Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Heeft het probleem niet te maken met het pennetje van de schakelhefboom op de bak? Heb je deze hefboom eruit gehad bij het monteren van de bak?
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Ik vind dat CEE-IKS mild is geweest door de hele toestand samen te vatten met “merde merde de Paris”. Een luid p*tain m*rde was misschien passender geweest
Inmiddels zijn CEE-IKS en ondergetekende weer vol goede moed aan de slag gegaan. Het hele ensemble ligt er weer uit. De GS blijft natuurlijk niet de meest sleutelvriendelijke auto, de uitdrukking “oefening baart kunst” is wel degelijk waar. Het weer uitlepelen van motor en bak verliep eigenlijk verrassend soepel.
Blijft natuurlijk de grote vraag waarom de “boîte de vitesses” niet doet wat CEE-IKS en ik gewild hadden. Er rest ons maar een oplossing: openschroeven en kijken.
Boze tongen beweren dat de bak van de GS een lastig stukje techniek is. Gezien de rest van de auto geloof ik dat gelijk ( 6 volle pagina’s Haynes onderschrijven deze hypothese ook trouwens!).
Toch gaan we maar eens een kritische blik werpen in het theater van tandwielen en synchromeshen. Misschien dat we de bak nog kunnen “resetten” door een losgeschoten onderdeel weer op zijn vertrouwde plaats terug te plaatsen. In het ergste geval maken we van twee bakken één.
Helaas kregen we het afgelopen donderdag niet voor elkaar om de bakhelften te scheiden; vooralsnog zal de lezer dezes tevreden moeten zijn met een blik in de bak vanuit het opgengeschroefde achterdeksel.
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
charmille schreef:Heeft het probleem niet te maken met het pennetje van de schakelhefboom op de bak? Heb je deze hefboom eruit gehad bij het monteren van de bak?
Nee daar ligt het niet aan….
De bak ligt er inmiddels weer uit, en is ook al gedeeltelijk gedemonteerd.
We gaan dus van 2 bakken gewoon weer 1 goede proberen te prutsen.
Foto’s hierboven!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
wat een klus respect hoor
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Ik heb ook bewondering voor de manier waarop jullie de klus oppakken. Met jullie sleutelinstelling moet het lukken.
Ik ben benieuwd, ik heb het tot nu toe nog niet aangedurfd om een bak helemaal uit elkaar te halen, maar het kriebelt wel!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Zo! De bak zit weer in elkaar
Tsja achteraf gezien hebben blijkt dat we het zelf stuk gemaakt hebben…..
Wat is er gebeurd?
Op aanraden van een mede GS Break rijder en forumlid alhier, (we zullen geen namen noemen MIGS )kregen we het advies om het bijvullen van de olie een stuk handiger te maken door een plug uit de bak te draaien en te voorzien van een ander soort plug.
Zo gezegd zo gedaan…....
Nietsvermoedend de griptang erop gezet en de plug eruit gedraaid. Omdat ik toch wel een bijzonder plugje vond en er eigenlijk geen lekker gevoel bij had, het plugje met staafje eraan er toch maar weer ingedraaid….
Het kwaad was echter al geschied. Deze door Citroën gemonteerde plug moet je ook niet losdraaien want dit is de bevestiging van het schakelvorkje voor het achteruittandwiel. Zodra je dit gaat het losdraait zit het schakelvorkje los en krijg je het nooit meer op z’n plek zonder de bak open te moeten maken. Sterker nog je ziet niet eens dat er iets aan hoort te zitten.
Dit gewraakte schakelvorkje was dus los komen te liggen, naar beneden gevallen en los in de bak komen te liggen.
Merde merde de Paris…...
Vervolgens is de bak dus geblokkeerd komen te staan door een vrij liggend tandwiel van de achteruit.
Nou gelukkig is er niets beschadigd en heb ik het vorkje weer terug kunnen plaatsen!
De rest van de bak zag er goed uit dus mooi laten zitten zoals het zat.
