Hierboven is het probleem al beschreven. om tegen te gaan dat ie krom wordt, moet je hem onder spanning monteren, maar dat gaat simpelweg niet, omdat de spoiler gewoonweg te smal daarvoor is.
Het beste is een spoiler met metaal erin.
knäckor: wat is de staat van het plaatwerk etc.?
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ok, duidelijk. Ik wil alleen het beste natuurlijk…
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
De laatste week vertoont de Chic een interessant verschijnsel. Probleem wil ik het nog niet noemen, maar dat zou het wel kunnen worden.
Als ik bochten neem, en zeker als ze scherp zijn, gaat het lampje van de KVS branden (samen met STOP en het lampje van het hydr. systeem) En volgens mij ook het lampje van de oliepijlmeter. Zodra ik de bocht uitkom, gaan ze weer uit. En de auto rijdt ook verder voorbeeldig.
Dat de andere lampjes behalve de KVS branden viel me eigenlijk pas vandaag goed op. Ik heb al twee keer KVS bijgevuld omdat ik dacht dat het daar aan lag. Maar dat helpt niet. Sterker nog, laatste keer dat ik wilde bijvullen was het nog op hetzelfde niveau als de keer daarvoor. Kortom, daar kon weinig meer bij. Vanmiddag na een rit nog eens goed onder de kap gekeken, maar aan het koelsysteem kon ik niets ontdekken, geen druppel vocht of wat.
Wat kan dit zijn?? Inmiddels denk ik aan een slechte sensor, of slecht contact dat tijdens nemen van een bocht wordt geraakt door iets?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Naaste de radiateur, aan de linkerkant als je voor de auto staat, zit een stekker die verschillende signalen doorgeeft naar de waarschuwingslampjes. Vervuiling van deze stekker geeft bovengenoemde verschijnselen. Stekker even losnemen, goed schoonmaken en met een echte contactspray inspuiten helpt vaak wel.
Ow, dat heeft mijn chic ook.. Da’s het oliepijl.. Bij een scherpe bocht naar rechts gaan 4 lampjes aan, die helemaal niks met olie te maken hebben.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
@Hilko: Dank voor de heldere uitleg. Zal ik morgen meteen doen.
@deur: De oliepijlmeter? Die werkt bij mij sowieso niet, alleen het lampje werkt. Bij jou wel? En inderdaad gaan bij mij ook 4 lampjes branden, maar ook bij een bocht naar links. Hoewel de lampjes dan minder snel en nog korter blijven branden. Want ze gaan aan als je in de bocht zit, maar daarna ook heel snel weer uit.
Sowieso viel me al op dat de stekker en de bedrading van het thermocontact van de radiateur er slordig uitzien. De fan werkt echter prima, en in twee standen. Zal bij een volgend bezoek aan de garage wel vragen wat zij d’r van zeggen. Liever voorkomen…
sorry, officieel is het inderdaad oliedruk.. Het heeft met je oliepijl te maken. Bij een scherpe bocht komt de oliepomp even droog te staan, omdat het pijl te laat is.
Koelvloeistofniveau zijn maar 2 lampjes. STOP en het icoontje voor koelwater.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Zover ik weet is het een meter die na het maken van contact, enkele seconden het oliepijl toont. Maar bij mij werkt dat niet. Alleen het lampje, maar dat brandt alleen bij het starten (en in de bochten dus…) Hier op het plaatje uiterst links kun je ‘t zien:
Vond dit plaatje zo op het web. Geeft ook meteen de betreffende vier lampjes aan die gaan branden in de bocht. Geen onbekend verschijnsel dus.
Misschien dat met schoonmaken van de stekkers de oliemeter het ook weer doet…
Maar de oliemeter stuurt alleen de wijzer aan, niet de lampjes.. Bij mij werkt ie ook niet goed, bij heel veel BXen werkt ie erg slecht.. Ik weet eigenlijk niet wat de oorzaak is. Volgens mij zit die meter aan de achterzijde van het blok, waar het warm wordt. Bij mij lekt er olie langs die sensor, en heb ik er toevallig zondag aan geknutseld. Om de bedrading zit een kunststof sok, die was helemaal vergaan door de warmte. Ik denk dat schoonmaken en eventueel doormeten wel eens kan werken!
gewoon ff je olie peil controleren en doe voor de zekerheid als je toch bezig bent je lhm niveau ook ff.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
olieverhaal klopt, hebben we hier ook geregeld voor. kieper der maar rap wat olie bij!!
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
het grappige is dat de meeste mensen het ergste gaan denken qua bedrading en sensors, maar mensen ze kunnenook gewoon hun werk goed doen!
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ter bevestiging: Inderdaad een te laag oliepeil, snel controleren dus!
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bedankt allemaal. Fijn, zo ‘n forum! Olie bijvullen verhelpt het verschijnsel. LHM had ik al gecontroleerd en die is goed.
Maar dat brengt me bij de volgende vraag: slurpt een 1.6 motor dan zoveel olie? Bij meten met de pijlstok vandaag, gaf ie een niveau aan precies tussen de twee markeringen voor min. en max. De olie van de Chic is namelijk anderhalve maand terug ververst. Ik ben een 1.4 gewend, en die heb ik 12 jaar bijna nooit hoeven bijvullen. Heb misschien wel 10 jaar met dezelfde fles reserve olie rondgereden, en die was daarna nog 3/4 vol…
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat hangt vnl van de rijstijl van de vorige eigenaar af. Als je flink op het gas trapt als de motor nog niet door en door warm is (+/-0,5 uur), gaat hij flink olie zuipen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.