Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maartens schreef:er komt gelukkig(?) geen stoom uit de uitlaat
dat zegt helemaal niets
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Los van de koppakkingstest die waterman al terecht noemde, denk ik eerder aan lucht in het systeem, niet aan een klierende slang, want daar loopt een motor niet heet van.
Dat die witte bol stoom/water aflaat is normaal bij oververhitting, daar is de dop op n.l. ontworpen.
Ik vermoed dat je gewoon niet goed (genoeg) ontlucht hebt na het vervangen van de slangen. Dus gewoon nog even stationair laten opwarmen tot de thermostaat zich opent, daarna motor afzetten en langzaam alles weer ontluchten op de 3 bekende punten.
Water voert warmte af, lucht niet, daardoor werd de motor te warm en je kachel juist niet.
Dat dit akkefietje de koppakking verzwakt heeft is eventueel wel mogelijk, vandaar dus: laar die test ook even doen!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kan de koppakking na een keerjte koken al kapot? En ontluchten radiateur, ontluchten waterpomp - waar zit een derde ontluchtingsnippel?
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
net achter de waterpomp toch, nog zo’n nippel ? iets verstop onder de meest linker inlaat pijp.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
hier:
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Niet zo heel lang geleden een paar keer moeten ontluchten. Geen idee of ik die toen ook heb meegepakt
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik heb wat koelwater bijgevuld en ben nog even gaan rijden.
De temp meter schoot binnen 2 min. naar het maximum en viel toen naar het minimum terug (opening thermostaat?) De rest van de weg geen problemen meer….
Is het mogelijk dat er een luchtbel bij de temp voeler zit/zat?
Ik heb niet het idee dat de motor te warm is geworden.De fans draaiden ook niet.
Na 7 km de auto de garage in gereden. Het koelwater uit het bolletje was duidelijk gezakt maar er lekte niets. De ontluchtingnippels losgedraaid en daar kwam meteen water uit. Behalave de nippel op de radiateur. Daar komt geen vloeistof uit. Ik neem toch aan dat die nippel (eigenlijk meer een geribbelde schroef) er niet helemaal uit hoeft..?
Heb wel een klein lek gevonden bij het voorraad bolletje. Dit uitgebouwd maar kan niet echt iets vinden.
Wel is de slang van het blok naar het oliefilter slecht. Daar ontsnapte stoom. Ik ga deze ook maar eens vervangen.
Nog tips hoe ik die slang het beste bij de warmtewisselaar bij het oliefilter kan benaderen? Van boven of van onderen?
Morgens een kijken of ik onderdelen kan scoren.
Ik ben er nog niet wat dit nu voor fratsen zijn. Mijn logica zegt dat het te maken moet hebben met mijn wisseling van enkele slangen, thermostaat en koelwater.
Vanwege het spuitende water denk ik toch aan een te hoog opgelopen druk. Dop op bolletje niet goed meer?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mwah - de druk kan vooral heel hoog oplopen als er veel lucht is. Dat ben je als het goed is nu kwijt - toch?
Klinkt als of er teveel lucht in zat. Ontluchten moet je inderdaad secuur doen en kost tijd.
Je bent zo een 20 minuten bezig met een continu lopende motor.
Je kunt pas ontluchten als het blok helemaal warm is en dus thermostaat open.
Anders stroomt het water haast niet.
Ik knijp ook altijd in die slangen om het lucht er wat sneller uit te krijgen.
Je voelt dat ook dat de themrostaat open gaat.
Kappotte koppaking dat lijkt me niet, die was toch goed?? Gaat er niet zomaar aan.
Wordt de radiator etc wel goed warm? En als je hem stationair laat lopen gaan de fans dan aan?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
maartens schreef:Ik heb niet het idee dat de motor te warm is geworden.De fans draaiden ook niet.
[.......]
De ontluchtingnippels losgedraaid en daar kwam meteen water uit. Behalave de nippel op de radiateur. Daar komt geen vloeistof uit. Ik neem toch aan dat die nippel (eigenlijk meer een geribbelde schroef) er niet helemaal uit hoeft..?
Daar is dan oom meteen je antwoord: halverwege je radiateur zit het thermocontact dat de fans doet aanslaan. Dit contact reageert op de watertemperatuur (er zit een was-kern in die smelt en de massa doorverbindt).
Maar als die radiateur halfvol water en halfvol lucht staat of er ontstaan om die reden grote luchtbellen, staat het thermocontact ‘droog’ en reageert het dus niet en draaien je fans ook niet: oververhitting is het gevolg.
Ontluchten doe je overigens nadat de motor opgewarmd is (thermostaat open) maar ontluchten terwijl de motor loopt zal nooit geheel lukken omdat de waterpomp de luchtbellen dan blijft rondpompen.
Eventjes tussendoor afzetten dus. En ja: het kost tijd, zomaar 20 minuten inderdaad.
Je hoeft die schroef er bij de radiateur niet geheel uit te draaien, twee slagen is al voldoende, maar als er niet direct water uitkomt zit er nog lucht. Simpel.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gisteren bij het clubmagazijn een nieuw expansievat gehaald.
Opnieuw gevuld met KVS en de tijd genomen om alles te ontluchten.
