Ik weet het Pascal, je hebt het eerder vertelt en ik heb het nagelzen in jouw topic.
Maar ik heb al een prijsindicatie opgevraagd en aan materiaal komen we al dik aan de €1200,- hoor. (ik heb de exacte berekening nu even niet paraat). Als de werkzaamheden meevallen kan het tussen de €2500,- en €3000,- gedaan worden. Maar ik houd dus ook rekening met een kleine tegenvaller.
Verder niks droevigs aan. Als ik een dergelijk bedrag niet uit wil geven, moet ik deze CX weg doen. Maar ik heb (voorlopig) besloten haar te blijven rijden. dusss…





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Even zonder gekheid en/of om niet lullig te doen, maar mag ik vragen wát er voor die 1200 euri gekocht wordt?
Een Valeo koppelingsset kost 110 euro, een waterpompje 6 tientjes…
Paar diff-keerringen en een keerring voor het hoofdlager en nokkenas, en een lagertje voor de nokkenas/ thermostaathuis en dan ben je mi klaar.
Een nieuwe oliedrukschakelaar achter op het blok kost 6 euro, dus ik ben benieuwd (serieus) waar de rest aan op gaat..
Heb ik het dus louter en alleen aan materiaalkosten, ik blijf van arbeidsloon verwijderd.
Zou je, net als ik dat gedaan heb, eens een lijstje willen plaatsen?
Ik wil niemand het brood uit de mond stoten/ kaas van brood laten eten, want ik weet maar al te goed hoe het momenteel in de automarkt is gesteld, maar er worden soms prijzen gehanteerd waar ik koude rillingen van krijg…
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die prijzen die jij nu noemt zijn allemaal netto inkoopprijzen die jij en ik bij de beunhandel of op ebay betalen. Geen garagehouder die jou voor 110 euro een valeo koppeling gaat verkopen Pascal. Die vergelijking is dus op voorhand al kansloos, immers ome sjaak de garagehouder zijn schoorsteen moet ook roken..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat alles zo duur is weet ik ,
Maar om dat jij al weet wat er moet gebeuren,kun je dan geen prijs afspreken ?
Lijkt me wel zo makkelijk.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Waterpomp, keerringen en klein grut als oliedrukschakelaars komen bij mij ook gewoon weg via een automaterialenzaak waar ik als ‘vaste klant met lieve blauwe ogen’ 20% korting krijg.
Die korting kan iedereen krijgen als je een beetje trouwe klant bent…
De koppelingsset heb ik via een officieus Citroën-circuit, met garages in Almelo en Amstelveen…
En inderdaad meegekregen voor de netto-inkoop (al hoeft hij mij dat niet te doen).
Deze garagehouder zegt niet te (willen?) verdienen op onderdelen; hij leeft van reparaties en APK/ verkoop.
Waarschijnlijk heb ik dus gewoon dom geluk.
Zoals ik in mijn vorige post ook aangeef ben ik er niet op uit om hardwerkende mensen het vel over de neus te trekken, maar het is soms belachelijk dat er dubbel verdiend wordt aan reparaties….toch?
Maar laat ik ophouden; ik heb geen zin in scheve gezichten.
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap heel goed wat je wil zeggen hoor, maar helaas werkt gewoon anders…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat 5 tientjes in de BTW zelfs nog aan de lage kant is.
Jongens, zullen we deze discussie niet opnieuw gaan voeren. Enkele pagina’s terug in dit topic is het ook al voorbij gekomen. De werkzaamheden en de prijzen ook. De opgaven die ik bij verschillende specialisten heb gekregen komen heel aardig met elkaar overeen, dus ik weet waar ik aan begin.
F.SvM schreef:Maar om dat jij al weet wat er moet gebeuren,kun je dan geen prijs afspreken ?
Lijkt me wel zo makkelijk.
Garagisten durven het niet aan om vooraf een urenbegroting te maken, dus houden ze daar een slag om de arm. Voor alle duidelijkheid: ik houd daar niet van. Zelf begroot ik mijn uren ook voordat ik een klus aanneem, dat verwachten klanten nu eenmaal. In de praktijk maak ik vaak meer uren, maar dat is deels mijn persoonlijke inzet om net dat beetje meer resultaat te behalen en deels miscalculatie vooraf. Dan moet ik maar beter begroten.
Maar omdat ik nog geen enkele garagist tegen ben gekomen die het wel aandurft om op zijn minst tussen redelijke grenzen in te schatten hoeveel uur werk het is, zie ik ook geen andere mogelijkheid dan daar maar in mee te gaan.
Door alle informatie die ik hier op het forum gekregen en gevonden heb en door gesprekken met specialisten, hen ik wel een redelijke indruk gekregen en op basis daarvan heb ik mijn inschatting gemaakt hoeveel geld ik voor deze operatie nodig heb. Het kan ook meevallen en dan houd ik wat geld over voor ander zaken die zich ongetwijfeld nog gaan aandienen.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Sorry ik had niet mee gekregen dat je al bij meerder garages had geïnformeerd.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Pascal schreef:Waarschijnlijk heb ik dus gewoon dom geluk.
