zou het geluid waar te nemen zijn indien ik controleer op speling of is die kans behoorlijk klein?
Als je geluk hebt zal je iets horen bonken of kraken echter dit is als er veel spelling zit zeker. Zie wel dat je zeker bent dat het het te inspecteren onderdeel is dat geluid maakt en niet je krik.
Kan het iets met de handrem te maken hebben? Eergisteren opzoek gegaan en het geluid leek enkel merkbaar zonder de handrem op te trekken. Trek ik hem 1 standje op dan wijzigt het gekraak in een gefluit…
Geluid is terug. Was een tijdje weg maar sinds het geregend heeft is het terug. Rubbers al gecontroleerd maar niets lijkt echt versleten te zijn. Zou het de schokdemper kunnen zijn?
de schokdemper zelf lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien komt het door de lagerbus die de schokdemper voor vasthoud.
Enige manier om deze in te vetten of dergelijke?
ik vrees dat de enige methode is de schokdemper te verwijderen en invetten /vervangen als het van daar afkomstig is. let wel op het kan zijn dat er enige druk op de veer staat en je na het opnieuw monteren even de wagen moet laten uitlijnen.
probeer de rubbers eens een voor een nat te maken na je er 1 nat hebt gemaakt te testen.
Zou het misschien ook niet de motorsteun kunnen zijn? Het is me al opgevallen dat het geluid merkbaarder wordt als de motor warm is.
een motorsteun die gaar is gaat de auto laten trillen