Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Net terug van de herkeuring: Goedgekeurd. Vanavond post ik wat foto’s van de martelgang met de fuseekogel.
Toppie gefeliciteerd !!!
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Aaah mooi!
Dat mag ook wel na al dat werk!
Veel plezier er weer mee.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Zo, hier nog wat plaatjes en de story.
Eerst maar begonnen met de fuseekogel. Alle powertools bij de hand dus wat kon mij nog gebeuren. Met de flex de bovenrand van de kogel ingeslepen op de positie waar deze geborgd is. Vervolgens de pijpfitterstang erop en een dikke hefboom. Wat blijkt, je knijpt die hele rand van de kogel aan gort. Met geen mogelijkheid los te krijgen. Geen succes dus. Ik was er even goed klaar mee. Vervolgens met een drevel met platte kop zo’n 3 minuten fullpull staan rossen met een vuisthamer. Precies in zo’n uitsparing. Uiteindelijk gaf de kogel zich gewonnen. Maar wat een gek*t zeg. Ik was in staat de sloop te bellen om die bak af te slepen.
Daarna de stuurhuishoezen vervangen. Ik had van die universele hoezen bij de Brezan gehaald. Past behoorlijk. Je moet aan een kant een randje afsnijden. Die oude hoezen waren echt helemaal naar de haaien. Dikke scheuren, dat is niet van een jaar lijkt me. Nou goed, het zit er weer onder.
Vervolgens nog even de flensaansluiting van de uitlaat gefixt.
Vanmorgen naar de herkeuring en alles weer in ordnung tot november 2011.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het lijk deed wat moeilijk de laatste tijd. Bokken en schokken, vooral de eerste 5 minuten. Ikdacht iets met slechte ontsteking, dus 2 weken terug een nieuwe verdeelkap en rotor, maar die was nog best fris. Vandaag maar nieuwe NGK bougies en nieuwe bougie kabels. Rijdt weer als een trein!
Via ebay.co.uk trouwens een heuse fuseekogel dop gescoord. Binnenkort eens kijken of dat werkt. Heb nog een kigel liggen voor LV.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Oh, maar daar gaat die dop die jij hebt gekocht niet op passen. Jij hebt een speciale kigeldemontator nodig
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Jawel toch hoop ik? Speciale dop met 4 kantelen. Die vallen precies in de sparing van de kogel rand.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 18-04-2009
- BX Cannes
- C15 D Hit
- BX 14 RE
Dat kan ongelooflijk vast zitten ja. Ik had de hele poot er onder vandaan gehaald, de kogel/pen aan twee kanten vlak geslepen zodat het in de bankschroef kon, 2 duims dikwandig CV pijp van 2 meter op de poot en er flink aan hangen en doen.
Vreselijk
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
En zo zijn we weer een jaar verder met dit lijk. Inmiddels alweer 272000, en dus 72000 gereden in bijna 6 jaar, en dat voor een BX van E78,50.
Binnenkort weer apk dus even gecheckt of alles nog ok is. Ik rij er zelf niet in, mijn vriendin af en toe. Bleek dat ze al een paar maanden lhm moest bijvullen…
Zaterdag even de uitlaat eronderuit gehaald en daar trof ik een groene oase aan. Alles plakte, overal hingen druppels aan. Dat dus eerst maar even schoongemaakt. Ik had een verdachte op het oog, de remleiding met krul. Als die lekt, lekt ie niet heel veel, de rest is echt HD dus daar rij je niet even een paar weken/maanden mee verder. Een kleine controle leverde idd de remleiding op.
Zelf een nieuwe gemaakt, het blijkt dat de krul ongeveer dezelfde diameter heeft als potje soldeerspul S39. Wel wat gemartel om dat ding erin te krijgen, maar uiteindelijk weer gelukt.
Daarna nog hoopvol begonnen om de linker fuseekogel nog te vervangen. Dat werd een drama. Het is namelijk net even iets arelaxter dan bij rechts. Daar blijft de aandrijfas namelijk netjes dmv het tussenlager zitten waar die zit. De linker trek je echter zo de bak uit. Die had dus eerst uit het fuseestuk gemoeten voordat ik het zaakje ging loshalen. Nouja, ik was er ook wel redelijk klaar mee, dus alles weer in elkaar gezet en volgende keer maar eens proberen.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Nou, het is geen brain surgery hoor Het is alleen een gepruts, wat veel tijd kost. En het kost je je nek, dat gebeun zonder brug. Moet niet te vaak gebeuren dus…
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Bummer! De keurmeester vond het maar een gare stinkbak, afkeur!
Er zou een hydraulieklek zitten achter. De uitlaat lekt ergens bij de koppeling van de voorpijp op het spruitstuk, of erger nog, spruitstuk op het blok. En het CO was te hoog, maar dat heeft ook te maken met dat lek?
Nu de vraag. Hoe detecteer ik een lek bij die voorpijp? Met mijn vinger voel ik hem wel lekken op de flenskoppeling, net voorbij het spruitstuk, tegen de radiator aan zeg maar. Dat zal een nieuwe pakking wel verhelpen. Maar kan ik ook detecteren of hij lekt bij het spruitstuk?
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Balen!
Wat me trouwens opviel is dat dit eigenlijk zo goed als dezelfde BX is als ik heb, alleen ik heb ik nog het oude blok.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Heb even gekeken, en ik voel wel een lek bij de flens van spruitstuk naar voorpijp. Ik heb inmiddels een pakking, soort metalen plaatje is het, flinterdun. Moet daar nog iets van een pasta tussen?
Ik heb ook de pakkingen besteld voor de overgang kop-spruitstuk. Ik zie niet direct een lek, maar het ziet er iig wel wat gaar uit. Neem ik dat meteen mee.
Na wat zoekwerk heb ik gezien dat het verhitten van de moeren wel wil helpen, om te voorkomen dat de draadeinden afbreken. Ik ben benieuwd. Dan zijn we verder van huis namelijk.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ai, even een tegenvaller. Ik dacht de boel gefixt te hebben met de flenspakking van spruitstuk naar voorpijp, maar de garage stelt nu toch vast dat hij ook lekt bij de kop naar spruitstuk. Ik heb daar even naar zitten turen toen ik met die flens bezig was, maar daar zitten 2 bouten, die niet meer als zodanig te herkennen zijn. Ik ben dus bang dat als ik er zelf aan ga beunen, dat ik daar niet uit ga komen. Hij lekt daar overigens niet, maar dat terzijde.
Ik zit nu in dubio. Of ik laat het doen, maar dikke kans dat ook de garage er flink wat uren in moet steken om het weer klaar te krijgen. Of ik rij hem naar de sloop. What to do?