Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok. Dan is die arm wel ok denk ik. Inderdaad, de kogels op de verbindingsstang. En hoe zijn de fuseekogels? en dan met name de onderste?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De bovenste kogel heb ik losgehaald om zo te kunnen determineren waar de rammel vandaan komt. De bovenste kogel was spelingsvrij, maar nu hij los is lijkt het alsof de kogel zelf met een beiteltje is bewerkt. De kom waar hij in beweegt is wel helemaal glad. Aan de onderste kogel voel ik geen speling. Ik zal vanavond eens naar dat verticale stangetje kijken. Is er een specifieke slimme manier om vast te stellen of die kogels in orde zijn?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inknijpen met de waterpomptang. 1mm speling is ok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er zit een klein veertje in/achter, kan gebroken zijn.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja zie mijn DS topic!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mij knakte het ook regelmatig rechtsvoor, maar alleen als ik een flauwe bocht maakte of heel even een lichte stuurbeweging maakte. Tok tok, of een lichte knak knak… (moeilijk om zoiets te omschrijven). Kon lange tijd niet precies ontdekken waar het nou precies vandaan kwam. Het bleek dus uiteindelijk het bovengenoemde veertje te zijn uit de stabilisator stang wat gebroken was. Wat een genot om nu door het leven te gaan zonder tok, knak of..
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Helaas zit er toch speling in de lengterichting op de bovenste arm. Met wat meer kracht kan ik hem een millimeter uit het blok trekken. Dat lijkt me echt niet goed. Het bovenste kogeltje van de verbindingsstang naar de stabistang heeft ongeveer 2mm speling. Dat is dus ook wat veel, maar ik ben bang dat het probleem voornamelijk in het draagarmlagerblok zit.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Op de meeste sloopauto’s zijn ze nog goed, want ze gaan niet vaak stuk.
Vervangen is dan waarschijnlijk sneller, makkelijker en goedkoper dan reviseren.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Oud type draagarmstellen zijn niet uitwisselbaar met nieuw type, tenzij je beide (linker en rechter), vervangt.
Bij de oude vormt de kogelkomhouder 1 geheel met de tuimelaar, bij de nieuwe is deze demontabel. Check bij vervanging door een oud type je onderdelenboek, ik meen dat er ook verschil kan zitten in de draagarmen zelf.
En, minder leuk, slijtage kan zich inmiddels ook verder zijn dan alleen deze arm. Maar daar kom je pas achter als je beide draagarmstellen, en vervolgens draagarmen en stabilisatorstang demonteert en inspecteert.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zo, even een topic afstoffen. Ik ga over een week of twee maar weer eens wat doen aan de DS. Hij staat inmiddels alweer drie maanden stil en ik heb zin om er weer in te rijden. Het weer laat het ook best toe, geen pekel te bekennen. Eerst maar eens zien dat die draagarm weer in orde komt en dan heb ik nog een lijstje gemaakt met wat andere klussen die ik wil doen. Zo zit er in het midden van de bodem nog zwarte bodemprut en dat wil ik er ook allemaal af hebben. Ik saus dan een fijne laag RX5 over de bodem als voorlopige afwerking. Eigenlijk is RX5 geen eindafwerking natuurlijk, maar de delen van de bodem die ik er mee heb behandeld hebben zich prima gehouden. Ik ga daarom de hele bodem gewoon in de RX5 zetten en dan zien we wel hoe het blijft. Eventueel kan er later altijd nog een laag RX10 overheen.
moet je de bodem dan eerst kaal halen tot op het metaal of kan het gewoon over de bestaande meuk heen ?
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De teerbende haal ik zo veel mogelijk weg, het is namelijk een vrij dikke poreuze koek die vanzelf loslaat. Om te voorkomen dat het er achter in de tussentijd gaat rotten wil ik het er zo veel mogelijk af hebben. Helemaal kaal word het niet, maar het komt wel een eind in de buurt.
En Lucas? Ben je nu weer begonnen aan je DS?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nee, het is er nog niet van gekomen. Vrijdag ga ik hem wel uit het stallingshoekje bevrijden. Dan maar eens kijken naar de draagarm en kijken of ik mezelf kan motiveren om aan de bodem te gaan krabben.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
UIteindelijk is de DS vorige week zondag pas bevrijd. Ik heb er een klein rondje mee gereden en dat was weer zo leuk dat ik toch wel weer zin had om er iets aan te doen. Ik was vandaag eigenlijk van plan de vloer in de sleutelruimte te gaan boenen en wat voorbereidend werkte verrichten voor het werk aan de draagarm. Ik zag echter een plamuurmes liggen en toen was de beer los. Het werden een paar uurtjes bodem krabben. De delen die ik vorig jaar al had schoon gekrabt en met RX5 heb behandeld zien er nog prima uit en ik was van plan de rest ongeveer op de zelfde manier te doen. Neef Max was echter nogal fanatiek en veegde ook de laatste resten bitumen weg met een beetje terpentine. Eerlijk is eerlijk, het stuk dat hij heeft gedaan ziet er fraai uit. De rest zal helaas ook zo moeten. Werk creeërt werk, geheel volgens traditie. Marco, ook bekend als Xsara Coupe heeft het middelste stuk van de kofferbak schoongekrabt, dat ziet er nu ook een stuk beter uit. Ik ga van de week nog een keer aan de slag om de rest te doen. Ik haal de uitlaat er dan even onder vandaan en ga ook de dorpels zo schoon mogelijk krabben. Ik twijfel nog wat te doen met de platen die op de dorpels zijn gelast. Eigenlijk slijp ik ze er het liefste af en repareer dan op een correcte manier de dorpels. Misschien stel ik het nog een jaar uit en beperk ik me dit jaar nog maar tot damage control, ik ben er nog niet uit.
De kofferbakbodem
Een overzicht
Neef Max gaat voor perfectie
Rechtsvoor
Het voorste stuk, daar moet nog worden geboend
Van voor naar achteren
De dorpel rechtsvoor van buiten gezien, de wafelplaat heb ik al verwijderd
Zelfde stuk, andere hoek
En nog een keer
Dit is er vandaag af gekomen