Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Heb je daar een mooie foto van ?
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
De C3 3-HDI Selection van mijn pa is ook binnen. Wordt volgende week afgeleverd.
Vindt hem erg geslaagd in deze kleur, al zeg ik het zelf. Opvallend wat mij betreft zijn de wieldoppen. Had op de Alboran wieldoppen gerekend ....
@jeroen-2cv: zijn dit de Rangiroa doppen toevallig ?
Ik zal dit topic de komende tijd goed in de gaten houden.
Ik heb me al voorgesteld in topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213744/ Mijn achtergrond ligt dus in de Italiaanse bolides, maar de nieuwe C3 heeft mijn interesse voor Citroën weer aangewakkerd. Ik heb nog zeer veel twijfels over het een en ander. Vooral de ruimte in de C3 doen me twijfelen. Daarnaast heb ik geen idee wat ik mag verwachten van een gedowntunede PSA-diesel. Ook de configuratie van een eventuele C3 roept nog vele vragen op. (website en brochures zijn niet bepaald consequent)
Maar daar komen we vanzelf allemaal op. Na een paar pogingen heb ik in ieder geval de folders mogen ontvangen van Citroën NL.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Toch snap ik niet hoe het nu verder gaat met de wegenbelasting voor de C3 eHDI.
Is dit nu helemaal duidelijk voor iemand? Wil diegene het dan eens uitleggen?
Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn C3 eHDI.
Een dezer dagen de winterbanden wisselen en dan lekker veilig(er) rijden en op alle weersomstandigheden voorbereid zijn.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb net weer een paar honderd km afgelegd in de C3 en ‘teruggetuned’ is toch niet het eerste woord wat in me opkomt. Ligt er natuurlijk aan wat je referentie is, maar even afgaande op je huidige auto (Punto MultiJet toch?) moet het minstens zo goed, zo niet nog veel lekkerder rijden zijn. Ik vind het een lekkere motor, zeker genoeg pk in verhouding tot grootte/gewicht auto en ook heel stil.
Met 1,90 zit ik overigens redelijk goed in de auto. Ik heb in verhouding lange benen en naar mijn zin mocht het stuur wel verder naar me toe komen. Ik zou dat zeker goed testen. Ik ben zelf wel jaloers op de DS3 bezitters, die hebben volgens mij meer keuze qua interieur.
Voor de rest denk ik persoonlijk dat de overeenkomsten tussen jouw huidige auto en de c3 groter zijn dan de verschillen: praktisch even groot, even zwaar, bijna hetzelfde vermogen, bijna hetzelfde verbruik, dezelfde opties. In mijn ogen zijn die moderne muesli diesels één pot nat, mijn referentie is dan ook een echte DS.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
dthiemann schreef:Toch snap ik niet hoe het nu verder gaat met de wegenbelasting voor de C3 eHDI.
Is dit nu helemaal duidelijk voor iemand? Wil diegene het dan eens uitleggen?
De auto’s die nu vrijgesteld zijn van motorrijtuigenbelasting houden dit voordeel tot 1 januari 2014. Daarna wijzigt de grens voor vrijstelling van 95/110 gram naar 50 gram CO2 uitstoot. Dat betekent in de praktijk dat elke eigenaar van een diesel, benzine of lpg auto die nu nog motorrijtuigenbelastingvrij rondrijdt vanaf 2014 weer gewoon de volle mep motorrijtuigenbelasting mag betalen. Alleen electrische auto’s en de plug-in hybride auto’s (opel ampera, plug-in prius, plug-in Volvo V60) die volgens de dan geldende normeringen minder dan 50 gr CO2 uitstoten komen dan nog in aanmerking.
