niet duwend waarschijnlijk..
voge schreef:stationair toerental is ook te controleren met één of ander pulsmetertje op een bougiekabel toch? (misschien heeft vaders zoiets nog in een stoffig hoekje liggen)
Accuspanning bij stationair toerental zou ongeveer 13,8V moeten zijn dacht ik zo..
Vraag van mij: Hoe zou er vocht in de bougieschachten moeten komen? (bedoel je dan water van buitenaf? Dat komt daar toch nooit?? En als ‘t er wel komt verdampt ‘t door de hitte v/d motor toch?)Uurtje lekker toeren maken is een prima advies, kan ze ook nog eens van d’r BXje genieten
De bougieschachten zullen recent geleden (bij het vervangen van de bougies) nog gecheckt zijn. Accuspanning dient bij stationair toerental ong. tussen de 13,8 en 14,4 V te liggen. Bij een hoger toerental zonder ingeschakelde stroomverbruikers mag het niet boven de 14.4 V uitkomen. De onderspanning wordt natuurlijk gedempt door de accu. Een goed opgeladen accu heeft bij niet draaiende motor ong. 13 V in huis. Bij 12 V is ie al aardig ontladen.
Bij het starten mag de spanning niet veel verder zakken dan 9 Volt. Daaronder komt de accu toch wel duidelijk op de gevarenzone. Een goede test is ook om de spanning over de startmotor te meten met het starten. Als die beduidend lager is dan de spanning tegelijk op hetzelfde moment over de accu dan zit je met slechte kabelverbindingen, die minstens zoveel ellende kunnen geven.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
voge schreef:stationair toerental is ook te controleren met één of ander pulsmetertje op een bougiekabel toch? (misschien heeft vaders zoiets nog in een stoffig hoekje liggen)
Accuspanning bij stationair toerental zou ongeveer 13,8V moeten zijn dacht ik zo..
Vraag van mij: Hoe zou er vocht in de bougieschachten moeten komen? (bedoel je dan water van buitenaf? Dat komt daar toch nooit?? En als ‘t er wel komt verdampt ‘t door de hitte v/d motor toch?)
als de accu spanning maar niet heen en weer juttert!
Hoe het erin komt is altijd een raadsel . Wat er gebeurd: het water staat in de schacht. ( laatst nog de motor afgespoten met de hogedrukreiniger?) verdampt. de bougie gaat doorslaan.. vocht kan er niet uit door de bougie dop..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klinkt logisch ja… Afspuiten met HD reiniger is ook niet echt verstandig lijkt me (en bovendien zinloos)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
voge schreef:Klinkt logisch ja… Afspuiten met HD reiniger is ook niet echt verstandig lijkt me (en bovendien zinloos)
Gebeurt vaak vlak voor verkoop! ” kijk eens hoe mooi droog het blokje is?”
Vaak is het een combi van oorzaken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
als de accu spanning maar niet heen en weer juttert!
Dat lijkt me meer iets dat gebeurt met mechanische spanningsregelaars. Bovendien een beetje lastig te meten zonder scope. Je zou het wel moeten kunnen zien als flikkeren van de lampen. Het oog is daar nog verrassend gevoelig v oor.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
met een 5 euro digitale spanningsmeter van de lidl is die jutterende spanning goed te meten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mpostma schreef:bogaard77 schreef:
als de accu spanning maar niet heen en weer juttert!
Dat lijkt me meer iets dat gebeurt met mechanische spanningsregelaars. Bovendien een beetje lastig te meten zonder scope. Je zou het wel moeten kunnen zien als flikkeren van de lampen. Het oog is daar nog verrassend gevoelig v oor.
Inderdaad, dat zie je al snel.. Daarom heb ik bij mijn TD pas de koolborstels van de dynamo vervangen. ‘t is gewoon irritant.. Zeker bij een koude start ‘s ochtends vroeg in ‘t donker valt ‘t op (als je toch maar aan ‘t wachten bent totdat ‘ie uit z’n veren is)
bogaard77 schreef:met een 5 euro digitale spanningsmeter van de lidl is die jutterende spanning goed te meten…
OK, dat noem ik meer een indicatie. Met meten denk ik toch aan iets anders. Megoed, daar ben ik ook elektro nurt voor
tsja, die digitale meters schommelen vaak wel een beetje.. Maar als ‘ie constant van 12V naar 15V en weer terug springt is ‘t niet goed. Kan me voorstellen dat er onderdelen zijn die daar niet tegen kunnen.
voge schreef:niet duwend waarschijnlijk..
whahaha, nee hoor ik liep er niet achter aan, zat er gewoon lekker warmpjes in!
voge schreef:Klinkt logisch ja… Afspuiten met HD reiniger is ook niet echt verstandig lijkt me (en bovendien zinloos)
ik heb de auto, zolang ik hem heb, nog nooit gewassen ops: ops:
voge schreef:mpostma schreef:bogaard77 schreef:
als de accu spanning maar niet heen en weer juttert!
Dat lijkt me meer iets dat gebeurt met mechanische spanningsregelaars. Bovendien een beetje lastig te meten zonder scope. Je zou het wel moeten kunnen zien als flikkeren van de lampen. Het oog is daar nog verrassend gevoelig v oor.
Inderdaad, dat zie je al snel.. Daarom heb ik bij mijn TD pas de koolborstels van de dynamo vervangen. ‘t is gewoon irritant.. Zeker bij een koude start ‘s ochtends vroeg in ‘t donker valt ‘t op (als je toch maar aan ‘t wachten bent totdat ‘ie uit z’n veren is)
die bx vban mij, staat binnen paar seconden al helemaal omhoog Als ik de sleutel om draai.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
die van mij ook.. en paar tellen
mijne zakt trouwens ook niet zo heel erg veel
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
mijne zakt trouwens ook niet zo heel erg veel
Nee, maar jij bent ook nog jong