Lichtmetalen velgen, welke waardes?
piloot77
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57

- 2CV Special
Gepost: 16 oktober 2011 12:57 PM

Te zijner tijd zou ik de stalen velgen met wieldoppen onder mijn zilvergrijze xm uit ‘99 willen vervangen door wat lichtmetalen exemplaren. Aangezien mijn budget het niet toelaat om ze bij een velgenboer te halen wil ik uitkijken naar een tweedehands setje. Na het doorlezen van diverse posts zou ik willen gaan voor 16 inch, maar verder is het me nog onduidelijk waar ik op moet letten.

De steek is 5x108, dat weet ik, maar welke ET waardes passen onder de XM? Ik zou het mooi vinden als de banden wat verder naar buiten komen te staan, maar dat heeft ook weer te maken met de wangen van de band die op de velg ligt?

Ook las ik iets over de “J” waarde, kan iemand me vertellen wat ik daar moet aanhouden?

Tips en adviezen zijn zeer welkom!

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 16 oktober 2011 08:19 PM
  [ # 1 ]

7J en ET40 i.c.m. 225 banden vult de wielkast heel mooi. Wink

De standaard 15 inch XM lichtmetalen velgen zijn 6J breed en hebben ET43 of ET45.

Dus elke velg die tussen 6J-ET45 en 7J-ET40 valt moet passen zonder aanpassingen.

Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17403

- CX 2400 Super
Gepost: 17 oktober 2011 12:46 AM
  [ # 2 ]

Lichtmetaal voor een klein budget is niet onmogelijk: Speedline, Monte Carlo, of zelfs “blokjes”. Die laatste zijn zeer gewild en in dit geval heel goedkoop en helemaal in het noorden van Frankrijk.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 17 oktober 2011 02:27 AM
  [ # 3 ]

Blokjes haal je idd voor een zeer klein prijsje in Frankrijk. Zelfs als zou je ze al hebben, dan is dat vaak nog de moeite waard als er kappen bijzitten. Zonder kappen is een blokjesvelg niks.

Van een blokjesvelg als uit het voorbeeld weer een mooie velg maken… das niet iets wat je zo even doet. Best bewerkelijk ding en dus ook niet goedkoop.

Profiel  

piloot77
< 100 berichten
Rank

- 2CV Special
Gepost: 17 oktober 2011 03:12 PM
  [ # 4 ]

BasisBix, dankjewel voor je reactie. Heel concreet, daar kan ik zeker wat mee!
RensKorevaar, de velgen die je laat zien zijn zeker leuk geprijst, helaas kom ik niet zo vaak in Frankrijk (en mijn Frans is ook niet zo geweldig). Ze zijn wel allemaal 15 inch, niet? De Monte Carlo’s vind ik wel mooi!

Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17403

- CX 2400 Super
Gepost: 18 oktober 2011 12:24 AM
  [ # 5 ]

De velgen uit mijn vorige bijdrage zijn allemaal originele XM-velgen, dus inderdaad 15 inch. De Monte Carlo’s zijn in Nederland ook nog wel te krijgen, die komen af en toe op marktplaats voorbij.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

piloot77
< 100 berichten
Rank

- 2CV Special
Gepost: 18 oktober 2011 11:39 AM
  [ # 6 ]

Ze zijn mooi, maar eigenlijk vind ik velgen met een iets grotere diameter mooier. Uiteraard mag dat dat niet ten koste gaan van het rijcomfort, dus lijkt 16” (of misschien toch 17”) een prima compromis.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook