Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
rb schreef:En natuurlijk géén oplichtend ECU-lampje dat aangeeft dat er iets mis gaat.
Misschien is er bij het uitlezen dan wel een storing te vinden die opgeslagen is?
Overigens vind ik 3 ton met originele radiateur wel erg netjes. Bij mijn beide Xsara’s zijn ze rond de 140.000 km stuk gegaan.
Dat waren dan natuurlijk wel benzine uitvoeringen.
2d schreef:Hoe kan ik de LMM schoonmaken? Met remmenreiniger?
Ja, dat schijnt wel geschikt te zijn. Ik was destijds helemaal leek & voorzichtig en had 90+% kleurloze alcohol ter beschikking. Er kwam een aardige zwarte aanslag van de ‘hittedraad’ af. Wees wel een beetje voorzichtig want die interne ‘draad’ voelde niet al te stevig aan IIRC.
De radiateur is nog originele montage. Weet niet hoe die er van binnen uitziet..
LOL. Dat ding kan behoorlijk wat insectenlijkjes en blaadjes verzamelen in 3 ton .
Wat ik wel weet is dat de thermostaat raar doet. Laatste keer KVS bijvullen met goed warme (draaiende) motor had ik de ontluchtdop los, maar er kwam niets uit, zelfs geen lucht. Deed ‘ie daarvoor wel..
De thermostaat na 3 ton (laten) vervangen is ook niet vreemd. Zou die ook nog origineel zijn?
@Arjan: geen ECU-lampje = geen foutregistratie terug te vinden. Jammer maar helaas.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
rb schreef:@Arjan: geen ECU-lampje = geen foutregistratie terug te vinden. Jammer maar helaas.
Volgens mij is dat niet helemaal waar bij een Xsara
Ik heb wel eens foutcodes uitgelezen zien worden terwijl ik nooit een lampje heb gezien.
Nieuwe LMM kost niet zo gek veel, tenminste als je voor ruil LMM gaat.
Er zijn automaterialenzaken welke originele door Bosch gereviseerde LMM leveren, voorwaarde is dan wel dat je de oude weer inlevert.
Motormanagment lampje gaat voornamelijk branden bij een grote storing, uitlezen is altijd zinvol.
PS: Als je de riemwissel zelf wil doen of mijn hulp nodig heb, bel of mail gerust
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
2d schreef:
Wat een beetje jammer is: de recent bijgevulde koelvloeistof is er via de overloop weer uit gedrukt en staat nu ver onder het minumum. Vanmiddag dus maar weer even bijvullen. En hopen dat het een eenmalige actie betrof.
Daan, ik vind in een ander draadje een link: http://www.amt.nl/upload/a6534139-a009-4643-937e-0762981baf50_2010-2-22-werkplaats.pdf
Dat zou je koelstofverlies en het turbogedrag kunnen verklaren. Tijd om dat hok te dumpen vrees ik.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Op zoek naar een puike goed onderhouden Xsara met beresterke HDi-motor Jos? Onverwoestbaar rammelrijgenot
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En nu even serieus inhoudelijk op dat artikel reageren: Ja, natuurlijk zou dat een oorzaak kunnen zijn. Maar dan had ik volgens mij toch permanent verminderde turbodruk moeten hebben, en dus niet zo nu en dan.
Ik vind de theorie van RB over een slecht sensorsignaal (lmm?) een stuk plausibeler klinken. Voor wat betreft het probleem met verlies van KVS, dit speelt al sinds halverwege 2008 en wordt veroorzaakt door (lucht)drukopbouw in het koelsysteem, waarna de KVS via de dop/slangen op het expansievat er uit komt. Het blijft vervolgens elke keer nét onder het minimumpeil staan, er verdwijnt niet meer uit het systeem. Het laatste halfjaar is het KVS-probleem alleen wel wat hardnekkiger geworden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb je de dop op het kvs-vat, al eens vervangen?
Komt vrij vaak voor dat deze niet meer goed is en veel te vroeg open gaat en kvs laat ontsnappen. Het is een soort overdrukbeveiliging, die open gaat als de druk echt te hoog op loopt.
Heb ik bij mijn TD ook gehad, nieuwe dop er op en geen probleem meer.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
2d schreef:Op zoek naar een puike goed onderhouden Xsara met beresterke HDi-motor Jos? Onverwoestbaar
rammelrijgenot
Dank je, maar nee dank je. Ik heb al zo’n rammelbak. Maar dan zonder turbo en tot nu toe zonder KVS verlies.
Wel met een lekkende uitlaat inmiddels…
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
ZX1.4i schreef:Heb je de dop op het kvs-vat, al eens vervangen?
Komt vrij vaak voor dat deze niet meer goed is en veel te vroeg open gaat en kvs laat ontsnappen. Het is een soort overdrukbeveiliging, die open gaat als de druk echt te hoog op loopt.Heb ik bij mijn TD ook gehad, nieuwe dop er op en geen probleem meer.
Drie jaar geleden vervangen, dat gaan we dus nog maar eens proberen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:Ik vind de theorie van RB over een slecht sensorsignaal (lmm?) een stuk plausibeler klinken.
Plausibeler weet ik niet? In ieder geval is dat LMM-verhaal wel iets minder drastisch en goedkoper dan een turbo vervangen .
Het is ook een niet geheel onbekend fenomeen bij die HDi 110. Bij de Xant zijn er wel meerdere verhalen waarbij de motor inhoudt, wel of niet een ECU-controlelamp gaat branden en de garage uiteindelijk alles uitwisselt aan sensoren (LMM & MAP, want de HDi heeft beide) en het vacuum-regelsysteem (die potjes die de wastegate (en EGR)bedienen).
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hoe dan ook, als de turbo klapt dan gaat het hok de knijper in
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat lot staat mijn TD ook te wachten, mocht de turbo overlijden.
Dan kan ik eindelijk in de HDI gaan rijden
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Offerteaanvraag voor distriwissel is de deur uit. Als dat tegenvalt.. dan vrees ik dat ik knopen moet gaan doorhakken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hopelijk blijf je dan wel je stukjes op dit forum plaatsen..
C1 Ambiance 2006