7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Brekkie, de witte GSA Break Club
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 augustus 2011 12:13 AM
  [ # 91 ]

Achteraf wist ik het ook wel… tongue rolleye

Allee, de target voor vanavond is gehaald: het blok is eruit.

Wat anders: kan een zwaar versleten koppeling + drukgroep ook het jammerige geluid van de bak veroorzaakt hebben of ligt dat 100% zeker aan lagers in de bak?
Het betreffende geluid is te horen op dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=upaYNCS5h4M

Afbeelding Bijlagen
43.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 31 augustus 2011 04:59 PM
  [ # 92 ]

Ik had het (leuke!)filmpje al bekeken, en ik hoorde al een gierende bak. Dat geluid zit hem echt niet in de koppeling. Het geluid is voor mij helaas zeer herkenbaar. Ik denk dat het een baklager is, maar ik moet bekennen dat ik het to nu toe niet heb aangedurfd om een bak uit elkaar te halen. Het prettigst is mijns inziens als je een andere bak kunt monteren waarvan je weet dat die stil is.
De motor lijkt overigens snel, maar klinkt wat rauw. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar ik heb wel eens geconstateerd dat bij een rauw lopende motor er speling op de krukas zat (kun je voelen als je de koelvin probeert te bewegen). Voel je bij dit blokje speling?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 augustus 2011 08:03 PM
  [ # 93 ]

Ik heb een reservebak staan die uit een rijdende GSA is gekomen, die gaat er eerst in zodat ik de originele bak eens rustig van binnen kan bekijken. Het is even afwachten of de reservebak stil is trouwens. joint

En als je het blokje van Brekkie in het echt hoort dan loopt het heel mooi. De camera heeft nogal een middentonerig geluid waardoor alles wat ruiger klinkt. Het gejank van de bak klinkt ook erger dan in het echt, wat hier dan wel weer een voordeel was. Dat geluid wordt in de praktijk pas storend boven de 110 want dan gaat het over in een soort gehuil.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 augustus 2011 08:10 PM
  [ # 94 ]

Is de frequentie van het gehuil afhankelijk van het motortoerental of van de snelheid?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 augustus 2011 08:25 PM
  [ # 95 ]

Toerental afhankelijk. Koppeling indrukken = geluid weg.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 augustus 2011 08:27 PM
  [ # 96 ]

Baklager of kroon en pignon versleten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 augustus 2011 08:32 PM
  [ # 97 ]

Kroonwiel en pignon dus niet. Dan zou het snelheidsafhankelijk zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 augustus 2011 08:34 PM
  [ # 98 ]

Kroon en pignon janken eigenlijk alleen onder belasting, koppeling in geluid weg = belasting op kroon en pignon weg. De lagers blijven toch draaien als de auto in beweging is denk ik?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 augustus 2011 08:37 PM
  [ # 99 ]

Belasting klopt, maar de rpm van kroon en pignon hangt af van de snelheid; lagers secundaire as ook.
Dus bij toerentalafhankelijk denk ik in de eerste plaats aan de primaire as.
Ik heb trouwens ooit het achteruittandwiel van een gs-bak vervangen. Als je netjes werkt is zo’n splijtbate bak best wel handig.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 oktober 2011 09:07 PM
  [ # 100 ]

Kijk nou, een spot! http://www.flickr.com/photos/coopey/6069881261/in/photostream/

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 30 oktober 2011 10:37 PM
  [ # 101 ]

Gelukkig is een GSA-blok niet groot. Je kunt eraan knutselen in klein hoekje van de garage. Laughing

Op de foto’s:
- Hoe het blok er nu bij staat.
- Een van de moeren van het rechter uitlaatspruitstuk ontbrak. De lekkage was blijkbaar minimaal want het is me niet opgevallen.
- Er kleeft een stuk plastic onder de oliekoeler. Het ding zit verder een béétje verstopt met vette drap.

Aan de roestvorming op de spanrollen en de afdrukken daarvan op d-riem is duidelijk te zien dat het blok vrij lang stil heeft gestaan. Verder zijn er aan de riemen overigens geen schrikbarende beschadigingen of ouderdomsverschijnselen te zien. Uiteraard ga ‘k ze vervangen.

En toch heb ik er zo de afgelopen zomer nog aardig wat km’s mee gereden. Oersterk spul. knuffel

De olielekkage lijkt voornamelijk bij de oliekoeler en de reeds vervangen oliedrukzender vandaan te zijn gekomen. Verder naar beneden op het blok wordt de vettigheid LHM.

Nu eerst de nodige onderdelen bestellen en dan weer verder.

Afbeelding Bijlagen
2011-10-Motor01.jpg2011-10-Motor02.jpg2011-10-Motor03.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 30 december 2011 08:49 PM
  [ # 102 ]

‘t Is een tijdje stil geweest maar vandaag weer verder gegaan. De koppen liggen er naast. Nu de boel netjes maken, nieuwe keerringetjes, t-mof, d-riemetjes, spanrolletjes, oliefiltertje enz. en dan kan ie weer in elkaar.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 01 januari 2012 03:57 AM
  [ # 103 ]

De schoonmaak is begonnen. De oliekoeler is weer doorzichtig en het meeste zwart is van de kopjes.

Op de foto staat de rechter kop na een eerste boenronde even te weken in wasbenzine. Tegelijk een testje of de kleppen nog acceptabel afsluiten. Dat is gelukkig het geval. Roken en zuipen deed dit blokje ook niet dus de kleppenboel blijft mooi zitten waar het zit.

Afbeelding Bijlagen
44.jpg45.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
SPdS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 02-03-2011

Gepost: 02 januari 2012 09:20 AM
  [ # 104 ]

Je maakt er wel nachtwerk van… Maar zo te zien gaat alles voorspoedig, en kunnen we de break later dit jaar ergens op het noordelijke asfalt bewonderen?! Succes!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 05 januari 2012 01:57 PM
  [ # 105 ]

Zo lijkt het wel maar ik heb ‘t gewoon overdag gedaan. Tussen de oliebollen door. Intussen zitten de koppen er alweer op.
En ja, Brek gaat zéker weer rijden dit jaar. Hoe eerder hoe liever. ‘t Is een erg fijne wagen. bye

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook