Hallo,
Ik kreeg spijtig genoeg vanmiddag bij de (Belgische) technische controle de melding dat mijn XM (een antracietkleurige fase 1 2.0 turbo ct Pullman van 1993, weliswaar reeds met 2-spakig stuurwiel) afgekeurd wordt omwille van een olielek in het hydraulisch systeem.
Het lek situeert zich (vermoedelijk) vooraan aan de wagen, in het midden tussen de beide voorwielen. Er bevindt zich daar een wirwar van heel dunne (metalen?) leidingen waaraan LHM druppels hangen. Een heel groot lek kan het m.i. niet zijn vermits de wagen goed rijdt en de boordcomputer (tot nu toe althans) geen opmerking maakt. Buiten dit lek is de wagen zowel technisch als wat het koetswerk betreft in goede staat.
Mijn onderhoudsgarage heeft de wagen de afgelopen jaren correct onderhouden, en kleine herstellingen zijn ook geen enkel probleem. Buiten het vervangen van veerbollen waagt de man zich echter (wegens te weinig kennis zegt hij zelf) niet aan herstellingen aan het LHM systeem. Nu, persoonlijk denk ik ook dat de garagist (een praktische man) maar niet kan begrijpen dat ik blijf verderrijden met een wagen van 18 jaar, en hij daarom niet veel zin heeft om dit defect op te sporen en te herstellen. Hij probeert me trouwens al lang (vruchteloos) warm te maken om bij hem een jonge tweedehandswagen aan te kopen.
Vermits ik zelf totaal niet technisch aangelegd ben en graag met mijn XM wil blijven rijden, ben ik dus dringend op zoek naar een specialist in de LHM techniek van Citroën, die de wagen van de schroothoop kan redden. En dan liefst een garage, kleine zelfstandige of misschien zelfs een gedreven en ervaren liefhebber die schappelijke herstelkosten aanrekent. Citroën dealers zijn er genoeg in de buurt, alleen ben ik bang dat de prijzen die zij hanteren niet haalbaar zullen zijn voor dit oudje, hoe fantastisch ze nog steeds rijdt…
Ik ben op het forum al enkele gespecialiseerde garages tegengekomen, zoals bv. Chyparse. Deze garages liggen echter over het algemeen een heel stuk Nederland in (van uit België gezien dan). Ik vraag me dan ook af of er dichter bij de Belgische grens (of misschien in België zelf, waarom niet) geen mogelijkheden zijn. Ik zelf woon in de regio Mechelen, op een 30-tal km. van Antwerpen dus.
Hartelijk dank bij voorbaat voor jullie reacties!
Peter
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Hoi Wellicht is Hegru in Veldhoven een optie? Ligt bij Eindhoven.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Of Ton van Soest, of mijn eigen favoriet: Heda Motors in Weelde.
Bedankt voor de reacties!
Ik ben eens naar de sites van Hegru en Ton Van Soest gaan kijken. Deze herstellers zijn alleszins al dichter in mijn buurt en hebben zeker een pak ervaring.
Daffodil31LE: Waarom is Heda Motors in Weelde jouw favoriet? Lijkt me een Citroën dealer te zijn, de kunde van die garage zal dus wel zeer goed zijn, maar wat met de prijzen?
Iemand anders nog goeie suggesties, in België of in de streek rond Bergen op Zoom, Breda, Tilburg, Eindhoven (zo lang het maar niet te ver van de Belgische grens is)? Garages dus met ervaring in herstelling van een lek aan het hydraulisch systeem van Citroën, en die qua prijs doenbaar zijn?
Is er trouwens misschien iemand die een berekende gok kan doen naar de oorzaak van het lek (schijnbaar ergens vooraan in het midden)?
Heda zit bij mij “om de hoek”, da’s al een goede reden voor mij, Klein bedrijfje, vriendelijk en kundig personeel, normale prijzen en altijd een oplossing. Als je een lekke leiding zou hebben en die leiding is niet meer leverbaar kunnen ze ‘m zelfs voor je dichtsolderen…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die lek kan van verschillende dingen komen : lek van de hoofdremklep , lekke stalen leiding , lekkke rubber terugloopleiding ......
En het kan ook van een eindje verder daar naartoe lopen .....
dus eerst een keer reinigen en dan op zoek gaan !
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
mijn dealer in belgie
is een kleine zelfstandige met nog betaalbare prijzen…
zijn 2 broers die de citroengarage van hun vader hebben overgenomen..
dus die zitten al heel lang in het vak…
een grappig voorbeeld, een collega van mij had een Xm 2.0 automaat
en steeds vaker startproblemen..
bij verschillende geweest en ook al startmotor vervangen etc etc.. niks hielp
uiteindelijk ook maar een bezoekje gebracht aan mijn dealer en het was zo gefixt..
bleek dat er eoa schakelaartje oid defect was waardoor de wagen het signaal niet kreeg dat de automaat in de vrij stond.
schijnbaar start de wagen niet als de automaat in de versnelling staat..
nog ff een andere vraag, weet je zeker dat er een lek is??
op de keuring zeggen ze dat al snel..
ben eens met een auto naar de keuring geweest, gaven ze aan de koppakking lekte…
naar de garare was het gewoon wat olie wat naast de vuldop gelopen was..
als ze op de keuring wat vloeistof zien roepen ze al snel een lek..
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
peter vl schreef:Iemand anders nog goeie suggesties, in België of in de streek rond Bergen op Zoom, Breda, Tilburg, Eindhoven (zo lang het maar niet te ver van de Belgische grens is)?
Garage Hydraulique, Raamsdonkveer. Houden erg van de CX maar dit kunnen ze vast ook wel aan.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ronama schreef:nog ff een andere vraag, weet je zeker dat er een lek is??
op de keuring zeggen ze dat al snel..
ben eens met een auto naar de keuring geweest, gaven ze aan de koppakking lekte…
naar de garare was het gewoon wat olie wat naast de vuldop gelopen was..als ze op de keuring wat vloeistof zien roepen ze al snel een lek..
Typisch voor de Nederlandse autoslager die het eigen vlees keurt.
De kassa moet blijven rinkelen, tenslotte.
Voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat de macht van de Bovag niet gebroken is door de consumentenorganisaties, het gaat dikwijls om groot, overbodig geld.
Vóór de keuring de zaak schoonspuiten met overvloedig remmenreiniger, even schoonblazen met perslucht. Als het niet erg lekt eerst door de keuring. Als het wel erg lekt weet je ook precies wat het is.
Gezien de plek zal het wel een retourleidinkje zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, de TS heeft het over de belgische autokeuring. Die hebben niets met een garagebedrijf te maken. Ik snap dus niet zo goed waarom je over het NL apk gebeuren begint?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik reageer op dat bericht van Ronama, nu pas zie ik dat dat ook een Belg is. In Belgie is het gek genoeg minder corrupt geregeld geregeld dan in NL.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, dat DENK je. Maar in België is het nog veel erger met achterlijke keuringsregeltjes dan bij ons. De keuring mag dan door een onafhankelijke, door de staat gecontroleerde, organisatie worden uitgevoerd maar er is maar één doel: Nieuwe wagens verkopen.
In belgie is de autokeuring zo opgebouwd dat je na de keuring gelijk denkt dat je een wrak hebt en het liefst gelijk naar de dealer rent om een nieuwe wagen te kopen! Niets minder corrupt: de keuringseisen worden bepaald door de lobby van de autobranche! Doel: nieuwe wagens verkopen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een goede vriend van mij wooont er al 30 jaar. Nog nooit heb ik hem daar over horen klagen.
Hij is Citrofiel, rijdt al heel lang in aftandse XM’s.
Ik sta steeds weer verbaasd over het gemak waarmee hij door de keuringen komt. Hij niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De keuringsbedrijven zijn “gewone “bedrijven die toelating hebben van de Belgische overheid om deze keuringen uit te voeren .
Dus de boel moet genoeg winst maken , dus is er een stilzwijgende regel dat er minstens .. % moet afgekeurd worden , dan is er goed geld te verdienen aan de herkeuringen !!
Verder volgen ze blindelings de regelgeving en directieven die ze krijgen , de ene keer rollen ze je gordels uit tot de laatste millimeter en het jaar erna zien ze zelfs niet dat de onderste bevestigingspunten niet terug vastgeschroefd zijn ....
Momenteel “vergeten ” ze systematisch naar de vervaldatum van het blusapparaaat te kijken !!
En van een steekproef controle hebben ze hier nog NOOIT gehoord .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
ff voor de duidelijkheid, ik ben nederlander maar woon in belgie…
maar de keuring hier is net zo’n wassen neus hoor..
mijn vrouw had ooit een seat marbella…
het ene jaar stond op het rapport dat we de achterlagers in de gaten moesten houden deze waren al flink versleten
het jaar daarop waren ze goed (schijnbaar een zelf herstellende wagen hahaha)