Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat is het toch allemaal prachtig uitgedacht. Ik heb altijd het gevoel dat de airco daar dan nog eigen wensen overheen gooit zodat het langzamerhand nauwelijks meer voorspelbaar is wanneer de fans in en uitschakelen. Heerlijk - zolang ik er niet aan hoef te werken .
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die thermocontacten kun je trouwens prima controleren door ze even te overbruggen met contact aan: dan moet de fan aanslaan op halve en normale snelheid. Vervolgens na een ritje, even de auto stilzetten met de motor stationair draaiend en controleren of eerst de halve snelheid aangaat. Dat stekkertje verwijderen zodat de fan weer uitgaat, en dan controleren of de normale snelheid ook werkt.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
maartens schreef:Wanneer zijn je kleppen voor het laatst gesteld?
Eerst de inlaat eraf. Waarbij de gaskabel en de kickdownkabel losmoet. En dan… hoe verdraai ik de krukas ook al weer? Moet ik daarvoor niet onder de auto aan de starterkrans zitten trekken oid? Haynes of het WP-boek eens openslaan. Hoewel ik me afvraag of de automaat daarin op dat gebied is beschreven.
@Leontien: hoe doe jij dit?
ik ben ook wel benieuwd hoe je dit bij een 2500i met automaat moet doen… iemand? (en welke waardes in- en uitlaat?) misschien lost dit wel mijn dansende toerenteller bij koude motor op?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
maartens schreef:@Leontien: hoe doe jij dit?
Gewoon: de startmotor bedienen met het draadje boven de accu (contact uit uiteraard, anders slaat ze plotseling aan)
“Klaghk-klaghk-klaghk” ... net zolang tot je alle klepjes gehad hebt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
dus het kan niet zoals bij een een DS met vijfbak: 1 wiel van de grond, bak in 3 en draaien aan wiel? (ben niet zo stout met draadjes ergens tegenaan tikken… )
alleszins al bedankt, ga ik vant weekend eens controleren.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Natuurlijk kan dat niet want je kun een automaat immers niet effectief ‘in de versnelling zetten’ zonder dat de motor draait, omdat je koppelomvormer dan namelijk geen toeren maakt.
Overigens doe ik het met een handgeschakelde auto precies eender.
Waarom sjouwen aan een wiel?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
het draadje boven de accu
Volgens het boekje zou je dan een 6v accu moeten aansluiten..
Welk draadje bedoel je?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vergeet het boekje, boekjes zijn voor de NASA. Gewoon het draadje/stekker op de plus drukken en je kan de motor op de startmotor verdraaien. Een kind kan de was doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
boekjes zijn voor de NASA
Mijn beste Yuri, mijn beroep brengt nu eenmaal met zich dat ik gewend ben in boekjes te kijken en te studeren
Maar je hebt wel gelijk, zonder vuile handen krijg je geen ervaring!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
La Léo schreef:Waarom sjouwen aan een wiel?
Wat is dat toch met auto’s zonder startslinger
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Waarom sjouwen aan een wiel?
om mijn tandjes van de startmotor te sparen?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik zou me eerder zorgen maken om de tandjes van de starterkrans, als je je dan toch zorgen wilt maken.
Maar wees gerust, die slijten ook wel zonder dat je kleppen stelt met de startmotor.
Maarten, je kunt aan je wiel draaien tot je een ons weegt, je tuimelaars zullen niet bewegen met een automaat.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
je tuimelaars zullen niet bewegen met een automaat.
Nee, dat weet ik.
Maar jij en Waterman hebben gelijk. Het is een fluitje van een cent!
De gaskabel + kickdownkabel hoeven niet eens los.
Binnen 10 min. was het kleppendeksel eraf.
De truc met de startmotor werkt ook.
Ik moet nu nog gaan meten, maar op het eerste gevoel staan de kleppen te strak…
Althans ik krijg het voelermaatje nergens er tussen. Vreemd.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gebruik je de tuimel-methode bij het kleppenstellen?
Het tuimelen is een naam voor het moment dat de uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep gaat openen. Je bereikt dat moment door de krukas in de normale draairichting te verdraaien ( met de startmotor dus ) tot je de uitlaatklep dicht ziet gaan en hem in zover te draaien tot ie in een stand staat waarbij je de ziet dat de inlaat klep begint met openen. De stelvolgorde is dan als volgt:
Kleppen cilinder 1 op tuimelen - Kleppen cilinder 4 afstellen
Kleppen cilinder 3 op tuimelen - Kleppen cilinder 2 afstellen
Kleppen cilinder 4 op tuimelen - Kleppen cilinder 1 afstellen
Kleppen cilinder 2 op tuimelen - Kleppen cilidner 3 afstellen
O ja, Cilinder 1 zit bij een CX aan vliegwielzijde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De z.g. “tuimel"methode is tamelijk grof. In het werkplaatshandboek staat de juiste volgorde en die moet zijn;
Uitlaatklep 1’cilinder openen, daarna inlaatklep 3’cil. en uitlaatklep 4’cil. stellen.
Uitlaatklep 3’cilinder openen, daarna inlaatklep 4’cil. en uitlaatklep 2’cil. stellen.
Uitlaatklep 4’cilinder openen, daarna inlaatklep 2’cil. en uitlaatklep 1’cil. stellen.
Uitlaatklep 2’cilinder openen, daarna inlaatklep 1’cil. en uitlaatklep 3’cil. stellen.
Inlaat 0.15 mm., uitlaat 0.20 mm., voor LPG auto’s + 0.05 mm.
Vervang niet alleen de klepdekselpakking, maar ook de 4 ringen om de bougiepijpen.