Jullie raden het al: mevrouw draait rustig haar toeren en geeft geen krimp. Gewacht tot de thermostaat open ging en steeds weer opnieuw ontlucht. De fans sloegen aan en weer opnieuw ontlucht.
Volgens de meter is de watertemp goed. Uit de drie ontluchtingpunten komt nu water.
Dus idd, ik denk dat mijn vorige ontluchtingsactie niet goed is voltooid.
Ondertussen komt mijn vrouw thuis. ‘goh, wat loopt die motor rauw en onregelmatig’ Maar eigenlijk is dat ook zo als je het vergelijkt met een moderne motor. Het toerental schommelt een beetje. En er komt best wat herrie van de motor af. Misschien toch de injectoren eens laten reinigen. Anderzijds doen m.i. alle cx blokken ( in ieder geval de oude M-blokken) dit.
Wel is de slang van motorblok naar oliefilter/warmtewisselaar slecht. Stukje eraf gesneden, maar hier moet een nieuwe slang in. En weet je wat…. Ik ga dat lekker door de garagemeneer laten doen! Ik heb genoeg gespeeld met water.
Tenslotte mezelf bij de club getrakteerd op 2 nieuwe knipperlicht/stadslichten (nos). Witte uitvoering. Nu met oranje lampje erin. Sjiek!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
maartens schreef:Ondertussen komt mijn vrouw thuis. ‘goh, wat loopt die motor rauw en onregelmatig’
Wanneer zijn je kleppen voor het laatst gesteld? Een 25 IE blok moet gewoon regelmatig en zoemend kunnen lopen, zeker niet rauw!
Kan ook nog dat de distributieketting gespannen moet worden, dat geeft ook een beetje ratelend geluid.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Wanneer zijn je kleppen voor het laatst gesteld?
Als het goed is, is dt vorig jaar nog gebeurd (<1000km).
Het kan natuurlijk geen kwaad het even te checken. Jammer dat het bij een 25ie automaat zo’n vervelend klusje is.
Eerst de inlaat eraf. Waarbij de gaskabel en de kickdownkabel losmoet. En dan… hoe verdraai ik de krukas ook al weer? Moet ik daarvoor niet onder de auto aan de starterkrans zitten trekken oid? Haynes of het WP-boek eens openslaan. Hoewel ik me afvraag of de automaat daarin op dat gebied is beschreven.
@Leontien: hoe doe jij dit?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Toen afgelopen door het clubmagazijn liep op zoek naar een expansievat viel me op dat er twee typen ‘doppen’ zijn: een zwarte en een blauw/witte.
Via CX Basis leer ik dat de zwarte dop 0,5 bar geeft en de blauw/witte 1,1 bar.
(zie: http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPath=22828)
Zoals ik ben, ga ik dan uitzoeken wat de verschillen zijn….
Nu lijkt me de waardes die CX Basis opgeeft niet juist.
Als ik mijn koelwaterschema erbij pak lijk ik daaruit te kunnen afleiden dat tot 2/84 een druk gold van 1 bar en vanaf 2/84 een druk van 1,1 bar. Dus m.i. is de zwarte dop deze van 1 bar.
Nu het volgende:
Mijn auto is medio 84 gebouwd maar had van origine een zwarte dop. Moet is nu deze vervangen door een blauw/witte?
Enne, wat maakt het eigenlijk allemaal uit?
Een tweede wat mij opvalt is er er ook verschil zit tussen de sensoren voor de bediening van de ventilatoren.
Er zijn twee thermoswitches geplaatst: halve en hele snelheid.
Ik neem aan dat die voor de halve snelheid degene is die in de radiateur is geschroefd en die voor de hele snelheid degene is die achter de radiateur in een aparte houder zit (correct?)
Zo ver is het duidelijk.
Als ik nu weer op het schema kijk zie ik dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen voor 7/85 en na 7/85.
Het verschil is ook aanzienlijk!
Tot 7/85 zou thermocontact 1 (zie links boven) inschakelen bij 55 graden en na 7/85 pas bij 93 graden.
CX Basis noemt deze switche ‘air switches’(in de Engelse versie…) maar maakt geen verschil in inschakeltemperatuur.
Als gezegd mijn auto in van medio 84. Dus ik zou 1,1 bar moeten hebben en de fan zou bij 55 graden moeten inschakelen. Van dat laatste geloof ik niet veel.
Heeft een van jullie zich hier wel eens in verdiept?
Ps: de blauwe slangen moet ik nu nog vervangen….
EDIT: ik geloof dat ik het al snap ten aanzien van de thermocontacten! Zijn na 7/85 de twee aparte schakelaars vervangen door één met drie aansluitingen die gemonteerd is ìn de radiateur?
De losse schakelaar achter de radiateur krijgt het natuurlijk minder snel ‘warm’ als degene die in de radiateur zit. Vandaar het verschil.
Ik zou dus ook mijn twee schakelaars kunnen vervangen door één geintegreerde…..
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de trhermoschakelaar achter de radiateur hebt, schakelt die de halve snelheid in als de lucht achter de radiateur 55C is en het thermocontact in de radiateur schakelt de hoge snelheid in. Na 7/85 is het geheel vervangen door een dubbel thermocontact in de radiateur. Vandaar de hogere inschakeltemperatuur voor de halve snelheid.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.