Automaat diesel?
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 10 oktober 2011 04:23 PM

Beste vrienden van het forum,

De ultieme CX zou voor mij een automaat diesel zijn! is dit te maken? bijvoorbeeld een TD 1/2 blok aan een GTI automaatbak? of desnoods een andere bak (XM?) ik heb de mogelijkheid om een adapterplaat te maken voor het vliegwiel=> koppelomvormer en tussen blok en bak (mocht dit nodig zijn)

er is vast iets wat ik nu over het hoofd zie, maar daar heb ik jullie voor Smile

het project zal niet 123 van start gaan, maar ik loop er nu eenmaal mee in mijn hoofd, en kan het niet loslaten Smile

greetzzzzzzzzzzzz

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2011 04:29 PM
  [ # 1 ]

Het kan. Maar het is een bere klus. Ik heb het één keer gedaan. Een turbo1 motor aan een automaat geklust en dat in een limousine turbo 1 geklust. Het is een boel werk, maar het kan wel dus.  Je moet de krukas van de diesel aanpassen, dat is het eerste probleem. De rest gaat redelijk makkelijk. Maar dan…

De eindoverbrenging van de automaat is veel te kort. Dit is bij een benzine cx al niet tof, maar bij de diesel nog veel erger. De turbodiesel in de cx heeft juist een vrij lange eindoverbrenging. Bij 100 km/h in z’n 5 maakt ie dus maar weinig toeren, zodat ie precies in het juiste “koppel bereik zit”. Nu ram je er een automaat in die bij 100 km/h al 3000 toeren maakt terwijl de dieselmotor maximaal 4200 toeren kan draaien (oid. Resultaat is dat ie bij 120 km al uit z’n optimale gebied loopt. Je krijgt dus een auto die niet lekker zal rijden omdat ie één versnelling te kort komt. Daarbij gaat ie dan ook zuipen.

de 4 traps bak uit een xm is niet pas te krijgen op het cx blok. En daarbij past het geheel dan ook niet in de cx wegens te weinig ruimte onder de kap.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 10 oktober 2011 04:34 PM
  [ # 2 ]

ah, kijk, dan weten we dat ook weer, da’s jammer, dus eigenlijk een automaat van een diesel scoren en die erin klussen desnoods met blok (XM) als dit kan.

maar je hebt idd gelijk met de overbrenging, had wel verwacht dat dit niet optimaal zou zijn, maar dat t zo’n verschil zou maken.. helaas…. (zou ook haast wel te makkelijk zou zijn, en anders zou t ook wel vaker gebeurd zijn)

edit: lees t bericht nu pas helemaal goed (schaam) ik blijf er toch over nadenken Smile (ik weet t ik ben eigenwijs )

meer tips/ mogelijkheden altijd welkom!

greetzzzzzzzzzzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 10 oktober 2011 11:48 PM
  [ # 3 ]

Zo maar een brainwave, zou een XM diesel aut niet in te bouwen zijn?

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2011 11:52 PM
  [ # 4 ]

Nou, als je het over een xm blok samen met bak hebt: Nee. Het xm blok hangt namelijk achterover gekanteld, het cx blok hangt voorover.

De XM bak alleen past weer niet op het cx blok.

ergo:

Kansloos.

Tenzij je in het subframe wil gaan hakken Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 10 oktober 2011 11:59 PM
  [ # 5 ]

Deze mogelijkheid kan dus afgestreept worden, dank je Yuri.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 oktober 2011 07:59 PM
  [ # 6 ]

Zijn de versnellingsoverbrengen niet aan te passen in de 3 traps automaat?

Of een versnelling erbij te plaatsen? (net zoals ze bij een DS een 5de versnelling plaatsen in de halfautomaat)

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 oktober 2011 08:04 PM
  [ # 7 ]

Daar kom ik naar kijken ahh

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 oktober 2011 08:43 PM
  [ # 8 ]
Arjan Verkade schreef:

Zijn de versnellingsoverbrengen niet aan te passen in de 3 traps automaat?

Of een versnelling erbij te plaatsen? (net zoals ze bij een DS een 5de versnelling plaatsen in de halfautomaat)

Nee, en nee.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 oktober 2011 08:57 PM
  [ # 9 ]

Duidelijk verhaal Wink

Als de doelstelling is:

Automaat
Belastingvrij
“Goedkoop rijden”

Dan lijkt me het beter een belastingvrije CX 2500 IE automaat te voorzien van een goede LPG G3 installatie Wink

Anders wordt het gewoon schakelen in een diesel.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 11 oktober 2011 10:35 PM
  [ # 10 ]

Ik weet een heel goede Pallas IE automaat met lange 25 bak en alle opties die weg mag excaim  cheese

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 11 oktober 2011 11:29 PM
  [ # 11 ]

Nee nee nee nee, ik weet nog een hele goede diesel MET automaat die belastingvrij is! Tis wel een BX Smile

Anyway, back ontopic!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 12 oktober 2011 09:36 AM
  [ # 12 ]

o ja, en eigenlijk moet t ook nog een break zijn Smile

maar idd een automaatbak aanpassen met andere overbrengingen is geen optie,
LPG heb ik ook aan gedacht, maar vind dieselrijden zo fijn, en is ook minder storingsgevoelig (als t eenmaal goed draait) ik rijd nu minimaal 60.000 per jaar! dus km-kostprijs is zeker interessant! en omdat ik nog wel eens een file tegen kom, wil ik graag een automaat!

BX, is een optie, maar t is toch geen CX Wink

ik blijf zoeken naar een mogelijkheid ( ja nog steeds eigenwijs Smile ) (passat diesel aut bak o.i.d.)

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook