Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
gisteren mijn GTI maar eens even voor de apk gebracht. Heb nog wel even de tijd, maar had al wel het idee dat er misschien het eea aan werk nog inzat voordat hij goed gekeurd zou worden. Als eerste zit er een aardige scheur in de voorruit. Verbazend genoeg is deze, in dit geval, geen afkeur. Echter zijn er wel een aantal andere zaken die afkeur voor de apk zijn, zoals; draggarm speling links achter te groot, linker achterremschijf volledig geroest, linker achterremklauw werk niet, steekashoes lek, linker voorrem niet helemaal lekker. Genoeg afkeur dus. 30 november moet de bx gekeurd zijn, dus ik heb nog even de tijd. Leuke sleutelklussen dus ga maar eens even wat info vergaren. Ik weet dat er voor de draagarmen revisiesetjes zijn. Zijn deze er ook voor de remtangen voor de bx ? Steekas hoezen moet ik even kijken of deze te lijmen zijn en anders ook maar vervangen, is dit veel werk ? Ik zal van de klussen afzonderlijk foto’s maken. Natuurlijk is alle info welkom.
Waarschijnlijk dacht de apk keurmeester, ik zal deze klant eens even de moed in de schoenen laten zaken, maar helaas deze bx krijg je niet van de weg. Ben er van de week ook weer even mee naar Belgie geweest, ook op de lange strek blijft het een heerlijke auto.
de achterremmen zijn eenvoudig te fixen. Hoop stoeptegels achterin, en eens een stuk rijden en flink remmen.. Werkt prima voor de APK.
De rest laat ik over aan mijn collega forummers.
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jurki schreef:Waarschijnlijk dacht de apk keurmeester, ik zal deze klant eens even de moed in de schoenen laten zaken.
Volgens mij heeft die man gewoon zijn werk gedaan zoals het hoort en die auto goed bekeken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
waterman schreef:jurki schreef:Waarschijnlijk dacht de apk keurmeester, ik zal deze klant eens even de moed in de schoenen laten zaken.
Volgens mij heeft die man gewoon zijn werk gedaan zoals het hoort en die auto goed bekeken
Tuurlijk,deze man heeft gewoon zijn werk goed gedaan.
Het stoeptegel verhaal is een mogelijkheid, maar heb de remmen toch liever “gewoon” in orde. Het gti karakter van deze auto verleid mij toch nog wel eens tot sportief rijgedrag, dus remmen moeten ok zijn. Ik kan niet zeggen dat de achterkant dan altijd lekker strak aanvoelt. Waarschijnlijk door de speling op de draagarmen. Dus naast het moeten voor de apk, zal de auto er van opknappen.
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Voor de draagarmen moet je even naar Hegru in Veldhoven. Voor € 90 per kant worden er complete ruildraagarmen (met nieuwe lagers) onder gezet.
Remschijven, indien geheel verroest, gewoon vervangen. Ze kosten geloof ik rond de € 40 per setje. Verder LHM eens verversen en de remmen goed spoelen. Daarnaast de remzuigers eens goed reinigen. Ofwel: groot onderhoud aan het remsysteem.
Steekas hoezen ook gewoon vervangen. Lijmen is een tijdelijke beunoplossing en een nieuwe hoes is ook zo duur weer niet. Alleen het monteren is wat meer werk
Succes ermee!
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Goed om te weten dat gereviseerde draagarmen te verkrijgen zijn. Vind 90,-Voor de draagarmen voor een auto aangeschaft als rij/sleutel hobby iets te veel. Kom ik in tijdnood is dit een optie, maar eerst ga ik kijken of zelf vervangen van lagers gaat lukken. Idd lijmen van hoezen is de dirty optie, maar om zelfde reden misschien even als tijdelijke oplossing.
Bedankt voor de info iig.
Koop dan net zo goed geen auto.
En als je je bedankt dat een lagersetje voor een achterdraagarm al gauw iets van 60 tot 80 euro kost, dan is die 90 euro gemonteerd en al een spotprijsje.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
BasisBIX schreef:Koop dan net zo goed geen auto
??
