Beste vrienden van het forum,
De ultieme CX zou voor mij een automaat diesel zijn! is dit te maken? bijvoorbeeld een TD 1/2 blok aan een GTI automaatbak? of desnoods een andere bak (XM?) ik heb de mogelijkheid om een adapterplaat te maken voor het vliegwiel=> koppelomvormer en tussen blok en bak (mocht dit nodig zijn)
er is vast iets wat ik nu over het hoofd zie, maar daar heb ik jullie voor
het project zal niet 123 van start gaan, maar ik loop er nu eenmaal mee in mijn hoofd, en kan het niet loslaten
greetzzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kan. Maar het is een bere klus. Ik heb het één keer gedaan. Een turbo1 motor aan een automaat geklust en dat in een limousine turbo 1 geklust. Het is een boel werk, maar het kan wel dus. Je moet de krukas van de diesel aanpassen, dat is het eerste probleem. De rest gaat redelijk makkelijk. Maar dan…
De eindoverbrenging van de automaat is veel te kort. Dit is bij een benzine cx al niet tof, maar bij de diesel nog veel erger. De turbodiesel in de cx heeft juist een vrij lange eindoverbrenging. Bij 100 km/h in z’n 5 maakt ie dus maar weinig toeren, zodat ie precies in het juiste “koppel bereik zit”. Nu ram je er een automaat in die bij 100 km/h al 3000 toeren maakt terwijl de dieselmotor maximaal 4200 toeren kan draaien (oid. Resultaat is dat ie bij 120 km al uit z’n optimale gebied loopt. Je krijgt dus een auto die niet lekker zal rijden omdat ie één versnelling te kort komt. Daarbij gaat ie dan ook zuipen.
de 4 traps bak uit een xm is niet pas te krijgen op het cx blok. En daarbij past het geheel dan ook niet in de cx wegens te weinig ruimte onder de kap.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ah, kijk, dan weten we dat ook weer, da’s jammer, dus eigenlijk een automaat van een diesel scoren en die erin klussen desnoods met blok (XM) als dit kan.
maar je hebt idd gelijk met de overbrenging, had wel verwacht dat dit niet optimaal zou zijn, maar dat t zo’n verschil zou maken.. helaas…. (zou ook haast wel te makkelijk zou zijn, en anders zou t ook wel vaker gebeurd zijn)
edit: lees t bericht nu pas helemaal goed (schaam) ik blijf er toch over nadenken (ik weet t ik ben eigenwijs )
meer tips/ mogelijkheden altijd welkom!
greetzzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Zo maar een brainwave, zou een XM diesel aut niet in te bouwen zijn?
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, als je het over een xm blok samen met bak hebt: Nee. Het xm blok hangt namelijk achterover gekanteld, het cx blok hangt voorover.
De XM bak alleen past weer niet op het cx blok.
ergo:
Kansloos.
Tenzij je in het subframe wil gaan hakken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Deze mogelijkheid kan dus afgestreept worden, dank je Yuri.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zijn de versnellingsoverbrengen niet aan te passen in de 3 traps automaat?
Of een versnelling erbij te plaatsen? (net zoals ze bij een DS een 5de versnelling plaatsen in de halfautomaat)






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Daar kom ik naar kijken
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Zijn de versnellingsoverbrengen niet aan te passen in de 3 traps automaat?
Of een versnelling erbij te plaatsen? (net zoals ze bij een DS een 5de versnelling plaatsen in de halfautomaat)
Nee, en nee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Duidelijk verhaal
Als de doelstelling is:
Automaat
Belastingvrij
“Goedkoop rijden”
Dan lijkt me het beter een belastingvrije CX 2500 IE automaat te voorzien van een goede LPG G3 installatie
Anders wordt het gewoon schakelen in een diesel.
Ik weet een heel goede Pallas IE automaat met lange 25 bak en alle opties die weg mag
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Nee nee nee nee, ik weet nog een hele goede diesel MET automaat die belastingvrij is! Tis wel een BX
Anyway, back ontopic!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
o ja, en eigenlijk moet t ook nog een break zijn
maar idd een automaatbak aanpassen met andere overbrengingen is geen optie,
LPG heb ik ook aan gedacht, maar vind dieselrijden zo fijn, en is ook minder storingsgevoelig (als t eenmaal goed draait) ik rijd nu minimaal 60.000 per jaar! dus km-kostprijs is zeker interessant! en omdat ik nog wel eens een file tegen kom, wil ik graag een automaat!
BX, is een optie, maar t is toch geen CX
ik blijf zoeken naar een mogelijkheid ( ja nog steeds eigenwijs ) (passat diesel aut bak o.i.d.)
greetzzzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??