













































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2 moeren, een “tapeind-uitdraai-dop”, of een goede griptang waarmee je het tapeind op het gladde stuk zo dicht mogelijk bij het waterpomphuis zelf vastpakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Met dank aan Waterman (kan hier wel een standaardreactie worden ): de pomp is met enig gevloek eruit, dat ik nog eens zo blij ben dat er juist iets van de CX af is - dat belooft wat voor het vervolg
De investering van een Ironside ringratelsleutel heb ik er gevoelsmatig al uit nu!
Trouwens de dubbele-moer-methode gebruikt, met gewone steeksleutels voor het met kracht lossen van het tapeind en dan met de ringratel de boel verder losdraaien.
Gat in motorruimte, nu redelijk schoongemaakt, het enige overgebleven tapeind is zo goed zichtbaar:
Pomp met resten vloeibare pakking:
Nu nog te doen:
1. Vloeibare pakking verwijderen, is dat krabben of beter chemisch i.v.m. eventuele krassen in de oppervlakken?
2. Nieuwe papieren en vloeibare pakking regelen (oh ja en koperen ring voor de aftapbout in de motor)
3. Boel weer in elkaar krijgen
4. Vullen en ontluchten.
We gaan door, maar nu ff pauze zegt mijn rug na het uren kromhangen boven/naast/onder dat hok
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
de pomp is met enig gevloek eruit
niet zo zeuren hè? Er is immers niets afgebroken
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
LOL bij één draadeind was het wel ff zweten: die kraakte namelijk niet en vaak betekent die stilte een storm aan gevloek erna wegens een afgebroken bout, ja
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je foto’s zijn deaud
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ja zie ‘t. Rare is dat de links het wel doen. Oh wacht ff prutsen.
Mag van het forum de bewuste post met dode links trouwens niet meer updaten, strange…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O ja, Rogier: let op dat je de goede pomp krijgt. Er zijn pompen met kleine en grote beluchtingsgaten. Neem je oude pomp mee om te vergelijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Is een nieuwe pomp dan altijd aan te raden bij lekkage? Ik was eigenlijk alleen van plan de pakking te vervangen, of is dat naïef, dom en anderszins ?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Natuurlijk kan je pomp beoordelen. Geen lekkagesporen langs de as? Voelt het lager ok? Dan kan je het gokken.
Bij twijfel: nieuw halen. Klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Rogier 1975 schreef:Is een nieuwe pomp dan altijd aan te raden bij lekkage? Ik was eigenlijk alleen van plan de pakking te vervangen, of is dat naïef, dom en anderszins
?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een pomp die jarenlang niet gelekt heeft gaat lekken op de pakkingen. Slijtage van de afdichtingen in de pomp (lagers) ligt veel meer voor de hand. En nu je toch alles eraf hebt: waarom niet sowieso de pomp vervangen. Hoef je daar de komende jaren niet meer aan te denken. Ze zijn volgens mij gewoon bij de automaterialen zaak te koop (ten minste: van mijn GTI t2 was deze hetzelfde als van een Fiat Croma dacht ik).


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Rogier 1975 schreef:Mag van het forum de bewuste post met dode links trouwens niet meer updaten, strange…
Waarschijnlijk was je post meer dan een half uur oud. In dat geval kun je inderdaad niet meer wijzigen. Is al jaren zo.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
freek schreef:Ze zijn volgens mij gewoon bij de automaterialen zaak te koop (ten minste: van mijn GTI t2 was deze hetzelfde als van een Fiat Croma dacht ik).
Ja, maar die oude types zijn dus lastiger, wegens een afwijkend bypassgaatje (zie de post van waterman).
Zet je er een verkeerde op, dan bouw je alles terug, afvullen, ontluchten, motor starten en drupdrupdrupdrupdrup!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En geloof me, dan word je GEK
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat geloof ik
Blijft staan dat ik de pomp zou vervangen en niet geloof in lekkende pakkingen.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
+1
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste