Ik heb sinds kort een xsara 1.9 break met iets merkwaardigs
de (groene) indicatie van de koplampen knippert soms. Eerst dacht ik dat het was omdat hij het te donker vond en ik de lichten moest aandoen maar het gebeurt ook in de volle zon of als de lampen al aan zijn. Het is een regelmatige knipper dus vandaar dat ik dacht het een waarschuwing was oid.
In het boekje vond ik er ook niets over
herkenbaar voor iemand?
Afgelopen winter had ik hetzelfde probleem.
Daarna een hele tijd goed gegaan nog 1x in de zomer gehad.
Ik denk zelf dat het mischien met vocht te maken heeft.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209826/
het is ook niet toevallig als je tegelijk met je knipperlicht aanstaat? Ik heb een xsara uit 2003 en heb ooit eens gehad als ik pinkte naar rechts, en men voorste mistlichten waren ingeschakeld knipperde het indicatielampje van de voorste mistlichten mee met de pinker, maar de lampen natuurlijk niet, dit probleem zat in men com2000 dan…. maar jouw probleem lijkt me net iets anders, kan inderdaad vocht zijn
ik heb nu pas bij toeval gezien dat de koplampen wel degelijk ook aangaan, even met de schakelaar bewegen en ze gaan ook weer uit, of ze gaan na een tijdje vanzelf weer uit
Dus het zit waarschijnlijk toch in de schakelaar, een krot contact waardoor de computer denkt dat hij signaal krijgt om de lampen aan te doen
Ik wilde nooit een auto met een computer erin, juist vanwege dit soort dingen.
maar jij, alles heeft tegenwoordig zo’n kreng erin zitten
dan kan je er op rekenen dat de com2000 kapot is, of is het nog een xsara phase 1? dan heb je geluk, dan kan je de schakelaar nog appart krijgen, als het een phase 2 of 3 is dan zit je met een com2000 en is het die hele blok (ook de schakelaar van de ruitenwisser enz) allemaal in 1..
geen idee, hij is van 2002, hoe zie ik wel type het is?
je bedoelt dat de hele stuurhuis elektronica 1 geheel is en niets los te vervangen is?
ik zie trouwens dat het probleem soms met contactspray kan worden verholpen. Ga ik eens proberen. Ik kom uit de elektronica business, heb vroeger ook zo veel problemen opgelost En ik vond een complete instructie om het ding open te maken…
Vanaf nu voor mij geen auto’s meer van na 2000, ik heb er een hekel aan als er meer intelligentie in mijn auto zit dan in de gemiddelde pvv stemmer )))) Een maat van mij heeft een Mercedes uit 81 en dat ding rijdt geweldig, deuren doen kloenk in plaats van kloing, en is niet kapot te krijgen. Nog gratis in de belasting ook
hij is van 2002 is dus een phase 2 en je hebt de complete com2000 nodig, dit is de blok waar onderandere de lichtschakelaar samen met de ruitenwisserschakelaar aanhangt, en waar het airbaglint in zit, en ook de radiobediening enz, is compleet, wel geen groot werkje om te vervangen hoor, maar de prijs is wel minder als je 1 hebt met licht en regensensor kan het iets duurder uitvallen dan je gedacht had, ik zou eens langsgaan bij de dealer en de prijs opvragen ervan…
typ eens in google “afbeeldingen” com2000 in , dan zie je gelijk wat ik bedoel
ik vond dit
http://downloads.bouwman.net/demontage-com2000.pdf
en deze jongens kunnen evt repareren
http://link.marktplaats.nl/477131031
kan nuttig zijn
yes, ik denk dat ik zonder demonteren de zaak opgelost heb
kwestie van flink wat contactspray van alle kanten in de lichtschakelaar spuiten (vooral langs het kopdekseltje). Ik heb net een half uur gereden zonder dat het lampje ging knipperen en verdomd, ik blijk toch mistlichten te hebben (die schakelaar gaf geen reactie, en nu gaan braaf de indicator lampjes branden)
Overigens was het niet zo’n ramp. Als ik de lampen gewoon aanliet dan was het niet zo dat de lampen af en toe uit gingen (andersom dus wel), daar zorgde de vertraging wel voor. Dus ik reed altijd met lichten aan.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mijn dimlichtlampje knippert ook zo nu en dan als ik richting aangegeven heb. In het instructieboekje staat vermeld dat het knipperen van dit lampje een storing in de lichtsensor aangeeft. Die werkt echter wel gewoon.
Hoe dan ook zou het probleem zelf inderdaad in de com2000 moeten zitten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn xsara heeft dit ook, de garage heeft dit uitgelezen en het is inderdaad een com2000-storing.
Vervangen is duur dus ik rijd er lekker mee verder.
Nou, hij knipperde weer dus toch even de schakelaar open gemaakt. Dit is eenvoudig maar je moet wel even opletten.
Je kunt met een schroevendraaier het kapje op de kop van de lichtschakelaar losmaken. Daarna kun je door in het midden de twee klempootjes naar elkaar te buigen de lichtschakelaarkap eraf halen. Doe dit voorzichtig, er zitten namelijk twee veertjes in die er dan uitkomen en die mag je niet kwijtraken. Daarna kun je het plastikje waar de veertjes inzitten van het staafje schuiven en komt het sleepcontact eraf.
Nu zie je de contactpunten waar het sleepcontact overheen glijdt. Zeer waarschijnlijk zitten er wat zwarte puntjes op. Bij elektronicazaken kun je een zogenaamde schuurpen kopen: hierin zitten dicht op elkaar gepakt glasvezeldraadjes. Met deze pennen kun je zo’n contact heel precies schoon schuren (beter dan met schuurpapier, ook het heel fijne is zeer riskant). De zwarte punten zullen niet verdwijnen maar wel verminderen en dat kan genoeg zijn. Met dezelfde pen kun je ook het sleepcontact weer schoonmaken. In het uiterste geval kun je een contactpunt ook voorzichtig van een beetje soldeertin voorzien (ga niet met een loodgieters soldeerbout aan de gang ok ) maar wel zo min mogelijk en desnoods overtollig tin er met een tinzuiger weer vanaf halen.
De montage is simpel, doe de veertjes weer in het plastic houdertje en zet het in de schakelaarkap (tussen de v-vormige wigjes). Het sleepcontact kan maar op 1 manier in houders in de kap, in een van de plaatjes zit een kleine inkeping, kijk daar even goed naar. Ik heb een beetje pritt gebruikt om te zorgen dat hij bleef zitten toen ik de kap weer over het staafje deed. Daarna het kapje weer op de kop et voila 500euro bespaard met een uurtje werk
Wat je overigens ook kan doen is de schakelaar weglaten ik heb ontdekt dat in dat geval de lampen bij het starten automatisch aan gaan en weer uit aan het einde van de rit.
ik dacht dat starten met het licht aan slecht is voor de lampen???
gr, pj
Xsara 16i break 2004, 2CV6 ‘80
C15d, BX 19tzi break, ZX 14i, ZX 14i break, Xsara 14i break, Xsara 16i break R.I.P.
in veel landen is het verplicht altijd de lichten aan te hebben, die hebben dus geen schakelaar voor de verlichting en gaan de koplampen bij het starten automatisch aan…