Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb ongeveer 4 weken geleden de motorolie ververst, de verse motorolie is exact dezelfde als de oude (10W40).
Sindsdien heb ik last van een tikkende klepstoter.
Deze tikt echter niet altijd en daarom verwacht ik niet dat ie definitief overleden is en mogelijk vervuiling de oorzaak is.
Kan iemand verklaren waarom de klepstoter met de verse olie is gaan tikken?
Ik weet wat voor klus het is om de stoters te vervangen, dit heb ik namelijk al een keer gedaan.
Daarom overweeg ik eerst het motorblok te reinigen met Forté Motor Flush.
Ik lees op diverse fora daar positieve berichten over.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mocht dat niet helpen, dan zal toch weer de sleutel er op moeten.
Gezien de km-stand van 437.000 en het feit dat ik binnen ca. een half jaar de XM stil ga zetten (vanwege een auto van de zaak wil ik voor de privékilometers graag met een belastingvrije CX verder), was ik niet van plan nieuwe te monteren.
Wie heeft er nog een paar gebruikte, maar harde stoters liggen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb precies het zelfde na oliewissel is er soms {vaker wel dan niet}een klepstoter te horen.
Wat voor olie er in zat is niet bekend,er zit nu 5w40 in.
Eerst alleen tussen 1800 en 2200 toeren maar nu ook op hoger toeren.
Bij koude motor geen probleem,alleen als ie op temperatuur is.
Motor spoelen met forte heb ik al gedaan zonder resustaat.
Zit er nu over te denken om er 10w40 in te doen.
Klepstoter(s) vervangen is enige remedie. Andere olie en flush allemaal tijdelijk.