Ach eigenlijk ben ik het gewraakte forumlid wel dankbaar, want ik had altijd al eens een bak open willen schroeven Nu was er een goede reden voor en vooralsnog lijkt het dat de bak het allemaal overleefd heeft. het is best wel leerzaam en de volgende keer doen we dus ook een bakrevisie gewoon zelf!
Vandaag weer verder…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
oeps, sorry….
Ik had dit ook klakkeloos bij m’n eigen wagen gedaan op een moment dat ik erbij kon, ergens in mijn achterhoofd meen ik dat ik een bak gezien heb waar daar een zeskant zit. En ookal zit die er, dan hebben ze dat vast een keer vervangen voor die éénwegkop vanwege handige harries zoals ik met dit soort stomme ideeën.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
MiGS schreef:oeps, sorry….
Ik had dit ook klakkeloos bij m’n eigen wagen gedaan op een moment dat ik erbij kon, ergens in mijn achterhoofd meen ik dat ik een bak gezien heb waar daar een zeskant zit. En ookal zit die er, dan hebben ze dat vast een keer vervangen voor die éénwegkop vanwege handige harries zoals ik met dit soort stomme ideeën.
Ik denk dat het je de achteruitrijschakelaar bedoeld….die zit daar ook in de buurt
We draaien onze hand natuurlijk niet meer om voor een motortje en bakje in en uitbouwen hè. Ken mensen die dat ook bij Peugeots heel goed kunnen.
En ik heb het er natuurlijk gewoon eigenhandig uit gedraaid, ik neem je natuurlijk niets kwalijk!
Zo leer je tenminste je auto kennen
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ach… ondergetekende reviseerde/repareerde eens een gsa bak waarbij hij, de domme hond, het differentieel verkeerd om in de bak legde… (dat kan bij een gs/a bak)... resultaat laat zich raden: 4 versnellingen. Achteruit..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Goed nieuws! En goede bakken worden schaars, dus het wordt ook steeds meer de moeite om te repareren i.p.v. te vervangen. Dit is toch sleutelen op niveau!
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Ken mensen die dat ook bij Peugeots heel goed kunnen.
LOL; ik ken op mijn beurt weer mensen die menen dat het vervangen van koppelingen behoort tot het normale halfjaarlijkse onderhoud van een CX . Ik zal geen namen noemen. Ik ben netjes opgevoed .
Maar “revenons à nos moutons”, ofwel: back on topic.
Vandaag hadden we héél beperkt tijd, maar de bak ligt inmiddels toch weer in het vooronder. De assen zijn weer vast, de baksteun is gefixt, de remleiding is gemonteerd, de handrem is weer gesteld (lekker strak: één klikje ). Kortom: morgen de motor eraan haken en lekker verder met de grote déjà-vu-show.
Rijden zal ze!
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Op deze foto (in het midden) het gewraakte armpje:
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik ben benieuwd of de heren hem vanavond nog aan de praat hebben gekregen
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
mkatgert schreef:Ik ben benieuwd of de heren hem vanavond nog aan de praat hebben gekregen
Nou zoals je weet hangt de motor er weer in! Op de een of andere rare manier wilde die niet lekker op de bak klikken, maar na jou wielendraai actie schoot de prise as toch mooi de koppeling in.
Het loopt nog niet, maar de uitlaat hangt weer min of meer vast (en is hopelijk straks lekdicht) Het voorverwarmingspijpje van de carb moet nog wel vastgezet worden. Ik verwacht dat wanneer het hele zaakje straks weer aangesloten is het allemaal wel zal rijden! Misschien dat er vandaag wel ergens wat tijd is om het allemaal weer rijklaar te maken.
Ik kan niet anders concluderen dan dat een aantal dingen dusdanig knullig ontworpen zijn dat ik begrijp dat monteurs vroeger een snipperdag namen als er een GS op het menu stond. Zeker als je bedenkt dat in die tijd je bij een Opeltje de koppeling in minder dan een uur kon wisselen.
Wordt vervolgd dus…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?