Dat blijkt wel, ja.
Weet je, als ik niets zou kunnen/mogen verdienen op onderdelen en ik moest alles ook nog eens tegen € 50,00 incl BTW fixen, kon ik beter weer een bijbaantje als opticien gaan zoeken, serieus. Ook zo’n beroepsgroep die schan-da-lig veel winst maakt op montuurtjes en glazen over de ruggen van die arme brildragers. Vandaar dat je die types ook altijd in de dikste wagens ziet rondrijden en ze allemaal in kastelen van huizen wonen en grote bonussen opstrijken (oh wacht effe dat was een andere beroepsgroep).
Ik ken een gerenommeerde old- en youngtimergarage die een tientje meer per uur rekent als de mensen met hun eigen spullen komen aansjouwen, en volkomen terecht toch zeker?
Weet je wat ik schandalig vindt?
Mensen die zich ‘consultant’ noemen (lekker vaag) en die dan tegen een tarief van € 170,00 excl BTW per uur een onderzoek opzetten, een dik rapport tikken met daarin een conclusie die de directeur graag wil horen en waarvan alle medewerkers al jaren wisten dat het bullshit was.
Oké sorry, dit laatste is totaal off-topic. Maar ik wordt een beetje moe van die eeuwige discussie over onderdeelprijzen en waarom die garages toch allemaal zoveel ‘winst’ (muhahhahaha) maken op onderdeeltjes over de ruggen van die arme autobezitter* met z’n twee linkerhanden die geen blauwe ogen heeft om de Brezan-man lief mee aan te kijken.
* Let op: sommige van die autobezitters oefenen wellicht zelfs het beroep van consultant uit!
Edit: Sorry Jaco ik lees nu post #398 pas, maar ik was al aan het typen.
Edit2: Een vaste begroting maken bij werk aan oude auto’s is gewoon onmogelijk. Doe je het wel, dan schiet je er als garage ofwel vreselijk bij in (en dan bedoel ik echt honderden euro’s) ofwel je moet om safe te zijn vooraf zo’n belachelijk hoog bedrag noemen dat je iedereen wegjaagt.
Er zijn simpelweg teveel factoren die tijdens het werk de kop op kunnen steken en die dat dus ook steevast doen. Je valt vaak van het één in het ander en dat is nooit te voorzien.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
White flag accepted.
Ik zeg: Occupy Raamsdoksveer.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Duidelijk verhaal trouwens Léo.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ha kijk, ik heb er weer bijna een jaar over gedaan om in dit topic te posten. En al die tijd heeft die almaar verder slijtende koppeling mijn CX-leven beheerst. De laatste maanden was het echt niet meer te doen, met de grootste inspanning kon ik nog met 70km/u invoegen op de snelweg. Eenmaal op snelheid was er niets aan de hand, maar snelheid maken was echt een probleem. Maar ik had het toch weer zo’n 20.000KM volgehouden, mijn garage vond het een bijzondere prestatie.
Maar ja, ik zag het avontuur om de koppeling te verwisselen financieel niet zitten en had besloten de auto te verkopen. Ik had al afscheidsfoto’s gemaakt en de CX met haar achterbumper over de sloot door de APK weten te slepen, zodat ze bij gebrek aan interesse niet meteen naar de sloop hoefde.
Zie hier een tweetal mooie afscheidsfoto’s:
Maar toen gebeurde er iets geks. In mijn te koop-topic ontstond een discussie over de kosten van het vervangen van de koppeling, waardoor ik in contact kwam met iemand die wél een vaste prijs durfde op te geven die ook nog eens binnen mijn budget was. Dat was niet alleen de redding van een mooie auto, maar ook de redding van haar eigenaar. Ik kon de auto namelijk uit de verkoop halen met de wetenschap dat ik binnenkort weer in een heerlijke CX zou rijden. Man, ik werd al helemaal gek van het bedenken wat ik in godsnaam in de plaats van de CX zou moeten rijden en ik was zo opgelucht dat ik me daar niet meer druk over hoefde te maken.
Vanmorgen heb ik de CX weggebracht en vanavond trof ik enkele foto’s in mijn mailbox aan van de open hart operatie met een vies smerig lekkend hart aan de takel boven een schone slaapster onder narcose:
Bijzonder hoe de stand van zaken zo snel kan veranderen. Een week geleden wilde ik nog koste wat kost van deze CX af en nu wacht ik vol spanning tot de klus geklaard is en mijn schatje weer uit haar narcose ontwaakt om samen met haar over het asfalt te zweven. O wat zullen wij een fijne tijd tegemoet gaan samen.
Als deze klus geklaard is, ga ik meteen twee nieuwe voorbanden laten monteren. De huidige banden kwamen niet meer door de APK en voor de keuring zijn toen even snel twee tijdelijke wielen geregeld.
Ik ben benieuwd naar de foto’s nadat de persoon op de laatste foto het pand verlaten had…