Voor de bijtelling is het weer anders. Eigenaren die NU 0, 14 of 20% bijtelling hebben over hun auto houden deze bijtelling tot de auto van eigenaar verandert. Eigenaren die NA 1 juli 2012 een nieuwe auto krijgen krijgen een bijtellings percentage dat gebaseerd is op de dan geldende normen, dit percentage blijft geldig gedurende 60 maanden en is kenteken gebaseerd. Dat wil zeggen dat die auto’s wel van eigenaar mogen veranderen waarbij de bijtelling hetzelfde blijft. Het verschil is aangebracht om eigenaren die nu al zuinig rijden niet met onverwachte kosten op te zadelen die ze niet konden overzien bij aanschaf. Voor het bepalen van het bijtellings percentage wordt jaarlijks de norm iets aangescherpt, deze norm is NIET gelijk aan de norm voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (zijn jullie er nog?).
Bron: Groenopweg.nl over Motorrijtuigenbelasting en Bijtelling
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Ongelijkheid lijkt mij.
Ik heb deze auto aangeschaft in de veronderstelling dat deze minimaal 5 jaar belasting vrij blijft.
Hoe kun je dan in vredesnaam uitrekenen welke auto aan je verwachtingen voldoet.
Een krachtig protest lijkt hier op zijn plaats.
martijn1977 schreef:Heeft iemand al eigenlijk uitgerekend hoeveel liter diesel de C3 e-HDI per minuut verstookt als hij stationair draait? m.a.w., hoeveel liter per minuut bespaar ik als ik voor een stoplicht sta te wachten met een uitgeschakelde motor?
Alleen voor woon-werk verkeer (200 km/week) kom ik op 30 minuten in de eco stand…dus elke week stond mijn oude auto een half uur stationair te draaien zonder dat ik een meter vooruit kwam…
Autobild heeft een tijd terug een test gedaan hoeveel een start/stop systeem nu echt spaart. Er was een Peug bij met een 1.6DHI. Ze hebben een stadsparkoer uitgezet en gereden. Als je op de site van Autobild zoekt zul je deze test vast wel terug kunnen vinden. Het scheelt niet heel veel en ze zeiden dat het systeem gebruikt door PSA wel een van de beste is Ze hebben volgens mij niet gezegd wat hij stationair verbruikt…maar dat zou je nav de test wel kunnen uitrekenen denk ik.
Ik heb die berekening ook al gemaakt en doorgerekend naar 100.000km. Het komt er bij mij op neer dat in normale gebruiksmodus mijn motor 100 uur minder draait op 100.000km door het s&s systeem.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
ArrY schreef:Ongelijkheid lijkt mij.
Ik heb deze auto aangeschaft in de veronderstelling dat deze minimaal 5 jaar belasting vrij blijft.
Hoe kun je dan in vredesnaam uitrekenen welke auto aan je verwachtingen voldoet.
Een krachtig protest lijkt hier op zijn plaats.
Het was min of meer al een jaar geleden bekend dat de overheid de regeling ging aanscherpen.
Je eerst goed informeren over alle ins en outs alvorens je een auto koopt kan nooit kwaad.
Omdat je geen BPM hebt hoeven te betalen, ligt het omslagpunt diesel-benzine erg laag, ook al moet je straks mrb betalen.
En je kunt je e-HDi altijd inruilen op een VTi bv, dan heeft de handel weer eens jonge diesels met niet al te hoge kilometerstanden.
Protest zal weinig uithalen lijkt me. En waarschijnlijk had een ander kabinet deze regeling ook aangescherpd, of misschien wel helemaal afgeschaft.
Oneerlijk blijft het feit dat ook electrische auto’s CO2 uitstoten en niet naar hun vervuiling (die de olie- of gasgestookte electriciteitscentrales veroorzaken), belast worden. Om nog maar te zwijgen van de zuren en zware metalen in de accu’s van dit soort voertuigen en wat er kan gebeuren met deze “chemicaliën” in geval van een fikse aanrijding.
