Hallo,
Ik ben sinds deze week de eigenaar van een ZX uit 1994. Het gaat om een 1.4i
De auto is goed voor zijn leeftijd, alles werkt naar behoren etc.
Nu zijn er een paar dingen waar ik echter achter ben gekomen en wil graag weten wat dit zou kunnen zijn.
1. De rem kraakt,
ik heb gelezen dat dit veel voorkomend is bij de ZX. de auto remt goed, alleen hij kraakt telkens als je het pedaal intrapt. alsof er ergens wat langs elkaar afschuurt.
2. Wanneer ik in de tweede versnelling het gas intrap, merk ik dat de auto in het begin moeilijk op gang komt. het lijkt alsof die inhoud totdat de +- 2500 toeren zijn bereikt,
vooral bij een koude motor voel je het verschil goed. Na die 2500 toeren trekt hij ineens wel goed door.
3. Als ik het gaspedaal loslaat in de tweede versnelling, stottert de auto ineens. hij remt echt af, dit is normaal gesproken niks raars maar merk dat het bij deze auto extreem is.
4. Als ik het gas los laat voel ik de schakelpook schokken. alsof die uit zijn versnelling wil schieten. is dit normaal bij een ZX of niet?
Ben een leek op het gebied van deze auto’s, wil er graag wat over leren dus als iemand het antwoord op 1 of meerdere punten zou weten zou ik dat super vinden!
groeten
Ik ondervind al deze punten ook. De auto is er IMO niet minder om en het hoort gewoon bij het rijden met deze auto, denk ik. Volgens mij kan het allemaal niks kwaad.
Ik herken dit ook wel een beetje, wel minder dan jij maar ik heb 1.8, misschien dat het daardoor komt.
De ZX is bij mij laag in toeren (onder 2500 tpm) altjd wel een beetje lui, voor lekker vlot rijden moet je een beetje blazen. (opschakelen bij 3500-4000 tpm houdt bij mij de vaart erin)
Dat schokken heb ik ook, als ik plots mijn gas loslaat schiet ik zelf ook een beetje naar voren in mn stoel. Schakelpook wiebelt bij mij ook een beetje heen en weer bij gas loslaten/remmen. Niks ernstigs.
Heb mijn auto al ruim 8 maanden, tis nooit anders geweest en heft ook nooit problemen gegeven.
Denk zelf dat het erbij hoor. het wens vanzelf. (is karakter van het ding toch?)
Misschien dat dit niks toevoegt aan datgene wat je al wist, maat 2 personen die antwoorden op je vraag is beter dan 1 toch?
Voor de rest veel plezier met de ZX. Het zijn echt lekkere comfortabele wagens waar ook wel mee te scheuren valt.
Auto’s tot nu toe:
Opel Corsa B 1.4i Sport (1998) (verkocht)
Citroen ZX E2 1.8i Aura (1995) (gesloopt)
BMW 320i E36 Coupe (1994) (verkocht)
Alfa Romeo 156 2.0 TS (1998) (onderdelenauto, gestript en gesloopt)
Huidige auto:
Alfa Romeo 145 1.4 TS (1997) (daily driver)
Fiat Cinquecento S 0.9 (1997) (voor erbij, omdat het kan)
Totaal aantal Berichten: 7776
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat is de staat van onderhoud? Ik zou zeggen: begin eens met een beurtje: verse olie, luchtfilter en bougies. Wellicht ook het brandstoffilter vervangen en de klepspeling controleren (alhoewel ik niet zeker ben of dat bij dit blokje nodig is). Dat zou al een hoop moeten schelen voor wat betreft het slechte lopen.
Schokken in tweede versnelling kan vanalles zijn, maar ik denk een beetje aan gare motorsteunen. Voor wat betreft de losse pook, dit zou wel eens aan speling op de schakelstangen kunnen liggen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
van de week ga ik heel de auto even nakijken, bedankt voor de reacties!
vanmorgen toen ik voor het stoplicht stond, begon mijn auto ineens toeren te maken, rond de 2000.
ik had gelezen dat dit aan een sensor lag, maar waar zit deze sensor? ik zou het bijgod niet weten.
kan iemand mij dit misschien op een simpele manier uitleggen?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130