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je zulke zaken te duur vind dan kan je beter niet zo’n auto hebben.
Een auto (vooral in Nederland) kost een hoop geld!
De APK is een minimale check op vooral veiligheid en milieu. Dus als je met deze auto nog even voorruit wil zou je er toch echt wat geld in moeten steken.
Als er problemen zijn met de remmen dan zou ik die gewoon vervangen. Dan haal je direct even de klauwen uit elkaar en kan je alles goed schoonmaken
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jurki schreef:Vind 90,-Voor de draagarmen voor een auto aangeschaft als rij/sleutel hobby iets te veel..
Eén ding is zeker, je maakt de naam die veel BX-rijders hebben helemaal waar
Even voor de goede orde: lagers kosten ca 15 euro per stuk en je hebt er per arm 2 nodig. Dan 2 keeringen, dat is ook 10 euro. Een lagerset kost 80 euro, maar daar zit allerlei shit in die je helemaal niet nodig hebt en die ik ook gewoon niet gebruik. Ik koop dus nooit een lagerset maar gewoon losse lagers en keeringen. Dus ongeveer 40 euro materiaal. Ben je een handige jongen, heb je een goede werkbank, een goede bankschroef, en de spullen om de lagers uit de draagarm te rossen, dan kan je het dus zelf gaan doen. Ben je wel effe bezig als je het nog nooit gedaan hebt, maar het kan. Voor 90 euro zou zelfs IK het bij de hegru laten doen want dat is gewoon geen geld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Heren, allen bedankt voor jullie reacties. Ik stel kosten zeker niet boven de veiligheid en dat is dus ook niet de reden om low-cost de reparaties uit te voeren.
Begrijp me goed voor mijn familie bak (Voyager V6) en mijn KTM 990 adv hanteer ik een andere aanpak, de dealer en ben ik het helemaal met jullie eens, maar met mijn BX kom ik tenminste aan mijn sleuteltijd.
Ik beschik over het juiste gereedschap en ruimte om deze klussen uit te voeren. Over de kennis laat ik andere maar beslissen. Zelf voel ik me comfortabel om deze klussen uit te voeren met mijn 20+ jaar ervaring als maintenance engineer turbines, cranes, engines en life boats voor een Olie maatschappij
Hilko16TZI schreef:Voor de draagarmen moet je even naar Hegru in Veldhoven. Voor € 90 per kant worden er complete ruildraagarmen (met nieuwe lagers) onder gezet.
Remschijven, indien geheel verroest, gewoon vervangen. Ze kosten geloof ik rond de € 40 per setje. Verder LHM eens verversen en de remmen goed spoelen. Daarnaast de remzuigers eens goed reinigen. Ofwel: groot onderhoud aan het remsysteem.
Steekas hoezen ook gewoon vervangen. Lijmen is een tijdelijke beunoplossing en een nieuwe hoes is ook zo duur weer niet. Alleen het monteren is wat meer werk
Succes ermee!
Hoe reinig je de remzuigers?
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ze er gewoon uit kunnen net als bij een CX kan je ze gewoon schoonmaken met remreiniger.
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Inmiddels begonnen met de benodigde werkzaamheden voor de APK.
Eerst linker achterrem gedemonteerd en idd een zijde van de remtang (remblok) geheel vast + gebroken. Geheel goed kunnen demonteren.
Linker achterschijf aan een zijde 60/70% verroest,
Achterrem rechterzijde nog niet gedemonteerd, maar ga er vanuit dat deze hetzelfde is.
Onderdelen besteld voor opknappen remtangen achter, nieuwe schijven achter, revisie set remtang links voor en draagarm lagers achter (vond 2 merken, SKF en MOOG, waarbij MOOG bijna de helft van de prijs was, heb wel voor SKF gekozen gezien de kwali van de lagers).
Ik wil gelijk maar de LHM-tank schoonmaken en systeem vullen met nieuwe LHM.
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 09-01-2011
- BX 1.4 i Deauville
- BX 1.9 GTi
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Wat voor effect zo’n gaar lager eigenlijk op het weggedrag? Voel je zoiets?