Dág,
Gisteren wilde ik even mijn onderste linker draagarm even vervangen aangezien daar de bekende “Kloink” in zit door een gaar fluid bloc.
Het was nog niet zo erg als deze: http://youtu.be/ZNk2Fybwr5w
Toch wel handig om hem even te vervangen voor een andere draagarm die wellicht beter is.
Alles ging soepel los, totdat ik de bout er uit wilde rammen. Die zit kennelijk goed vast gerot aangezien ik er geen beweging in kreeg.
Ik heb het vermoeden dat de metalen bus vastgerot zit aan de bout, ik kan hem namelijk wel redelijk makkelijk draaien, maar eruit tikken lukte echt niet.
Ik heb er voldoende WD40 op achtergelaten (dus de fluidblocs zullen nu echt snel voorbij zijn!) in de hoop dat hij de volgende keer misschien wel wil loskomen.
Als de bout had meegewerkt had het prima in een uurtje gedaan kunnen worden, het stelt weinig voor…
Verder kreeg ik de waardevolle tip (met dank aan Pol!) om gewoon nieuwe draagarmen (met reeds gemonteerde fluidblocs) te kopen aangezien je dan iets meer geld kwijt bent maar je geen moeite hebt om ze te verwijderen of weer terug te zetten. Dat ben ik dan dus ook van plan.
Hebben jullie nog tips om die bout los te krijgen?
Ik dacht aan de lompe methode: bout doorslijpen ter hoogte van de fluidblocs. Dan kan ik de draagarm mogelijk sparen moet ik enkel een nieuwe bout hebben en andere fluidblocs.
Heet stoken lijkt me lastig aangezien ik het vermoeden heb dat de bout en bus niet voldoende doorverhit raken als ik er een brander op zet.
Ik sta open voor alle tips!
Is er nog een verschil tussen de oude type fluid bloc’s en nieuwe?
Zijn die onderling uitwisselbaar?
Ik merkte ook dat één fusee kogel een beetje dubieus was, bij de volgende actie zal ik die ook gelijk vervangen.
Verder vroeg ik me af of iemand weet waar je de reactiestangen betaalbaar kan verkrijgen (oude type, consische variant).
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Reactiestangen kon ik nieuw niet vinden voor mijn 77-er, met conisch verloop. Civer in Den Haag had echter een hele berg gebruikte reactiestangen CX en GS. Daar zat wel een frisse tussen.
Mmm dat is minder, terwijl die niet conische variant ruim op voorraad is….
Mogelijk kan ik mijn stabilisator en bovenste draagarmen vervangen voor een later type. Is dat veel werk? best wel toch?
nog tips voor de draagarmbout?
Sh*t, die draagarmen waren niet meer op voorraad! dan toch maar die flutblokken vervangen
Even een snelle reactie:
Iemand nog tips om die bout er heel uit te krijgen? anders zet ik een slijptol in de fluidbloc’s in de hoop dat ik de draagarm nog kan sparen.
Ook fluid blocs nodig? kijk dan even hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213946/
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
pmd schreef:draagarm ... de bekende “Kloink”
Ik heb ook een kloink, als het dezelfde is ben ik wellicht ook in voor nieuwe blokken. Bij mij klakt het bij harder remmen (en soms bij optrekken weer terug), hebben we het over hetzelfde?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
vermoedelijk wel, maar kan ook je aandrijfas, reactiestang of fusee kogel zijn. Minder waarschijnlijk je stuurkogel.
Op zich redelijk makkelijk om vast te stellen, krik je auto iets op (in de normale rijstand) en trek dan even goed aan de afzonderlijke delen. Het kan ook handig zijn om er even een bandenlichter tussen te zetten om de arm (kracht) wat te vergroten.
maar vermoedelijk is het je onderste draagarmlager (fluid bloc), Dat is ook gelijk de meest vervelende eigenlijk…
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Het is de moeite waard om de WD 40 nog even in te laten werken, want het scheelt een hoop gedoe als je de bout heelhuids los krijgt. Er is geen ruimte om de bout er uit te halen (handboek stelt voor deuk in wielkuip te slaan, maar dat valt niet mee). In de fabriek was het een makkie omdat het subframe er nog niet onder zat.
Als je omhoog zit met draagarm of reactiestang, gebruikt heb ik dat spul waarschijnlijk nog wel liggen. Er was mij echter nog geen verschil opgevallen tussen conisch/niet conisch.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neem dan even echte kruipolie want WD40 is dat niet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
WD40 is alleen goed om je geweer mee schoon te maken. Verder is het rotzooi.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
als een fluid bloc versleten is, dan merk je dat vaak bij het remmen. de auto trekt dan naar een kant. Is ook logisch want op het bloc zit immers speling.
Wat het reproduceren van uitlaten betreft, als iemand een tip heeft van een deugdelijk fabrikant houd ik me aanbevolen. Kortom wie?
teveel citroenen