Wij hebben 10 dagen geleden een hdi gekocht met mrb vrijstelling tot minimaal jan. 2014. En volgens de verkoper kwam/komt er dan een overgangs regeling. Uit de berichten die ik hier lees moeten we vanaf 2014 de volle mep belasting gaan betalen, ik ga daarb de verkoper wel op aanspreken en van de koopm afzien lijkt me, want we rijden hooguit 15.000 km per jaar en dan is de diesel m.i. te duur.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
jeroen-2cv schreef:Herben schreef:Heb je daar een mooie foto van ?
Ja die heb ik
Als je interesse hebt in de “Alboran” wieldoppen laat stuur me dan even een PB, misschien valt er iets te regelen.
Zoals in mijn laatste post te zien wordt “onze” C3 ook met andere wieldoppen geleverd. We zijn daar wel tevreden over ....
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
ArrY schreef:Ongelijkheid lijkt mij.
Ik heb deze auto aangeschaft in de veronderstelling dat deze minimaal 5 jaar belasting vrij blijft.
Hoe kun je dan in vredesnaam uitrekenen welke auto aan je verwachtingen voldoet.
Een krachtig protest lijkt hier op zijn plaats.
Je zegt het zelf al: “in de veronderstelling”. De vrijstelling van mrb is altijd gecommuniceerd als een tijdelijke regeling, op het moment dat jij jouw auto kocht was de einddatum van vrijstelling van mrb 1 januari 2013, met geen enkele toezegging voor overgang en/of verlenging. Ik dacht op het moment van bestellen wel mooi meegenomen al die meevallers (mrb-vrij, 14%, mia/vamil) maar ik rekende me niet rijk en ging er vanuit dat de voordeeltjes stopten op de dan bekende eind-data. Dus voor mij is 2013 een bonusjaar, want feitelijk krijg je een jaar extra vrijstelling ten opzichte van de stand van zaken op het punt dat jij jouw auto kocht. Een protest is helemaal niet op zijn plaats, eerder een dank je wel richting de overheid voor het extra jaar. Zo zie ik het in ieder geval.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,5 liter.
22,3 km met 1 liter.
display 4.0
50% snelweg 50% landweg
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
frosty schreef:Wij hebben 10 dagen geleden een hdi gekocht met mrb vrijstelling tot minimaal jan. 2014. En volgens de verkoper kwam/komt er dan een overgangs regeling. Uit de berichten die ik hier lees moeten we vanaf 2014 de volle mep belasting gaan betalen, ik ga daarb de verkoper wel op aanspreken en van de koopm afzien lijkt me, want we rijden hooguit 15.000 km per jaar en dan is de diesel m.i. te duur.
Als je per 1-1-2014 MRB moet betalen ligt het omslagpunt benzine (1.4 VTi 95) / diezel (1.6 e-HDi) rond de 15000 km per jaar.
1.4 VTi 95 Verbruik 1 op 17.2 (ECE) Literprijs benzine €1.60 MRB € 384,= p/j
1.6 e-HDi Verbruik 1 op 27.8 (ECE) Literprijs Diezel €1,32 MRB € 1008,= p/j
Kosten 1.4 VTi 95 per jaar: ( 15000 / 17.2 ) x 1.60 + 384 = € 1779,35
Kosten 1.6 e-HDi per jaar : ( 15000 / 27.8 ) x 1.32 + 1008 = € 1720,80
Daarnaast is een Diesel over het algemeen iets duurder in het onderhoud dan een Benzine.
Op een VTi moet je tot 1-1-2014 wel MRB betalen (iets meer dan 800 euro)* en een VTi is € 350,= duurder in aanschaf dan een vergelijkbare e-HDi.
* in 2012 en 2013 wordt de MRB telkens met iets meer dan 10% verhoogd, de provinciale opcenten worden niet verhoogd.
Kortom, bij 15000 km ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel of je nu benzine of diesel rijdt.
Ik ben uitgegaan van een 1.4 VTi (72kW / 95pk) omdat die qua prestaties dichtbij de 1.6 e-HDi
(68kW / 92pk) zit.