Stel je voor dat er nog plek is, en ik kan, en mijn wederhelft wil ook mee. Maar ik ben zeer gesteld op mijn GS. En ik ben gewoon een amateur die wel door wilt rijden maar zonder dat ik schade wil toebrengen aan mijn auto of risico`s wil nemen. Kan ik dan meedoen of kan ik dat dan beter achterwege laten? Het lijkt me namelijk erg leuk maar ik ben er ook een beetje angstig voor.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, in de tourklasse worden de onverharde wegen vermeden. Maar, ook de verharde wegen zijn niet altijd even goed. Het tempo ligt echt wel vrij hoog, gemiddeld moet er tussen de 45 en 49 km per uur worden afgelegd. Dat houd in dat je soms hard moet doorrijden. De Citron Presse is écht géén leuk puzzelritje maar een stevige rally waarbij er ieder jaar weer auto’s uitvallen wegens mechanische gebreken. Dit jaar een GS waarvan een draagarmrubber na 1 dag compleet gaar was en een Cx 2400 met een compleet uitgelopen stuurkogel. Ook nog een dyane én een ami waarvan de bak stuk ging. Het is dus een risico ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
niks voor mij dus! Ik vind het wel geweldig maar niet met mijn GS! Dankje in ieder geval voor je goede uitleg. Voor het zelfde geld schrijf je je in en kom je per auto ambulance terug.. Zou zonde zijn, zeker gezien het feit dat ik niet eens een uitlaatdemper voor mijn GS kan vinden meer..!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zijn natuurlijk ook gewoon 60 auto’s die het wel gewoon halen.
Ik denk dat je auto over het algemeen alleen stuk gaat als iets al aan de zwakke kant is. Dat zal het dan hier als eerst opgeven.
Verder het je zaken natuurlijk ook zelf in de hand, als de weg slechter is dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om wat rustiger aan te doen.
Zelf heb ik dit jaar eigenlijk niet echt veel situaties gehad waarvan ik vond dat het echt slecht was voor de auto, dat was dan in de toer klasse. Eigenlijk waren alle wegen prima, als je normaal gesproken door België rijdt kan je al slechter stukken tegen komen. Vooral Luxemburg heeft een erg mooi wegennet
Het enige waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden is dat er zo’n 2000 km met je auto gereden gaat worden. Daarbij zitten ook flink wat meer klimmingen dan je van normaal Nederlands gebruik gewent ben.
Dus enige extra slijtage moet je wel incalculeren.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Ik denk dat je auto over het algemeen alleen stuk gaat als iets al aan de zwakke kant is. Dat zal het dan hier als eerst opgeven.
Niet mee eens. De genoemde GS en CX waren beide perfect onderhouden auto’s. De CX was daags voor de Pressé nog apk gekeurd, met steekproef en toch was na 2 dagen de stuurkogel compleet verrot. Zo verrot dat verder rijden gevaarlijk zou zijn. De GS was korte tijd voor de pressé nog van nieuwe draagarmrubbers/bussen voorzien en toch ging één kant na 1 dag stuk.
Mijn SM idem: daar liep op de 2e dag de klem van de stabilisatorstang los waardoor de complete hoogteregeling van slag raakte. Dat is geen onderdeel wat kan verslijten of zwakker kan worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is toch wel wat vreemd, want die eerste dag is er helemaal niet hard gereden tijdens de proloog.
Nou ja het rijden van de Pressé is zeker een verhoogd risico, dat ben ik wel met je eens. Maar ik vind ook dat je deels zelf in de hand heb. Die DS die er in een haarspeld bocht was uitgevlogen is denk ik toch een inschattingsfout geweest.
De SM waar het glas van de kentekenplaat van gebroken was kan natuurlijk overal gebeuren. Maar ja wel dikke pech…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:De SM waar het glas van de kentekenplaat van gebroken was kan natuurlijk overal gebeuren. Maar ja wel dikke pech…
en duur ook: 300 voor het glas en 700 spuitwerk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Dat is toch wel wat vreemd, want die eerste dag is er helemaal niet hard gereden tijdens de proloog.
O, die tel ik niet mee. Ik bedoel de eerste dag waarin voor het klassement gereden werd en we in Strassbourg moesten aankomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hopelijk was de SM goed verzekerd dan, das zeker een duur geintje!
Ah dat verklaard het wel als het de eerste dag van de rally was.
Volgens mij deden ze ook allemaal Sport?
De CX in elk geval wel.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als ik nou eens even ga kijken naar wat na de rally allemaal aan mijn wagen gedaan moest worden:
- hoogteregelaar voor gaar (klap gehad door losschieten van stabi-stang)
- veercilinders voor gaar
- stabilisatorlagers voor gaar
- banden voor van 90% naar 50%
- remblokken achter van 70% naar 10%
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij heb jij ook geen moment rustig aan gedaan
Ik ben vlak na de rally voor de APK gegaan, het enige wat vervangen moest worden was een stuurhoes, maar die was al lek voor de rally.
De remmen waren voor de rally vervangen en nog in prima staat erna. Dan doe ik bergaf ook wel rustiger aan om de remmen te besparen.
En er was 1 van de 2 uitlaat pijpen gebroken bij de achterpot. Maar gezien hoe rot alles was van binnen denk ik niet dat dat geheel aan de rally te verwijten is
Bandenslijtage heb ik niet opgementen, en daar wil ik eigenlijk ook niet eens over nadenken
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Die bandenslijtage is echt niet te verwaarlozen en biedt bovendien een indicatie van wat de wielophanging in die paar dagen allemaal te verduren heeft gehad. Maar onze auto’s zijn toch gemaakt om mee te rijden? En meer rijplezier dan tijdens Le Citron Pressé is nauwelijks mogelijk!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dan snap ik nog steeds niet dat een 2cv Azam heeft gewonnen. Dat is toch bepaald geen snelle auto of eigenlijk gewoon erg langzaam. Ik snap wel dat je verschillende klassementen hebt. Ik snap ook dat de navigatie tijdens zo’n tour zwaar is. Ik zou het ook wel ns willen doen.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het gaat ook niet om hard rijden, het gaat om doorrijden, en daar heeft elke auto van te lijden. Het voordeel van een wat langzamer auto is natuurlijk dat je minder makkelijk afslagen of controleposten ongezien voorbij zoeft en dus minder hoeft te corrigeren. Verder is het vaak ook een kwestie van ervaring natuurlijk. Vergeet niet dat een groot deel van de punten behaald wordt met regelmatigheidsproeven. De trax waar wij de presse mee hebben gereden bleef ook redelijk heel, maar de voorheen strak afgestelde remmen met het pedaal helemaal bovenin waren na de rally echt weer aan stellen toe. Het pedaal kon toen weer bijna tot op de vloer worden ingetrapt.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Iemand die het écht goed kan, hoeft niet te snel te rijden, maar zodra je een keer verkeerd gereden bent, moet je gas geven…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!