C5 V6 stuurbekrachtiging werkt soms niet goed
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 12 oktober 2011 08:08 PM

Hallo,

Ik heb hier een C5 Exclusive 3.0 V6 uit 2002. Nu heeft deze auto een raar probleem:

Soms werkt de stuurbekrachtiging op halve kracht. Vaak begint dit euvel na het starten en blijft dan zwaarder aanvoelen dan normaal, na de auto opnieuw starten is het weer goed.
Normaal gesproken zou je denken dat er iets met de electrische stuurbekrachtiging mis is, maar een V6 heeft een “normale” mechanische stuurbekrachtigings pomp. Verder zit er ook niet veel spannends tussen. Alleen een paar leidingen en het stuurhuis.

Nu is mijn vraag of iemand hier al eens ervaring in heeft gehad, en natuurlijk wat eventueel de oplossing was. Ik kan slecht lukraak de pomp of het stuurhuis gaan vervangen, het liefst zou ik eerder ervaringen van anderen willen weten.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Gepost: 14 oktober 2011 08:25 PM
  [ # 1 ]

Je hydraulische olie nivo al eens gecontroleerd ?

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 14 oktober 2011 09:06 PM
  [ # 2 ]

Ja, als eerste gechecked. Ik heb zelfs de LDS al een keer ververst. Gaf geen verschil helaas.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 oktober 2011 09:07 PM
  [ # 3 ]

Wacht effe, de LDS heeft niets met de stuurbekrachtiging te maken hoor Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 14 oktober 2011 09:42 PM
  [ # 4 ]

Oh jawel hoor, de stuurbekrachting gebruikt de zelfde vloeistof als het veersysteem bij een C5 (phase 1). Er gaat rechtstreeks een slang van het LDS reservoir naar de SB pomp.

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 14 oktober 2011 10:26 PM
  [ # 5 ]

Dat van de LDS klopt inderdaad! pomp draait mee op lds!
Ik heb het zelfde gehad met m,n ex v6 en na lang zoeken bleek het de spanner en de multiriem te zijn!
Doordat die niet goed waren slipte de pomp en je merkt of hoort het niet!

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 oktober 2011 10:28 PM
  [ # 6 ]

Ik moet me toch eens opnieuw gaan verdiepen in die nieuwerwetse zooi Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
janvanhoutum
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 07-02-2009

- XM 2.0 Turbo CT Exclusive
Gepost: 24 augustus 2012 07:41 PM
  [ # 7 ]

Dit probleem heb ik ook
Is het de spanner van de pomp ?
Of is het iets ernstigger ?
Het is ook vooral in de winter als ie koud is
maar ook soms in de zomer als ie lang heeft stil gestaan (3 dagen)
Of al ik meteen start als ik instap.
Als Ik eerst het contact aanzet en mn gordel om doe, en wacht
totdat de computer is opgestart dan is er minder kans dat ie het heeft.

Vanaf 21 Dec 2016 weer in bezit van een XM 2.0 turbo CT 1998 automaat exclusive. Mijn derde XM.
voorheen:
turbo CT 1993
V6 12v 1995
C5 2002
Volkswagen Polo 2002
NU : Turbo CT 2.0 1998 exclusive

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 augustus 2012 10:31 PM
  [ # 8 ]

Je hebt het niveau van de LDS gecontroleerd?

Profiel  
 
janvanhoutum
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 07-02-2009

- XM 2.0 Turbo CT Exclusive
Gepost: 25 augustus 2012 06:51 AM
  [ # 9 ]

Ja het niveau staat precies tussen Max en Danger.

Vanaf 21 Dec 2016 weer in bezit van een XM 2.0 turbo CT 1998 automaat exclusive. Mijn derde XM.
voorheen:
turbo CT 1993
V6 12v 1995
C5 2002
Volkswagen Polo 2002
NU : Turbo CT 2.0 1998 exclusive

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook